Gå til innhold

Dagpengeperioden tar slutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av høsten tar dagpengeperioden min slutt.

Jeg har fast jobb, men bare 50% mot 100% før.

Hva skjer når dagpengevedtaket går ut?

Kan jeg søke dagpenger på nytt?

Må jeg evt vente lenge?

Hvor mye må man tjene for å få dagpenger en ny periode (hvis det går an da)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke gå i deltidsstilling i evighet heller da. Dagpenger er ment at man skal kunne få i en periode der man f.eks arbeider effektivt for å øke sin stilling eller for å få en full jobb.

Du må nok aktivt ut på arbeidsmarkedet nå.

Vet ikke helt hvordan det fungerer, men hvis du i det hele tatt får forlenget stønadsperioden så blir det nok noen uker uten penger fra Aetat på lik linje med de som søker om dagpenger og som selv har sagt opp sin jobb.

Skrevet

TS her

Plutselig så det ut som jeg jobber 50% fordi jeg ikke gidder å jobbe mer.

Du kan være bra viss på at både jeg og arbeidsgiver gjør det vi kan for å utvide stillingen, men så lenge økonomiien ikke tillater det...

Det er klart jeg kunne vært mer aktiv, men hvor lurt er det å gamble bort en fast jobb for et årsvikariat i full stilling et annet sted i landet som vil kreve at jeg flytter fra mann og barn?

Skrevet

Vet ikke om man får mer da jeg, men det kan jo være og da må du sikkert bare søke på nytt. Ta kontakt med Aetat når det nærmer seg, så hjelper de deg nok.

Skrevet

Jeg tror ikke du får dagpenger lengre da nei.

Skrevet

om du ikke får dagpenger, så kan det hende det finnes andre stønader som man kan få utover dagpenger, dette vet aetat, så jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med aetat og forhøre deg om hva du bør gjøre videre.

og at du og arbeidsgiver har lyst men ikke mulighet, er dessverre egentlig ditt problem.

iforhold til aetat, så bør du antagelig da forsøke å få deg enda en deltidsjobb slik at du, om du ikke har en heltidsstilling, skaffer deg to deltidsstillinger.

nå spørs det jo hvor du bor, jeg bor i oslo og her hadde det vært mulig å få tak i en deltidsstilling til, evt tatt kveldsskift eller hva som helst, inntil arbeidsgiver kanskje hadde muligheter videre.

tviler på at aetat ønsker å sitte å betale deg helt til din nåværende arbeidsgiver har økonomi til å utvide stillingen din, dessverre. for dem er det om å gjøre at du kommer deg i en jobb som du kan leve av, fortest mulig. og på en måte skjønner jeg jo det også. ;)

Skrevet

For å opprettholde retten til dagpenger er det et minimumskrav at du er reell arbeidssøker.

Dersom du ønsker å fortsette i bare 50 % stilling uten å hoppe på alle de mulighetene som dagens arbeidsmarked gir, er du ikke reell arbeidssøker.

Simple as that, faktisk. Helt greit at du ikke vil "gamble" eller skaffe deg andre jobber, men NAV (det heter ikke Aetat lenger) har ikke som primæroppgave å sikre deltidsarbeidende full inntekt.

Lykke til med jobbsøking!

Skrevet
men NAV (det heter ikke Aetat lenger)

(noe som er litt småfestlig, da det etter en stund bare vil bli hetende AV, hihi... likte bedre aetat jeg da, men pytt. )

Skrevet
(noe som er litt småfestlig, da det etter en stund bare vil bli hetende AV, hihi... likte bedre aetat jeg da, men pytt. )

Kommer an på, bare tenk på hvor lenge det faktisk har hett New Scotland Yard, eller for den saks skyld Nye Kripos.

Skrevet
men NAV (det heter ikke Aetat lenger)

Lykke til med jobbsøking!

