Gå til innhold

Vielse i hage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode tips til hvordan man kan pynte til hagevielse?

Lurte litt på om vi skulle lage en form for søyle av kvist og blomster, ca 2 m høye som kan stå på hver side av oss der fremme. Et lite bord til signering er sikkert også lurt.

Hva med løper, noen som hadde det? Hva laget dere det av i såfall?

Kommer til å ha ca 70-80 gjester, synes dere de trenger stoler under vielsen? (regner med ha vielsen på ca 20-25 min.)

Mikrofon til vigsler, eller hører folk godt nok?

Andre ting jeg må tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå hadde vi riktignok vielsen i telt (hadde hatt det uansett vær, enten som skygge for sola eller som beskyttelse mot regn), og vi pyntet enkelt. Vi hadde et bord med duk på og en stor vase med lupiner.

Vi hadde rød løper langs "midtgangen" og på tvers i to bredder helt framme. Som rød løper brukte vi papirduk, billig type som fås på binders og lignende steder. Nå skal de sies at vi la gulv i midtgangen og helt framme. Helt framme hadde vi et lag med paller under gulvplatene slik at vi kom litt høyere enn gjestene.

Vi valgte å la gjestene sitte (oss også for den del), og hadde nok valgt dette om vi ikke skulle hatt vielsen i telt også. Både for at da vet gjestene hvor de skal stå/sitte, ingen står i veien hulter til bulter, og for at de som fremførte skulle komme bedre frem (de stod under fremførelsen). Vigsleren stod da hun holdt talen, og vi stod under selve ekteskapsinngåelsen.

Jeg vil tro at gjestene ser mye mer når de sitter og brudeparet står.

Vi hadde tenkt til å pynte mer med bjørk, bl a lage en "buegang" foran teltet,samt helt framme, men alt av trær og busker ble innvadert av sort lauvmakk. Så vi hoppet elegant over denne pyntingen. Vi kunne nok pyntet med mer markblomster, feks på stolene langs midtgangen, men vi følte at det hvite selskapsteltet ble pent nok med en stor bukett lupiner.

Pianisten satt også helt framme, så det var ikke så mye mer plass å hente til store dekorasjoner heller.

Vi hadde et enkelt hagebord stående på utsiden ved siden av (litt unna) et bjørketre hvor vi signerte papirene etter vielsen. Vi valgte å ikke ha det som en del av seremonien, og hadde derfor et eget bord på utsiden til dette.

Ellers hadde mamma plassert ut nydelige hvite urner med hageblomster rundt omkring på hele gården.

Vigsleren vår brukte ikke mikrofon, og jeg tror de fleste hørte henne (med unntak av besteforeldrene mine som hører svært dårlig). Det var litt vind under vielsen og teltduken bråkte endel innimellom, men jeg tror ikke det var noe stort problem for gjestene. Vi var 48 mennesker samlet i teltet (6x9 m).

En hører kanskje litt dårligere i friluft enn når veggene stopper lyden. Hør med vigsleren deres om h*n foretrekker mikrofon eller om det går fint uten.

Har dere en kriseløsning om det regner?

Skrevet

Takk for utfyllende svar svimle. Hørtes veldig fint ut. Hørtes også logisk ut det med sitting og stoler og se bedre, osv. Får prøve å finne en god løsning der..

Har dere en kriseløsning om det regner?

Ja, det er en sal i selskapslokale som kan brukes hvis det regner. Den er faktisk ganske pen, så det blir ikke krise i det hele tatt om vi må bruke den. Men vi har bestilt sol, vi da :ler:

Skrevet
Takk for utfyllende svar svimle. Hørtes veldig fint ut. Hørtes også logisk ut det med sitting og stoler og se bedre, osv. Får prøve å finne en god løsning der..

Ja, det er en sal i selskapslokale som kan brukes hvis det regner. Den er faktisk ganske pen, så det blir ikke krise i det hele tatt om vi må bruke den. Men vi har bestilt sol, vi da :ler:

Det hadde vi også, hadde tilogmed fått bekreftelse på bestillingen :ler:

Sol ble det, om morgenen, det var bare det at den gikk vekk til vielsen skulle begynne hehe. Fikk endel lykke i sløret da! ;)

Er det noe annet du lurer på så er det bare å hyle ut, så skal jeg prøve å svare etter beste evne!

Skrevet

Vi hadde vielsen på en brygge...

Vi kjøpte en løper på nettet, men d båste såpass at den fikk vi ikke brukt.

Vi hadde noen stoler - vi satt som i kirken sammen med forlovere, brudepikene satt ved siden av forloverene. Foreldrene, søskene og besteforeldrene satt på stoler bak oss - resten stod.

