Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle. Jeg lister meg forsiktig inn i dette forumet. Har fått klar beskjed fra mannen om å ikke fortelle til noen at vi skal begynne å prøve, men det er jo ikke så mange som kjenner meg skikkelig her. Så jeg tenkte skitt au! ;)

Så her er jeg. Men det er så mange ting jeg ikke vet. Har ingen barn fra før, og vet egentlig veldig lite om barn generelt.

Sånn som situasjonen er nå, har jeg to uker igjen av siste brett på p-pillene. Er det best å slutte tvert nå med en gang, eller er det best å gå brettet ut? Mannen ønsker jeg skal gå brettet ut, men jeg lurer på om det egentlig utgjør noen forskjell?

Har i tillegg sett at dere bruker mange ord og forkortelser jeg ikke vet helt hva betyr. F.eks IKM, pcos, folat, pp, pergo. Kan noen opplyse en uvitende sjel?

Ellers er jeg veldig glad for om noen kunne gi meg litt info om ting jeg burde vite om tida fremover.

Hilsen en både vettskremt, spent og lykkelig Bippe.. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på alt, men noe:

Folat: er et b-vitamin som man bør ta tilskudd av fra man starter å prøve å få barn og 3 mnd ut i svangerskapet. Kjøpes bl.a på apoteket og der får du tabletter med anbefallt dose.

Mange forkortelser ja. Helt øverst i dette forumet ligger det en tråd med link til en forklaring på alle forkortelsene, hjalp meg mye hvertfall.

P-piller: Aner ikke om det er best å gå brettet ut eller ikke. Men det er lurt å bruke annen type prevensjon (kondom) til du har fått en skikkelig mens etter å ha sluttet med p-piller. Da vet du at kroppen funker som den skal, at ting er tilbake i vanlige sykluser og du kan også regne ut når du har termin o.l.

Skrevet

Folat, eller folsyre, bør du begynne med så fort som mulig. Gå på apoteket og kjøp allerede i morgen! :)

Forkortelsene kommer du nok fort inni, men den tråden øverst i forumet var en god start for meg også.

Om du bør gå brettet ut eller ikke har jeg aldri tenkt over, men du kan like gjerne gjøre det så klusser du ikke mer med kroppen enn nødvendig. Vil dere virkelig ha barn med en gang gjør det ingenting om dere lar være å bruke prevensjon fra etter pilleslutt. Skulle du være så heldig å bli gravid allerede i første prøveperiode (pp), så er jo det flott. Men termin kan vel bare fastsettes best på ultralyd (UL) da. Og du vet jo når du gikk på p-piller...

Men det er ingen grunn til å være skuffet selv om du kanskje ikke blir gravid i første pp, for det er helt normalt. Kan hende du må belage deg på en lang prøvetid. Det går vanligvis 1 år før legene vil finne ut om det er noe galt med deg eller mannen din. Og det beste dere kan gjøre i mellomtiden er å nyte det så godt dere kan å være bare dere to i enda noen måneder... Og selvsagt :humpe: masse... :sjarmor:

Lykke til!

:klem:

Skrevet

Du har allerede fått svar på spørsmålene dine, så jeg vil bare ønske deg lykke til som prøver. :)

Skrevet (endret)

Vedr. p-pille slutt; Jeg sluttet midt på brettet, hadde en blødning (mens) og ble gravid! Fort gjort... Så jeg tror det spiller liten rolle om du går ferdig brettet eller ikke.

Uansett, lykke til! ;)

Endret av Rioja
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg så ikke den ordlista på toppen av forumet før dere tipsa meg om den. Skal ta en titt! :)

Ellers takk for lykkeønskninger! Jeg gru-gleder meg til å komme i gang! :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...