Hmm.... det står da fortsatt Aetat på deres side

http://www.aetat.no/

Ja, ja, kanskje bare jeg som er litt treg da..... :ler:

Jeg ønsker også ts lykke til med jobbsøkingen.

Skrevet

Det finnes noe som heter ventestønad du har krav på om du har jobbet så og så mange år før du fikk arbeidsledighetstrygd. Ikke sikker på hvor mange år det er snakk om, men tror du finner info her: Ventestønad

Dette er en ikkeskattbar inntekt slik at du får ikke trygderettigheter som f.eks fødselspenger. Summen kan utgjøre mer enn du får i arbeidsledighetstrygd.

Det beste er uansett å få seg en jobb selv om det ikke alltid er like lett.

Lykke til med søking.

Skrevet
Kommer an på, bare tenk på hvor lenge det faktisk har hett New Scotland Yard, eller for den saks skyld Nye Kripos.

sant, satt å diskuterte det med en saksbehandler på aetat (som jeg velger å kalle det bare på pur f selvsagt. :sjarmor: ) om det, og de hadde innad også flirt litt av logoen AV :ler:

Skrevet
Hmm.... det står da fortsatt Aetat på deres side

http://www.aetat.no/

Ja, ja, kanskje bare jeg som er litt treg da..... :ler:

Jeg ønsker også ts lykke til med jobbsøkingen.

Neida, ikke bare du som er treg.

Litt info her: http://www.nav.no/index.html

Ikke vanskelig å skjønne at det ikke er gjort over natten å "fjerne" Aetat og Trygdeetaten, som sikkert har minst en million brukere av ymse slag.

Skrevet

Kan kanskje arbeidsgiver inngå et samarbeid med aetat? Vi har en som er utplassert hos oss med lønnstilskudd fra aetat.

Skrevet
Det finnes noe som heter ventestønad du har krav på om du har jobbet så og så mange år før du fikk arbeidsledighetstrygd.

For å få ventestønad må man være helt arbeidsledig, ergo passer ikke det på meg.

Kan kanskje arbeidsgiver inngå et samarbeid med aetat? Vi har en som er utplassert hos oss med lønnstilskudd fra aetat.

Jeg skal høre med dem. jeg er "for gammel" til å være prioritert fra NAV Arbeid sin side, men siden det sannsynligvis bare gjelder en begrenset periode, så kanskje?

Jeg fant dette på nettsidene til NAV Arbeid (aetat):

Når stønadsperioden er over, kan du fremme krav om og få innvilget dagpenger for en ny stønadsperiode hvis du fyller kravet til minsteinntekt og øvrige vilkår.

Har du gått ut hele stønadsperioden på 104 uker og ikke har krav på dagpenger for en ny periode, kan du ha krav på tilbud om arbeidsmarkedstiltak eller ventestønad.

Er det noen som vet hva som menes med "øvrige vilkår" her?

Btw: Takk for hjelp og alle gode ønsker!

Skrevet

Å i hvor mange år skal en person kunne gå på diverse stønader istedenfor å skaffe seg fulltidsjobb?

Hvis det hadde vært så enkelt tror jeg det er mange som bare hadde jobbet deltid, og mottatt stønader fra Aetat for den resterende tiden. Tenk bare på hvor mange som vil jobbe deltid mens barna er små. Det vil jo være direkte lønnsomt siden de da slipper å ha heltidsplass i barnehage.

Nei ts, kom deg ut i jobb du...

Skrevet

denne personen er ikke utplassert i forhold til yrkesrettet attføring da?

jeg vet ihvertfall at dersom man får innvilget yrkesrettet attføring, så kan praksisplass/utplassering være ett av alternativene.

man vil da få dekket opptil det beløpet man ville fått ved andre ordninger som skole etc, dvt 66%

så de man er hos betaler det de kan for en praktikant/utplassert også får man resten, opp til 66% utbetalt av aetat.

etter hva jeg skjønte på dem.

ergo er det ikke slik at man jobber ett sted og får dekket tilsvarende 100% av aetat.

og på dagpenger kan man jobbe enten inntil eller under 50% og fremdeles få dagpenger for "resterende", men man får aldri dekket 100% av aetat etter hva jeg har forstått, rett og slett fordi ingen av ordningene er ment å være veldig langsiktige men alle er rettet mot kun ett mål: å få personen ut i arbeid så den klarer seg selv.