Vi hadde et bord foran - mellom oss og forloverene på en måte, vigsleren stod bak dette. På bordet hadde vi en hvit duk, en vase med blomster og ringene vi skulle bytte.

Vigsler brukte ikke mikrofon - og d gikk helt fint.

Husk dersom d er gress må dere informere om d - er mange stillettheler som synker ned i gresset....

Lykke til!!!

Husk at dere ikke står der det er sterkest sol - gjerne en plass hvor d er skygge - bildene blir fort matte i direkte sterk sol - vær på stedet på samme tidspunkt på forhånd, og planlegg nøye hvem og hvordan stolene og dere skal stå!

Brudepikene våre strødde roseblader foran oss, evt kan noen lege det ut som løper på forhånd...

Skrevet

Min svoger giftet seg i hagebryllup, det var nydelig. De hadde laget flott oppsett, hvite stoler i rekker på hver side, og foran oppe hadde de en slags talestol for vigsler og to store urner med flotte store blomsterdekorasjoner satt på hvite hm hva heter det, pilarer.. sånne greske stolper nesten. Det ble høyt og fint, og laget en ramme. Paret sto under hele seremonien, gjestene satt. På siden hadde de en trio som spilte nydelig klassisk musikk mens gjestene ankom.

Det tar faktisk litt tid for gjester å ankomme og sette seg, og de skal jo også gjerne vente litt før paret kommer. Så det er fint med stoler.

De hadde en slags løper i midten, men den funket ikke så bra, den var alt for tynn og var ikke festet i plenen. Sko satte seg nesten fast og dro den med seg.. Så slike må være stødige og faste, høye hæler må ikke penetrere den, og den bør festes godt hele veien.

Skrevet

Takk til dere som har svart :)

Skrevet

Denne tråden likte jeg også... Det jeg er mest usikker på er om det blir regn. Holder det da med et partytelt? Har ikke funnet noe fint lokale innendørs foreløpig.

Skrevet
Denne tråden likte jeg også... Det jeg er mest usikker på er om det blir regn. Holder det da med et partytelt? Har ikke funnet noe fint lokale innendørs foreløpig.

Dersom du bruker kvalitetstelt (sjekk referanser hos utleier) fra proffe folk, så er det tett. Det var i alle fall våre telt (4 stk satt sammen, til sammen 100 kvm).

Jeg hadde ikke turt å satse på slike partytelt en får kjøpt hos hageforhandlere, for det finnes ikke skikkelige skjøter til teltene.

Vi hadde slikt billig-telt som vi hadde selve vielsen i, og jeg er jammen glad for at vi ikke valgte denne løsningen til festen. Både pga det ikke var hundre prosent tett (vi tapet sammen skjøtene med hvit sterk tape, utseendemessig var det ikke noe å si på), og pga støynivå når vinden blafret.

Kvalitetstelt er TUNGE og lager ikke bråk i litt vind, og skal være tette.

Som sagt, sjekk referanser på de som leier ut teltene - da finner en fort ut om teltene har oppført seg korrekt i all slags vær.

Vi fikk endel regn og god vind i kastene, og vi hadde ingen problemer med selskapsteltene.

Skrevet

:) Vi skal ha hage vielse på Losby Gods til neste år. Hadde tenkt å ha det i hagen foran gammle godset. Men hadde faktiskt ikke tenkt på i alt planlegging å stå heien her at Damene har høye hæler som synker ned i gresset...Men ingen krise for min skyld -de har en paveljong der,hvor det er grus eller heller utenfor ,så der kan vi sette ut stoler uten at noen av gjestene skal synke med Hælene ned i gresset. Det blir sikker kjempe fint inne i paveljongen,kan pynte med grønnt på pilarene og roser- og sommerfugler.

Vi blir viet av hef. En koselig og personelig vielse..

:klem: Bire.

• 2 år senere...
Skrevet

Hei og hå!

Er det noen som har erfaring med å ha hele bryllupet utendørs? Altså både vigsel og festen etterpå. Tenker i forhold til om hvor praktisk og vanlig dette er... Noen som vet?

Er veldig gira på nydelig sommerbryllup, og er på leit etter hvite bryllups telt:) Fant en utleier av telt, http://www.leietelt.no/bryllup/. Synes det virket veldig greit, men har liksom ikke mye kunnskap om dette tema...:P Ser iaf veldig fint ut!:)

Hørtes ut som om dere har hatt nydelige bryllup, gleder meg til å dele min dag med andre:)

Klem fra Gifteklare meij:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...