Gjest Fruktkake Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Jeg er av den oppfatning av at egg er bra å spise. Men næringsinnholdet er verdt å ta en titt på. 100 gram egg inneholder: - 142 kcal. - 12,6 g protein - 0,9 g karbohydrater - 9,8 g fett (www.egg.no) Når jeg plotter inn et egg (65 g) på vektklubb, så blir ca 60% av "kaka" oransje. Dere som bruker vektklubb vet at det oransje feltet er fett. Dette er på bakgrunn av disse opplysningene om næringsinnholdet (som jeg selv har lagt inn). Det betyr jo at det er veldig mye fett i egg?
Twigi Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Det vet jeg faktisk ikke, men jeg synes egentlig det var merkelig at det er så mye fett i egg. Jeg har tenkt på egg som en stor proteinkilde, og spiser veldig mye egg - minst to om dagen. Typen fett er jo avgjørende her, og det er vel sannsynlig at det er animalsk, dvs ikke det sunne fettet. Neppe planteolje, liksom Jeg antar at det er derfor egg har vært "fy fy" med tanke på kolesterol, men de siste årene så har jo det argumentet vært lite brukt. Vel, jeg kommer til å fortsette å spise egg jeg da!
Gjest Fruktkake Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Ja, det er jo faktisk bare under tre gram mer proteiner i egget enn fett. I følge egg.no er det 2,9 g mettet fett, 4,23 g enumettet fett og 1,23 g flerumettet fett i 100 g egg. Ved nærmere undersøkelse av næringstabellen på egg.no, ser jeg at det er eggeplomma som er den store synderen. 100 g eggeplomme inneholder hele 33 g fett og 363 kcal. I eggehviten er det ingenting. Kanskje en idé å sløyfe plomma neste gang man lager omelett.. Eggehviten inneholder også bare 46 kcal pr. 100 g.
Twigi Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 Takk for tipset! Da skjønte jeg plutselig hvorfor så mange av disse slankeoppskriftene sier "omelett av to eggehviter og en eggeplomme"
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #5 Skrevet 15. august 2006 Jeg bruker også egg som proteinkilde Er ofte vanskelig å få i seg nok proteiner, og egg er så godt og lettvint. Får bare gå at det er litt fett...
Cognizance Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 Tror mye av fettet i egg ligger i plommen.
Cognizance Skrevet 15. august 2006 #7 Skrevet 15. august 2006 (endret) ups. Endret 18. august 2006 av Cognizance
Cognizance Skrevet 18. august 2006 #8 Skrevet 18. august 2006 (endret) Siste nytt: Egg er sunt! Også fettet. http://www.iform.no/pub/art.php?id=600 Endret 18. august 2006 av Cognizance
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #9 Skrevet 18. august 2006 Er såååå lei denne kcal og fettbesettinga.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #10 Skrevet 18. august 2006 Dr.Atkins dietten anbefaler masse egg hver dag Da går man ned i vekt.
Yme Skrevet 18. august 2006 #11 Skrevet 18. august 2006 Siste nytt: Egg er sunt! Også fettet. http://www.iform.no/pub/art.php?id=600 ← Se der ja! Skulle akkurat linke til den jeg og... Lurt å lese hele innlegget før man skriver selv Som det står der. kolesterolinnholdet i maten har lite å si for kolesterolinnholdet i blodet hos mennesker. Egg er kjempefint! Før i tia spiste jeg 3 egg til frokost hver dag Da blir man drittlei...
Tusseline Skrevet 18. august 2006 #12 Skrevet 18. august 2006 Dr.Atkins dietten anbefaler masse egg hver dag Da går man ned i vekt. ← Masse egg tviler jeg på er sunt, og det er ingen som sier at man går automatisk ned i vekt om man spiser egg.
Yme Skrevet 18. august 2006 #13 Skrevet 18. august 2006 Masse egg tviler jeg på er sunt, og det er ingen som sier at man går automatisk ned i vekt om man spiser egg. ← Ikkeno er sunt hvis man spiser formye av det.
Gjest Fruktkake Skrevet 18. august 2006 #14 Skrevet 18. august 2006 Ikkeno er sunt hvis man spiser formye av det. ← Og i og med at egg inneholder såpass mange kalorier som de gjør, så kan man ikke bare dytte innpå.
Yme Skrevet 19. august 2006 #15 Skrevet 19. august 2006 Og i og med at egg inneholder såpass mange kalorier som de gjør, så kan man ikke bare dytte innpå. ← Det kommer jo ann på da Jeg prøver jo å legge på meg, så jeg kan det! Hvis du ikke vil legge på deg, så er det jo bare å ta ut eggeplumma
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #16 Skrevet 21. august 2006 Som nevnt tidligere her, så er eggehvitten sunn, mens eggeplommen er den store synderen. Eggehvitte inneholder masse proteiner, før i tida kalte man jo proteiner for "eggehvittestoff"! Desverre er jo plomma så god... Men mange av kroppsbyggerne spiser jo hvit omelett, så det kan kanskje være noe for dere å prøve dere på også?
Spirito Skrevet 21. august 2006 #17 Skrevet 21. august 2006 Eggehvitten er jo "fostervannet" til kyllingen, mens plommen er næringen den skal ha i seg i løpet av tiden inne i egget. Det er da ganske naturlig at plommen er fet, det er også morsmelk og annen babymat.
Prinsesse på erten Skrevet 21. august 2006 #18 Skrevet 21. august 2006 Eggehvitten er jo "fostervannet" til kyllingen, mens plommen er næringen den skal ha i seg i løpet av tiden inne i egget. Det er da ganske naturlig at plommen er fet, det er også morsmelk og annen babymat. ← Æsj, tenk å spise kyllingfostervann. Minst like ille som svinesperm og urinsyrer... Sjekk ut denne tråden.
Spirito Skrevet 21. august 2006 #19 Skrevet 21. august 2006 Æsj, tenk å spise kyllingfostervann. Minst like ille som svinesperm og urinsyrer... Sjekk ut denne tråden. ← Ja, du sier noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå