Gå til innhold

Far ta med barn til utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har daglig omsorg for min datter, og jeg og far har delt foreldre ansvar. Har far lov å ta med seg barnet til utlandet uten mitt samtykke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har felles foreldreansvar og det er snakk om vanlig ferietur, så får han det.

Hvis du er engstelig for at han ikke kommer tilbake med barnet, så bør du undersøke med advokat hva du evt. kan gjøre for å unngå at han reiser. Et tips er uansett å ta kopi av barnets pass.

Skrevet
Jeg har daglig omsorg for min datter, og jeg og far har delt foreldre ansvar. Har far lov å ta med seg barnet til utlandet uten mitt samtykke?

Du kan trenere evt passutstedelse for barnet, men du kan ikke stoppe det permanent om du ikke har en god grunn.

En god grunn kan være at barnets far er utlending, og far ønsker å ta barnet med til hjemlandet med den faren det er at han kan bli værende.

Det finnes imidlertid også andre eksempler. Hvis far er alkoholiker og du kan DOKUMENTERE at han tidligere har drukket så mye at han ikke har klart å ivareta barnets behov, er det mulig å nekte slike ting.

Men barnets rett til samvær med far på feriereiser er nesten like sterk som retten til å være med moren. Det er unntak fra "normalt oppegående fedre" som evt kan hindre det.

Skrevet

Klart det, herregud skulle du nekte han det? Att det er mulig?

Skulle hun bli giftet bort da eller :ler:

Skrevet

Har ikke skrevet hele historien her, men han er truende til å holde henne i utlandet en stund, og ikke komme hjem etter endt samvær.

Skrevet

Ha en advokat på saken, og informer han om det, så han ikke kan prøve seg på noe, uten at du veit alt, og saken vil da bli tatt videre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...