mee mee Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 hvor usunt er fruktose i forhold til vanlig sukker?
Gjest Virvel Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Hvis du er interessert i en skikkelig detaljert beskrivelse, se her. Det ser voldsomt ut, men det er faktisk relativt enkelt forklart - og du trenger kanskje ikke å lese alt heller, scroll litt nedover så kommer du til avsnittene om fruktose. Veldig interessant, jeg kom over denne i forbindelse med en tidligere KG-diskusjon om hvorvidt andre sukkerarter var bedre eller verre enn vanlig glukose. (Jeg mener "verre", men det var kanskje ikke personlige meninger du var ute etter... )
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Det er nok sunnere men jeg vet ikke hvor mye sunnere. Jeg har kuttet ut allt sukker, å bruker bare fruktose... Man trenger ikke å bruke like mye fruktose som sukker. Det har en GI på 19 eller noe tror jeg. HER kan du lese mer om GI
Hermula Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 ... dersom man da ikke er allergisk mot FRUKTOSE! Vistnok får flere og flere av oss denne diagnosen!!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 ... dersom man da ikke er allergisk mot FRUKTOSE! Vistnok får flere og flere av oss denne diagnosen!! ← Er det sant Symptomer på at mann er alergisk?
Gjest Virvel Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvordan noen tør å bytte ut sukker med noe vi egentlig ikke er laget for å spise større mengder av i det hele tatt, men det er kanskje bare meg... Dette hysteriet med sukkererstatninger er jo relativt nytt, og man vet vel fint lite om virkningene av det på lang sikt. Jeg ville nå i hvert fall ha satt meg grundig inn i hvordan kroppen fungerer og hvordan den bryter ned det vi tar til oss før jeg gikk løs på noe sånt. Endret 3. september 2006 av Virvel
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Nå er jo fruktose også sukker, da, men i en annen form enn vanlig sukrose. Personlig takler jeg ikke fruktose; jeg synes det smaker merkelig, og jeg mistenker det for å være på (den lange) listen over ting som gir meg magetrøbbel. Da jeg alllikevel spiser fint lite sukkerholdige varer, holder jeg meg heller til tradisjonelt sukker.
Gjest Virvel Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 (endret) Selvsagt vet jeg det, men menneskekroppen er ikke laget for å bryte ned store mengder fruktose, så når man da endrer sukkerinntaket slik at det nesten bare er fruktose, da klusser man ganske grundig med kroppens kjemi. Det synes jeg er skummelt. Jeg tror din måte er bedre, Elphaba, nemlig å kutte sukkerinntaket generelt, og heller holde seg til vanlig sukker når man "må". Litt av alt, men alt med måte. :icon_smile: Endret 3. september 2006 av Virvel
Yme Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvordan noen tør å bytte ut sukker med noe vi egentlig ikke er laget for å spise større mengder av i det hele tatt ← Jasså, ja? Så du mener at kroppen er lagd for å spise sukker, i motsetning til fruktose?? Sukker er kunstig (eller, kunstig er vel ikke helt riktig... Hvitt sukker er rafinert og absolutt ikke sundt), fruktose er sukkeret man finner i frukt! Jeg bare tipper her assa, men jeg er ganske sikker på at kroppen er bedre instilt på å fordøye og ta nytte av frukt (dvs fruktose/sukkeret som er i frukten), enn vanlig hvitt sukker. En ting til! Uansett hva slags søtningsmiddel det er, enten det er naturlig eller ikke, så skal ikke kroppen ha mye av det. Endret 3. september 2006 av Yme
Gjest Virvel Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 (endret) Du tipper? Les det som står på den siden jeg linket til, så får du fakta om hvordan fruktose påvirker kroppen. Et ørlite utdrag: The rapid entry of fructose into glycolysis leads to fatty acid synthesis in the liver. Because fructose metabolism "fills" glycolysis with substrate at a very high rate, frequent use of sucrose (remember sucrose is a dimer of fructose and glucose) or fructose promotes fat production. Plasma triglyceride levels are increased by the ingestion of large amounts of sugar. There is a correlation between sugar consumption, high plasma lipid levels and atherosclerosis. Endret 4. september 2006 av Virvel
T.S Skrevet 4. september 2006 #11 Skrevet 4. september 2006 Det en sukrer selv i løpet av en dag er vel uansett bare en liten brøkdel av alt sukkere man får i seg i løpet av en dag... Og det sukkeret er kjemisk behandlet for å bli hvitt. Det sier seg selv at det ikke er uproblematisk. Derfor bruker jeg fruktose på det lille som sukres...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå