Gå til innhold

Når lærer barn å ta hensyn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er barn gamle nok til å forstå slike ting som:

"Vi må være litt stille i trappeoppgangen"

"Det er veldig tidlig/sent, så du kan ikke leke med den leken nå. Den bråker for mye."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboene våre har ennå ikke forstått det og de er over 20...

Skrevet

Det er skremmende mange som aldri lærer det, og som faktisk bare blir verre og verre...

Skrevet

Hm, dette var det ikke mye hjelp i.

En gang til. 1 år, 2 år, 3 år, 4 år, 5 år, 6 år, 7 år, 8 år???????

Skrevet

Problemet er vel at foreldrene ikke kan dette fra før, dermed lærer ikke barna dette heller. En dårlig sirkel med andre ord.

Jeg tror at under gode forhold kan barn lære dette fra skolealder og kanskje litt før ;)

Skrevet

Barn må først lære at de er en egen person, forskjellig fra alle andre, før de kan forholde seg til at andre også er egne personer. Det skjer vel rundt 12-18 mnd. Så kan de begynne å lære seg at hver person har ønsker og behov, og noen ganger er det umulig at flere personer får viljen sin på samme tid fordi de vil motsatte ting.

I barnehagene vi har vært tilknyttet begynner de å lære empati (dvs å ta hensyn og utsette egne behov til fordel for andres) fra rundt 2 år.

Men å oppnå forståelse for at andre - som de i situasjonen ikke kan se (feks naboen i en annen leilighet) - har behov som virker helt uforståelige (feks stillhet bare for roens skyld) for barnet, det kan man neppe forvente før barnet er endel eldre og har et tilstrekkelig utviklet språklig begrepsapparat til at man kan snakke med det om følelser og lignende. Det er jo veldig forskjellig når barna er der.

Min treåring både forstår og kan respektere at andre har behov som hun må ta hensyn til, men når hun blir ivrig glemmer hun seg.

Skrevet

Det er ikke mulig å svare på det. For jo, de lærer empati, men til syvende og sist så er det et spørsmål om "stille i trappeoppgangen" er så innøvd at man greier å huske det. For de VET, men de glemmer. Og små barn snakker ofte veldig høyt, og tramper når de går. Men det er jo ikke for å plage andre, men bare for at de ER sånn. Det er ikke mangel på empati eller hensyn, men at "barn er barn".

Jeg vil vel si at sånn rundt skolealder vil de fleste barn kunne greie å huske på slike ting uten konstant påminning. Så sånn en gang rundt 6-7-8 års alder syns jeg man kan forvente at barna greier å ta litt hensyn, men fortsatt må man nok jevnlig terpe på det.

Gjest Søvnløs
Skrevet

Det varierer nok veldig. Som en annen over var inne på, noen lærer det aldri. Som eksempel kan jeg nevne at jeg bor i rekkehus. Når naboens 20-åring m venner kommer dritings hjem fra fest/bytur kl 03-04 om natta, så tar ikke de noe hensyn til naboer som prøver å sove eller som våkner lett. Nei, da de roper og hyler og rølper med masse fyllepreik, fra de går ut av bilen/taxien og til de etter laaang tid endelig får låst opp døra og kommer seg inn der de skal ha nachspiel.

Og det nytter ikke å snakke til han, nabogutten ber riktignok om unnskyldning, men neste gang er det glemt i fylla, og han kommer ALDRI til å hysje på sine gjester. :sur:

Skrevet (endret)

Begynn fra barna er to å gamle, så lærer de det tidligere og det blir ikke like vanskelig å lære det som det er når store barn skal lære det samme.

Dessuten tror jeg også at det er viktig for foreldrene å høre etter hvis noen (nabo eller andre mennesker) spør barnet om de kan vise litt hensyn (hadde et eksempel i en tråd der et barn ripet opp bilen min, og når jeg sa fra om dette til barnet, sa faren til barnet at det var greit å ripe opp bilen min), slik at ikke foreldrene sier til barnet at "neida, du trenger ikke å vise hensyn til andre, barn må få gjøre som de selv vil".

Endret av Bobeline
Skrevet

Begynn tidlig! Men empati er noe som er mulig å lære de fra de er 3-4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...