Gå til innhold

Til småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Har termin i januar og har stoore planer... om alt jeg skal få gjort etter fødselen....

Jeg skal fortsette med å studere og har høye ambisjoner om å trene nesten hver dag og mye annet....

Men man er vel sliten og en liten baby i huset tar nok på, pluss at alle andre plikter skal gjres, også vil man jo ha god tid sammens med barnet.

Har en følelse av at tiden ikke kommer til å strekke til visst man skal forteta seg så mange prosjekter....

Dere med erfaring, hva får man tid til? Hvordan var din tid med barnet det første året, gjorde du noe spesiellt?? (hobby, trening, studie, osv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv så kan bare svare på vegne av andre.

Ene søsteren min fikk to skikkelige skrikerunger (som er verdens vakreste) så der var det våkennetter og ikke ork til noe annet en barnepass og bleieskift (så det anbefales å ikke røyke som en svamp under graviditet)

Andre venninner av meg er fortsatt ute og treffer venner og reiser rundt til familie fra barnene er bare et bar uker. De lever så og si som de gjorde før babyen kom.

Skrevet

Dette kan det være mange svar på.

Det første som faller meg inn, er at du er urealistisk. Ta det som det kommer. Tiden etter den første fødselen kan være veldig slitsom.

Men hvis du virkelig vil få gjort noe annet enn å ta deg av barnet, tenk på hvordan flerbarnsforeldre har det. De som har to barn, og får det tredje, eller for den saks skyld ni barn, og får det tiende, som en venninne av meg gjorde.

Det går an det også. Det går an fordi man har struktur på dagen, og fordi de andre barna krever sitt. De står ikke og venter til man har tid til overs etter å ha tatt seg av babyen.

Så: Rutiner, og se på det du vil ha gjort som nødvendig. Da får du det til.

Men vil du det?

Skrevet

Du er nok litt urealistisk ;)

Jeg hadde heller lagt planer for hva jeg ville gjøre etter at permisjonen er over. Når barnet er nyfødt så vil de fleste hvile på dagen når babyen sover ... det gjorde ihvertfall jeg og de fleste jeg kjenner. Man får så oppstykket natt at behovet for søvn overskygger det meste.

Hos meg var det dessuten stor forskjell på fødsel nr. 1 og fødsel nr. 2 - man er litt mer avslappet når man har vært gjennom det hele en gang før. Til slutt så vil jeg si at det spiller en veldig stor rolle hvor stor del faren tar i arbeidet med den lille og arbeid i hjemmet forøvrig.

Vil også legge til at det finnes ytterpunkter. Jeg har en venninne som reiste hjem fra sykehuset etter andre dagen og rett opp på universitetet og tok en stor eksamen som petroleumsingeniør :forvirret: Så slike finnes også ... men det var hennes 5. fødsel, så hun hadde erfaring fra før ...

Skrevet

Hei.

Selvfølgelig vil det endre seg etter at man får barn. Jeg fortsatte å ha kontakt med vennene mine etter at jeg fødte, av og til må man bare være seg selv en kveld og ikke "bare" mammaen til......

Når nr 3 var 18 mnd begynte jeg på skole igjen. Jeg var ferdig nå til sommeren. Det har vært noen tøffe år, det er hardt! Men hadde jeg kunnet velge på nytt, hadde jeg tatt samme valget!

Det verste med å begynne på skole er at man går rundt med konstant dårlig samvittighet... En evig "skulle ha...". Enten har man dårlig samvittighet for barna, mannen, huset, skolearbeidet som ligger å venter eller det sosiale livet ens.. Men en av "gledene" med å bli mor er vel nettopp å føle at man ikke strekker til :blunke:

En god mor går nemlig rundt med konstant dårlig samvittighet samme hva hun gjør :legrine:

Bare husk at du må gjøre det som føles rett for deg! Ikke bit over mer enn du kan tygge og still kravene til deg selv etter forutsetningene dine.

Ikke sett lista for høyt!!!

Lykke til.

Klem fra nyutdannet 3 barnsmor :klem1:

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Jeg har ikke barn selv så kan bare svare på vegne av andre.