Skrevet

Personen er 30 år, og får lønnstilskudd fra aetat. Vi hadde han først på "praksisplass" men så gikk han over på å få 50 prosent lønn av oss og 50 prosent av aetat for vi hadde ikke budsjett til å ansette han med full lønn. Han går over til full stilling etter vi har hatt han på dette i ni mnd mener jeg..med lønn kun fra oss.

Skrevet
Å i hvor mange år skal en person kunne gå på diverse stønader istedenfor å skaffe seg fulltidsjobb?

Hvis det hadde vært så enkelt tror jeg det er mange som bare hadde jobbet deltid, og mottatt stønader fra Aetat for den resterende tiden. Tenk bare på hvor mange som vil jobbe deltid mens barna er små. Det vil jo være direkte lønnsomt siden de da slipper å ha heltidsplass i barnehage.

Nei ts, kom deg ut i jobb du...

Så vidt jeg kan se er TS allerede i jobb?

Hvor enkelt er det forresten å "skaffe seg en fulltidsjobb" alle steder?

Det er sikkert greit nok for oss som bor i tettbygde strøk, men hva med dem som bor på bygda eller i distrikter som er/blir hardt ramma av nedskjæringer i f. eks industrien? For alt vi vet kan det hende TS er i en lignede situasjon?

Jeg kjenner ei familie på bygda.

De har et gjennomsnittlig hus og to barn. Bil MÅ de ha, for det finnes ikke busser, og det er for langt å gå ei halv mil hver vei på butikken.

Han har sin jobb, mens ho mista sin etter en konkurs. Det finnes ingen andre jobber innenfor pendleravstand enn de en lager sjøl, noe denne jenta også gjorde. -Men måtte etter hvert velge å legge ned eller tape enda mer penger på å bli slått konkurs. Nå vasker ho på skolen et par timer hver dag.

Hvilke krav skal samfunnet stille til denne familien mht å skaffe seg fulltidsjobb?

Skal vi kreve at de selger huset sitt (som de kanskje får 300.000 for hvis de er så heldige at noen kjøper det), sier opp jobbene sine og flytter til byen?

Er det riktig av samfunnet å forvente at småbarnsforeldre skal flytte til andre kanter av landet, uke- eller månedspendle for å være i full jobb, mens resten av familien blir boende?

Jeg bare undres...

Jeg vil aldri komme i en slik situasjon all den tid mine barn er voksne, men jeg vet med sikkerhet at det ville blitt et vanskelig valg om det var mitt.

Skrevet

jeg vet ihvertfall at dersom man får innvilget yrkesrettet attføring, så kan praksisplass/utplassering være ett av alternativene.

man vil da få dekket opptil det beløpet man ville fått ved andre ordninger som skole etc, dvt 66%

så de man er hos betaler det de kan for en praktikant/utplassert også får man resten, opp til 66% utbetalt av aetat.

etter hva jeg skjønte på dem.

ergo er det ikke slik at man jobber ett sted og får dekket tilsvarende 100% av aetat.

og på dagpenger kan man jobbe enten inntil eller under 50% og fremdeles få dagpenger for "resterende", men man får aldri dekket 100% av aetat etter hva jeg har forstått, rett og slett fordi ingen av ordningene er ment å være veldig langsiktige men alle er rettet mot kun ett mål: å få personen ut i arbeid så den klarer seg selv.

Både yrkesrettet attføring og arbeidsledighetstrygd er tidsbegrenset.

Tror det er 3 år man kan motta YA, og 2 eller 3 år man kan motta ledighetstrygd.

På den tiden bør man ha flust av muligheter til å skaffe seg mer arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...