Gå til innhold

Trenger råd ang. lønnsforhandlinger


Scarlet Sax

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg skal i lønnsforhandlinger med vikarbyrået jeg jobber for, og trenger objektive råd i forbindelse med det.

Erfaringsmessig har de fleste problemer når lønn skal taes opp i et vikarbyrå - det er nemlig et "ikke-tema"...enn hvor sykt det høres ut. De jeg kjenner, samt bekjente av venner, har møtt stor motstand når lønn har blitt tatt opp.

Og hør denne; priceless; Da jeg var på førstegangsintervju med en konsulent i et annet vikarbyrå og spurte hva som var forventet av vikarer osv...var det første konsulenten sa at det verste han visste var vikarer som maste om lønn....I rest my case :x

Har noen tips til hvordan jeg best kan legge frem gode argumenter? Har noen kanskje vært på andre siden av bordet?

(Kanskje legge til at jeg har 8 års jobberfaring og jobber pr idag som rådgiver innen forsikring, så jeg har mye å slå i bordet med)...

Takker på forhånd for alle gode råd... :D

-SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Du har antaglig vært i lønnsforhandlinger nå. Jeg håper det gikk bra. :P Jeg fant litt info om det på StepStone. Jeg sakser det inn her jeg.

Hvordan forhandle seg frem til bedre lønn

Kommunikasjon er nøkkelen til å forhandle seg frem til en lønnsøkning som er høyere enn den gjennomsnittlige. Mange av oss synes imidlertid at det er ubehagelig å spørre sjefen om høyere lønn. Dette ubehaget stammer ofte fra nervøsitet, som igjen kommer av den konfronterende måten lønnsforhandlinger føres på. Under lønnsforhandlingene er det viktig å godta at vår overordnede blir en motstander i et spill, og spill krever nøye gjennomtenkte strategier. De følgende fem enkle reglene vil hjelpe deg med å planlegge hvordan du bør gå frem:

1. Legg grunnlaget

Du bør prøve å unngå en dramatisk konfrontasjon med sjefen din under lønnsforhandlingene. Legg isteden grunnlaget for forhandlingene ved å ta utgangspunkt i kvaliteten på arbeidet ditt og presenter det på en ordentlig måte. Årsakene til at du mener du "fortjener" en lønnsøkning må overføres til sjefen din. Hvis du lykkes med dette, vil sjefen din få en idé om hvor verdifull du er for bedriften, og forhåpentligvis gå inn i lønnsforhandlingene med en større lønnsøkning i tankene. Det er nå opp til deg å dra full nytte av denne muligheten.

2. Gjør hjemmeleksen din

Før intervjuet bør du ha undersøkt hvilket lønnsnivå som er vanlig for stillingen din, både i bransjen og i bedriften. Du må forberede deg på å legge frem resultatene av undersøkelsen under forhandlingene. Du kan søke etter lønninger på Internett, via yrkesorganisasjoner eller nettverket. Det er vanskeligere å finne og bruke intern informasjon. "Jeg vil ha x kroner fordi den og den får y kroner" er et utsagn som aldri bør brukes i kravet ditt.

3. Oppvei risikoene

Vurder stillingen din på jobbmarkedet før forhandlingene. Hva slags lønnspakker kan en person på din alder og med dine erfaringer og kvalifikasjoner få andre steder? Hvis du kan gå til forhandlingene og vite at du kan få det du vil ha andre steder, vil maktbalansen garantert gå i din favør – sjefen vil være nødt til å innfri kravene dine. Du må være forberedt på å ta opp kampen. Undersøkelsene bør gi deg en pekepinn på hva minimumskravene bør være. Du bør overveie å si opp hvis kravene ikke innfris.

4. Vær fleksibel

Ikke gå til forhandlingene uten å ha noe i bakhånd. Kanskje sjefen din har fått beskjed om å føre nøye kontroll over kostnadene og dermed ikke har noen mulighet til å innfri dine økonomiske krav. Ha alternative forslag klare i reserve, som for eksempel mer ferie eller ny firmabil. Du kan også be om større ansvar eller bedre opplæringsmuligheter slik at du øker kunnskapene og "arbeidstakerverdien" din. Arbeidstakerverdien kan knyttes direkte til markedsverdien: Jo større arbeidstakerverdien din er, jo mer er du verdt. Økt arbeidstakerverdi betyr at du vil stå sterkere ved de neste lønnsforhandlingene.

5. Gjør det!

Be om en lønnsøkning. Dette er det mest elementære rådet, men det er utrolig hvor mange det er som ikke stiller spørsmålet. Noen føler seg rett og slett ikke komfortable med å stille sjefen i en vanskelig situasjon. Andre er redde for å få avslag. Men hvis du ikke spør, vil sjefen din gå ut fra at du er fornøyd med det du for tiden har.

Undersøkelser viser at kvinner har tendens til å unngå direkte konfrontasjoner og derfor ber om lønnsøkning sjeldnere enn menn, noe som er bekymringsfullt. Dette er en av forklaringene på hvorfor kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling. Hvis du synes det er vanskelig å takle saken direkte, kan du gå frem på en mer indirekte måte. Introduser lønnsspørsmålet ved å stille et av de følgende spørsmålene:

Hvordan ser bedriftens lønningsplaner ut?

Hva er den maksimale lønnsøkningen som blir gitt?

Hvordan har min innsats blitt vurdert?

Hvilke muligheter har jeg til forfremmelse?

Når blir det gitt lønnsøkninger?

Hvor mye tjener mine kollegaer?

Vinnerstrategien

Forberedelse er viktig, både for deg selv og sjefen din. Det samme gjelder en realistisk vurdering av mulighetene du har der du befinner deg på karrierestigen. Hvis du baserer strategien på punktene ovenfor, vil du være i stand til å formidle kravene på dine egne betingelser. Hvis du har kontroll over prosessen, vil det øke sjansene dine til å komme fra forhandlingene med forventningene innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan Lady, jeg har enda ikke vært i lønnsforhandlinger, skal på tirsdag, men vil uansett takke deg for at du giddet å svare :)-.

Jeg tar med meg dette på veien.

SSax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...