Litt Lost Skrevet 15. august 2006 #1 Skrevet 15. august 2006 Et par ettermiddager og kvelder hver uke vil jeg være alene med to barn, det ene helt nyfødt. Og jeg hater å lage mat, men middag trenger vi, jeg og eldstejenten. Jeg må hente henne i barnehage, samt lage middag og spise sammen med henne innimellom bleieskift og amming... Dette blir en utfordring for meg, mildt sagt... Derfor trenger jeg tips om enkle, hurtige retter. Helst slike som lager seg selv. Vi kan ikke gå på mc donalds hver uke, ei heller kun spise ferdig pizza. Noen som har tips? Så langt er alt jeg kommer på pizza som jeg putter i ovnen, og pommes frites sammen med løvbiffer som raskt kan stekes. Takknemlig for alle tips!
Arkana Skrevet 15. august 2006 #2 Skrevet 15. august 2006 Hva med å lage maten kvelden før og så bare varme opp dagen etter når du har dårlig tid? Gryteretter kan med fordel lages dagen i forveien, så trenger du bare varme opp mens du koker ris/pasta/poteter e.l. etterpå, lasagne, moussaka og andre ovnsretter kan du gjøre klart og sette i kjøleskap og dagen etter steker du dem. Når du har god tid kan du steke store porsjoner karbonader, kjøttkaker, fiskekaker o.l. som du fryser ned i porsjoner så tar du dem opp om morgenen og de er ferdig tint til ettermiddagen og du kan varme dem i ovnen mens du lager saus og annet tilbehør. Tomatsaus som du bruker til f.eks. spaghetti, lasagne o.l. kan du også lage store porsjoner av. Da trenge du bare steke kjøttdeig og ha i sausen mens pastaen koker. Omelett og pytt i panne er også raske og gode middager, også fine til å bruke opp rester. Server med brød til, og pytt i panne er godt med speilegg på.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #3 Skrevet 15. august 2006 Fiskekaker og fiskeboller er enkelt å kjapt å lage - kok poteter og noen grønnsaker til og middagen er ferdig uten mye arbeid. Fiskegrateng (ferdigjkøpt frossen) tar litt tid, men lite arbeid. Spaghetti med Dolmio-saus er kjapt og greit, kalkunpanetter eller kyllingsnitzel med ris og soppsaus (pose) er kjapt og greit. Kjøper ferdigkutett salat ved siden av.
nessi Skrevet 16. august 2006 #4 Skrevet 16. august 2006 Kjøp en pose med lapskausblanding og ha i pølsebiter og litt buljong - raskt og godt
~Capricorn~ Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Lag gryterett, hell den i en ildfast form, lag en potetmos og ha oppå. Ta evt litt ost på toppen og gratiner i ovnen.
Gjest allium Skrevet 16. august 2006 #6 Skrevet 16. august 2006 Ta noen vaskede poteter og skjær dem i båter, sleng dem i langpannen sammen med noen fedd hvitløk, hell over litt olivenolje, strø på salt, rør rundt. Oppå dette legger du en kylling (eller noen kyllinglår, men da må du steke potetene uten kyllingen litt også). Stekes i ovn til potene er brune og sprø. Det tar litt tid i ovnen, men er minimalt med arbeid. Lettvinte grønnsaker: En skål med cherrytomater, og en skål med minigulrøtter.
Amalie_85 Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Kokt pasta og pasta saus. En boks skinke i terninger. Bland sammen i en ildfast form, ta ost på og sett i ovnen til osten er smeltet og gyllen. Enkelt, fort og godt.
~Capricorn~ Skrevet 16. august 2006 #8 Skrevet 16. august 2006 Ta en sånn pakke med gratinerte poteter (tror det er Mills som har dem) Ha oppi grønnsaker (ved frosne grønnsaker, ta litt mindre vann/melk) Ha i skinkebiter, eller pølsebiter. Lite arbeid, godt og enkelt.
Litt Lost Skrevet 16. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2006 Tusen takk for alle tipsene! Noterer alt ned
Gjest Fruktfat Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 (endret) lapskaus. ha 4 dl vann i en kjele, 1 pose lapskausblanding, buljong og stekte pølsebiter. kok opp, rør, la det småkoke, og; voilà! billig, kjapt og enkelt. (og GODT! ) jeg var litt seint ute ser jeg Endret 16. august 2006 av Fruktfat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå