Gå til innhold

Dessert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha gjester på middag, og vil gjerne gjøre klart det jeg kan dagen i forveien. Gjerne desserten også! Karamellpudding er jeg lei av, så andre forslag mottas med takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Panna cotta er nydelig, eller hva med sjokoladefondant. Du lager den ferdig og har i former og setter i kjøleskap og så stekes de den dagen de serveres.

Panna cotta (6 pers.)

ca 3,5 ts gelatinpulver

¾ dl melk

7,5 dl kremfløte

1¼ dl sukker

1 vaniljestang

1 strimmel sitronskall

Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over). (Det står at dette er nok til 6 pers, men jeg synes det er litt lite og ville heller beregnet denne oppskriften til 4.)

Sjokoladefondant (8 stk)

200 g mørk sjokolade

200 g smør

110 g sukker

4 hele egg + 4 eggeplommer

1 ½ ts vaniljeekstrakt

60 g mel

Smelt sjokoladen med smøret. Visp sukker, egg og vaniljeekstrakt _godt_ sammen, ca 5 minutter visping. Vend i sjokoladen og siktet mel. Fyll i 8 aluminiumsformer (175 ml). De kan legges i kjøleskap eller fryses om ønskelig. Stekes de med en gang steker du dem ved 200 grader i 12 minutter og lar dem hvile 1 minutt. Etter kjøleskap trenger de 14 minutter i ovn + 1 minutts hvile, er de frosne trenger de 15 minutter i ovnen og 2 minutter hvile. Server med en gang (også god kalde).

Skrevet

Tiramisu kan med fordel lages dagen i forveien og er kjempegodt :)

Skrevet

Sjokolademousse eller ostekake med friske bær. :)

Skrevet

Tiramisu eller en fromasj.

Du kan også lage en marengsbunn dagen før. Samme dag deler du den i store biter, legger på kakefat, boksis i kuler oppå, jordbær og kiwi i skiver på toppen. Har av og til også pasjonsfrukt oppå derigjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...