Ene søsteren min fikk to skikkelige skrikerunger (som er verdens vakreste) så der var det våkennetter og ikke ork til noe annet en barnepass og bleieskift (så det anbefales å ikke røyke som en svamp under graviditet)

Andre venninner av meg er fortsatt ute og treffer venner og reiser rundt til familie fra barnene er bare et bar uker. De lever så og si som de gjorde før babyen kom.

Skjønnte ikke helt hvorfor du svarer dette på inleget mitt da, men men....

har aldri røkt i hele mitt liv jeg da, ikke prlvd en gang....

Og unger som skriker om natten kan man da få uansett....

Skrevet

Enig med de andre her: Senk ambisjonsnivået!!!!!

Jeg fikk en gutt for snart 16 mnd. siden. Jeg la overhodet ingen planer, men bestemte meg for å ta det som det kom. Og det er jeg så glad for!!!

Gutten min hadde kolikk og skrek stort sett hele dagen de første 2 mnd (men sov heldigvis på natten). Dessuten sov han max 1 time om gangen på dagtid, som regel bare en 1/2, frem til han var 7-8 mnd. Ikke mye jeg fikk gjort da.

Da han var 8 mnd. begynte jeg å jobbe full tid, men mannen min har hatt nok med å holde styr på småen, og ikke hatt tid til så mye annet enn litt huslige pliker ved siden av.

Man aner ikke hvordan ungen er, og heller ikke hvordan man selv reagerer på det å få barn. Mitt beste råd er å ikke legge en eneste plan. Deretter tar du det som det kommer. Kanskje får du masse tid til å gjøre dine egne ting, og det er jo supert om så skjer. Men muligheten for at det ikke blir sånn er i aller høyeste grad til stede, og da skal du ikke bli stresset, skuffet og lei deg for alt du ikke rekker...

...og LITT trening klarer man alltids å få til. En lang tur med vogna i oppoverbakke er super-bra for ben og rumpe ;)

Skrevet

Det med røykingen var absolutt ikke ment til deg. Jeg har lest en del av innleggene dine og du røyker ikke så vidt jeg vet. Beklager masse om det virket sånn. Er bare så frustrert over min storrøykende famlie som ikke fortsår at ikke alle liker røyking og at røyking faktisk er skadelig for barn..

Søsteren min derimot røyket hele tiden. Man får da økt risiko for å få barn som gråter. (fått en lang utledning om hvorfor av en fødselsoverlege) Er nemlig temlig fortvilet over røykingen hennes og at de ikke vil ta hensyn til meg som er gravid ang passiv røyking.

Jeg har hatt ti venninnner som har fått barn i disse dager og ingen av barnene gråter noe særlig. Ingen av disse røyker. Klart barn som gråter kan man få uansett, men jeg får håpe på at hverken du eller jeg får det. Har nemlig bestillt en liten en som sover hele natten.

Jeg er sikker på du kommer til å bli en fantastisk mor og at du kan gjøre mye av de tingene man gjorde før man ble gravid. Så lenge man er strukturert er det utrlog hva man får tid tiø. Barna tar så klart en del tid, men når de ligger der og smiler til deg tror jeg man glemmer om man er trøtt og sliten.

Ei venninne av meg har to små og trodde aldri det skulle være så slitsomt å ha barn, men aldri så mye glede og kos heller.

Skrevet

Jeg tror ikke du skal planlegge så mye på forhånd, da risikerer du bare å bli skuffet.

Babyer er så forskjellige, noen sover nesten hele natta fra dag 1, mens andre nesten ikke sover i det hele tatt. Dette gjelder også på dagtid.

Min lille datter ville ikke sove mer enn 15-20 min. i gangen på dagtid da hun var baby, unntatt hvis vi trillet tur. Så vi gikk og gikk og gikk. Gjerne 3-4 timer om dagen, noe som resulterte i at kiloene rant av på meg. Så da trengte jeg ikke mer trening... ;)

Ta det som det kommer, og planlegg heller etterhvert som du blir kjent med knøttet ditt! :)

Skrevet

Jeg tok en eksamen da nurket var ca 6 uker. Hadde ambisjoner om å gjøre ferdig en bachelor i permisjonen - men gjett om jeg er glad jeg ikke meldte meg opp!

