Gå til innhold

Melkeallergi

Bustetroll

Anbefalte innlegg

Har i dag fått vite at jeg har melkeallergi, noe som kom som et relativt stort sjokk. Søsteren min er laktoseintolerant, og jeg lurer litt på hva forskjellen er. Er laktoseintoleranse en form for melkeallergi, og er melkeallergi bare en hovedbetegnelse på ulike former for allergi mot melk?

Jeg er ganske blank på dette, setter stor pris på svar.

(Har sett litt i gamle tråder om dette emnet, men følte ikke jeg fikk svar på akkurat dette).

Jeg skal ikke ha noe med melk i, betyr det at jeg verken kan spise saus, yoghurt eller noe annet slikt? Vil jeg kunne bruke laktoseredusert melk? (Det er jo fortsatt melk?). Soyamelk? (Fortsatt melk?)

Tusen takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typen min har melkeallergi..

Han spiser sånn brød og sånn liksom men hvis han spiser mye begynner han å klø og bli urolig i kroppen og sånn. Ellers så kan han drikke soyamelk og slikt.

Man får kjøpt "vanlige" produkter for folk med melkeallergi på en helsekost butikk.

Han hadde bursdag for ikke så lenge siden og da fikk han is fra helekosten. Det smaker sånn sett det samme, litt søtere kansje...

Men for å være sikker ville jeg funnet en soyamelk som du sånn sett liker og gjerne bake litt med den, Prøve deg litt fram

Hva forskjellen på det og det andre var vet jeg desverre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått vite at du har melkeallergi? Hvis det er fra legen din, synes jeg han/hun har gitt deg altfor dårlig informasjon.

For det første må du få rede på om det er all melk - eller bare kumelk du er allergisk mot. Mange melkeallergikere tåler f.eks. sauemelk og geitemelk. Dette er ganske viktig, blant annet i forhold til hvilke oster du kan spise.

For dem som ikke tåler laktose, er det også interessant å vite at enkelte kumelksoster "mister" laktosen hvis de blir lagret lenge nok (f.eks. Parmigiano Reggiano - 24 måneder eller mer).

Så du bør først finne ut mer hos legen din (eller den som informerte deg om at du er allergisk mot melk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på all slags type melk, og skal derfor ikke ha noe som helst form for produkter der det er tilsatt melk eller kan være spor av melk i. Derfor lurte jeg på om soyamelk er melk, eller om det ikke er melk i ordets forstand.

Jeg er ikke laktoseintolerant, det er melkeproteinet jeg ikke tåler, så derfor vil jeg vel ikke kunne bruke laktoseredusert melk?

Jeg tåler verken geite/ku eller saue melk, så det gjelder alle typer.

Selvfølgelig, hvis jeg på død og liv vil spise melkeprodukter så ville det ikke tatt livet av meg, men det ødelegger immunforsvaret, fordøyelsen, lymfesystemet og huden min. Melkeproteinet blir som gift å regne for kroppen min, og den må jobbe så hardt for å takle det at "alt" innenfor begynner å koke. Dette gir feber, hodepine, utslett, kløe, atopisk eksem og nedsatt sirkulasjon + fordøyelse og forbrenning.

(Jeg er ikke så flink til å forklare, men det er i allefall dette som skjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soyamelk er laget av soyabønner og har ikke noe med saue/ku/geitemelk å gjøre, så det tåler du sikkert. Jeg har ei venninne som skulle unngå melkeprodukter, og hun laget mye mat med soyamelk og andre soyaprodukter, og det gikk veldig bra (både med helsen og med matlagingen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først si at jeg syns det er utrolig dårlig at legen din ikke har opplyst deg om dette!

Laktoseintoleranse og melkeallergi er ikke det samme.

En person med laktoseintoleranse tåler ikke melkesukkeret, laktose. De fleste vil tåle noe melk, f.eks via andre matvarer. Resultatet av for mye laktose er fordøyleseproblemer (luft i magen, endring i avføring). Ettersom det er redusert laktose i laktoseredusert melk, oster og yoghurt vil en med laktoseintoleranse ofte kunne spise det.

Melkeallergi er som en annen her skriver allergi mot proteinene i melk. Reaksjonene er mer typiske allergireaksjoner som kløe, utslett mm. Ettersom det er proteinene man ikke tåler i melken, hjelper det ikke med laktoseredusert melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Da er det nok kun soyamelk du kan bruke.

Og i det siste innlegget svarte du selv på mange av dine egne spørsmål som du startet tråden med. Så da har du vel fått svaret på det meste :)

Vær også obs på at endel produkter man ikke forbinder med melk, kan inneholde forskjellige former for melk. Blant annet gjelder det endel norske kjøttpålegg. Så se nøye på ingrediensene.

Lykke til! Og jeg håper at du på et senere tidspunkt kan begynne å spise noen produkter med melk. Det hender at slike allergier kan bli borte etter man får renset ut "giften" av kroppen. Og at man da kan gradvis begynne å tåle det igjen. Det håper jeg for din del - det er mange herlige produkter med melk som ikke kan erstattes med fullgod melkefri vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også rismelk, det selger de til og med på Rema. Og så er det vel noe som heter havremelk? Det finnes visst også noen tabletter som heter kerutab og kerulac som man kan ta hvis man vil spise melkemat (f.eks. ved restaurantbesøk o.l. hvor man ikke har like mye kontroll over ingrediensene). Jeg vet i allefall om et par med latoseintoleranse som bruker disse, men om de hjelper for folk med melkeallergi er jeg ikke sikker på. Du kan sikkert spørre legen eller på apoteket.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli nødvendig å droppe mye av ferdige produkter / halvfabrikata, og tenke mer på å lage maten fra grunnen. Det er fortsatt et stort spekter igjen av råvarer å boltre seg i. Slitsomt, men minst like godt og næringsrikt. Med unntak av desserter kanskje, der veldig mye er melkebasert. Et godt alternativ kan være kokosmelk, både til sauser og til hjemmelagd is/sorbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...