Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med en ting. I begynneksen av september skal jeg og mannen min feire dobbel bursdag og har dermed invitert de nærmeste vennene vår, vi blir i alt ca. 15 stk.

Har tenkt å servere middag og dessert for deretter å ha en nyte masse god drikke utover de små nattetimer.

Desserten har jeg klar, den skal være dronning Maud pudding i porsjonsformer. Hva med middagen? Det jeg i alle fall har tenkt er at det hadde vært kjekt å slippe alt for mye "dill å dall" (rydding å sånn) etter maten, har lyst å nyte festen etterpå. Vente til dagen derpå er ikke aktuelt, det er jo dagen derpå...

Så er det noen som har tips til middag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en god gryterett? Bruk det kjøttet du ønsker (f.eks. kyllinglår, oksekjøtt, lammekjøtt) og forskjellige grønnsaker (løk, hvitløk, paprika, squash, aubergine, fennikel, erter ++), ha i hermetiske tomater, diverse krydder, kraft/buljong og la småkoke til alt er mørt. Server med pasta, couscous, ris eller hva du måtte ønske. Gryteretter kan også lages dagen før og bare varmes opp den dagen du skal spise den, så sparer du enda mer tid.

Skrevet

I september er vi jo i sesongen for ferskt lam, så jeg ville valgt en lammegryte.

Jeg pleier å lage en lammegryte med utgangspunkt i en oppskrift på osso buco, der det egentlig skal brukes kalveskanke. Gryten blir best med bog, lårskiver eller skanker, dvs. stykker med margbein, men du kan også bruke fårikålkjøtt.

Det fine med denne (og liknende) gryter er at den kan lages klar dagen i forveien, avkjøles og settes kaldt til neste dag. Smaken vil da faktisk bare bli bedre. Det eneste du trenger å gjøre før gjestene kommer, er da å varme gryten, koke ris, og rett før servering tilsette persilleblandingen (dvs gremolata, se oppskrift).

Burde også passe bra med Dronning Maud-pudding etter denne retten, den inneholder jo en del fløte og er mild og fin, mens denne lammegryten er tomatbasert og litt kraftig.

Osso buco med lam

Lammekjøtt med bein, feks bog, skanker eller evt fårikålkjøtt (ca. 300 g pr pers)

løk (1/2 pr pers)

hvitløk

sellerirot (1/4 pr pers)

gulrot (1-2 pr pers)

olivenolje

hermetiske tomater (1/2 boks pr pers)

timian

salt, pepper

presset sitron

Gremolata:

rå hvitløk

sitronskall

persille

Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte . Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp.

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer.

Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt).

Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med surret løk og gurkemeie. Smaken blir selvsagt ikke den samme, men risen blir like gul og fin. :)

Skrevet

Jeg stemmer også for en god lammegryte, men innrømmer at jeg tar en enklere variant hvor jeg ikke steker noe, men bare legger det lagvis og lar det koke lenge.

Ovnsstekte potetbåter og ovnsstekte hvitløk er godt tilbehør som gjør det hele enkelt å lage til/servere.

Skrevet

Jeg foreslår kjøttfondue :) Er så koselig å sitte rundt matbordet leeenge og nyte god mat, herlig drikke og hyggelig selskap. Jeg sverger alltid til fondue i festlig lag. Det eneste dere trenger å forberede er å kutte opp kjøtt og grønnsaker i terninger, samt koke saus, poteter, ris, brød eller hva det måtte være dere ønsker å servere ved siden av. Men for all del - husk å handle inn rødspriten så dere får liv på brenneren som skal varme opp fonduegryta ;)

Se her hva MatPrat skrive om fondue:

http://www.matprat.no/Article.aspx?artid=10965

Skrevet

Fårikål med øl og akevitt -smaker best når den er varmet opp.

Lammelår som stekes sakte med fløtegratinerte poteter til -lager seg nesten selv.

Stort tapasbord med både varme og kalde retter -mye jobb før, men bare tomme fat å rydde bort etterpå.

Skrevet

mmmmm, her var det mange gode ideér. Får la mannen se på dette, det er han som kokkelerer i dette hjemmet ;) Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...