De første ukene blir du veldig sliten, uansett om ungen sover eller ei. Senere blir du ganske bundet av amming, hvis du skal gjøre det, og avlasternes gjøremål.

Senere begynner det å skje masse moro med ungen, og den trenger nesten konstant oppsyn.

Og dette er bare vår erfaring med en veldig snill og soveglad unge :ler:

Sett av tiden som en once-in-a-lifetime-opplevelse. Kos deg med babyen, og husk at denne tiden kommer ikke tilbake. Kanskje angrer du senere hvis du var altfor travel og strukturert til å kunne nyte skikkelig disse første månedene. Det er godt å bare kunne gi seg hen til lulling og lalling uten å ha dårlig samvittighet for noe du skulle gjort ellers. Du blir sliten nok av det!

Uansett hve du gjør - kos deg med din lille i den goden det er å få ha permisjon disse månedene!

Fru NItha

Gjest Gjest_minnimy_*
Skrevet

når jeg gikk med nr 1 sa jeg til venner at jeg skal få gjordt så masse hjemme osv det kommer til bli rolig.he he barnet kom og skal love det var nok og henge fingrene i,hun gulpet masse så vaskemaskinen var ofte på og når hun hadde fått mat og sov så skulle jeg rydde litt ,men når jeg hadde lagt meg ned så var hun våken igjen.

med nr 2 så syntes jeg ting er mye bedre kan slappe av mer og ikke så stress det er nok sikkert pga jeg har vært igjennom det før

ta det som det kommer etter fødselen.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest de andre svarene her, men vil bare fortelle hvordan det er for meg:

Vi har den snilleste lille jenta, hun sover mye og godt og koser seg med å ligge litt alene og pludre eller sitte i vippestolen. Allikevel er det ikke mye jeg gjør i annet enn litt husarbeid og andre småting, for jeg vil virkelig prioritere å være sammen med jenta mi nå som jeg har mulighet!

Gjest Tweetypie
Skrevet

Ikke ha så store planer ennå. Heller vent og se hvilke type barn du får. Du kan være veldig heldig å få en utrolig rolig unge, men samtidig så kan du kanskje få en som skriker. Man kan aldri vite det på forhånd.

Med alle de planene du legger opp til så virker det ut som du ikke vil få noe særlig tid med den lille og det er en tid du aldri får tilbake. Jeg har to barn selv. Første skrek sammenhengende i 6 mnd med kolikk, men no 2 var så rolig at vi ikke visste hva vi skulle gjøre med all fritiden når hun sov.

Skrevet

Oi! Store ambisjoner du har!

Jeg er for tiden hjemme i permisjon, jenta mi er tre og en halv måned. Hun er stort sett bare snill og grei, ingen store problemer med verken søvn eller spising.

Likevel synes jeg det er deilig å ikke ha noe annet jeg SKAL GJØRE enn å ta meg av henne, ordne litt i huset og middagslaging.

Ambisjonene mine for permisjonstiden er ikke annet enn at jeg skal gjøre mitt beste for at jenta mi får den oppmerksomheten og tryggeheten hun har behov for.

Jeg hadde ihvertfall ikke orket å studere nå. Konsentrasjonsevnen om litt mer kompliserte teoretiske saker er for tiden nokså redusert. :roll: Men det er jo meg da...

Uansett hva du planlegger å gjøre håper jeg du får en fin tid hjemme med barnet ditt! :klem:

Gjest marthepia
Skrevet (endret)
Har termin i januar og har stoore planer... om alt jeg skal få gjort etter fødselen....

Jeg skal fortsette med å studere og har høye ambisjoner om å trene nesten hver dag og mye annet....

Men man er vel sliten og en liten baby i huset tar nok på, pluss at alle andre plikter skal gjres, også vil man jo ha god tid sammens med barnet.

Har en følelse av at tiden ikke kommer til å strekke til visst man skal forteta seg så mange prosjekter....

Dere med erfaring, hva får man tid til? Hvordan var din tid med barnet det første året, gjorde du noe spesiellt?? (hobby, trening, studie, osv)

Babyen tar selvfølgelig en del tid og du kan ikke gjøre det du vil når du vil (som regel). Men har du familie og venner som stiller opp er det kjempebra! Tror ikke de har noe imot å passe en liten en noen timer så du kan på trening.

Emma kom til verden 6.august 2005. Jeg begynte rett på skolen, eller skolen begynte vel den 21.? Men det gikk kjempebra! Har en mamma og en pappa som er uføretrygdet som passet vesla. De kom til meg og passet henne der. Men jeg følte jeg måtte dele opp studiene. Går allmenn påbygging (20 timerskurset) over 2 år. Følte jeg fikk bra med tid til Emma. Tror det hadde gått ræva dundass om jeg hadde tatt alle fagene. Det hadde blitt for mye for meg. Men det er veldig individuelt. I år skal jeg fortsette med de resterende fagene.

Det er masse en må tenke på. Skole--> dagmamma? Tid med baby? Bra karakterer? Penger?

Jeg er sjeleglad for at vi har mange som stiller opp for oss og hjelper til med barnepassing.

Endret av marthepia
Skrevet

Som de andre sier er det jammen ikke stort man får gjort når man går hjemme med baby!

Men de fleste babyer liker å trille, så hvis du tar i skikkelig på lange trilleturer bør du kunne greie å trene hver dag.

Ellers er det helt utrolig at man kan bruke en hel dag på å bytte i oppvaskmaskinen, vaske litt tøy, handle og lage middag. Men sånn er det altså. Og selv dette er mange dager helt utenfor rekkevidde å få gjort...

Kort sagt - vent med å planlegge permisjonsdagene til du har blitt kjent med ungen din :)

Skrevet

Det beste tipste jeg har å gi, er å nyte de fine øyeblikkene. Hverdagen er full av gjøremål, ikke planlegg mer enn nødvendig og sug til deg alle de gode inntrykkene den nye hverdagen gir deg! Husk at barnet er helt seg selv fra det øyeblikket det blir født, et selvstendig menneske som man skal lære å kjenne. Det er en enorm oppgave man tar på seg som foreldre, men ingenting gir deg mer igjen ;)

Skrevet

All ære til deg om du klarer det! :) Om en er strukturert og har LYST så vil jeg tro det går fint, forutsetter jo at barnet ikke er alt for "krevende" da. Men spørsmålet er om en har lyst da...

Jeg hadde også en liten tanke om å lese ett fag når jeg var hjemme, og dette faget er KUN på 6 studiepoeng og ikke all verden. Men har jeg lest? Nei, aner forresten ikke hvor bøkene ER en gang. Jeg synest tiden har gått såååå fort, nå er snuppa veldig snart 1 år, og det føles som om det var i går. Etter fødselen hadde jeg nok gjerne hatt tid, fordi hun sov mye. Men hode mitt var fullt av baby, så jeg hadde ikke klart å konsentert meg om det i det hele tatt. ;)

Lykke til! Selv om du har mye planer, så NYT tiden med babyen. Det HAR vært utrolig skjønt å bare kose seg med en liten baby, og ikke stresse med alt en skal, bør og må gjøre. Den tid kommer tidsnok tenker jeg.... :forvirret:

Skrevet

Det var altså L@dy som skrev det siste innlegget. ;)

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Det er vel sånn jeg har sett det for meg det som dere alle beskriver her. Ta det som det kommer og kos deg med babyen. Og det skla jeg gjøre. Trim får jeg jo ved å trille turer noe jeg skla bli veldig flink til. å treningssenteret her har en del mor og barn timer jeg kan ta babyen med på og sånn barnevakt system som passer barna mens mor trener. Har sett veldig mange små som blir passet der. Så kommer de til mor med barnet visst det er noe.. velig kjekt!!

Men har jo familie og beste foreldre osv her og 1 times kjøing una. Så vi må nok farte litt også å besøke.

Ellers vet jeg at jeg kan være veldig flink og strukturert å få ting gjort (NÅR JEG VIL...hehe) men kan være flink til å ikke få ting gjort også. SÅ jeg prøver å stå på nå med studiene så jeg får eksamene ferdig nå til jiul før termin. Men jeg går bare på nettbaserte studier, så jeg tener ikke å dra til noe skole ol.

Men vet hvor fort dagene flyr avsted uten baby i huset, så de gjør de nok i tiden etterpå også.

Skal satse på et koseår!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...