gard Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Hei Min gamle ISDN telefon har tatt kvelden og siden jeg har fått Nexgentel bredbånd burde jeg si opp ISDN abbonementet mitt. Jeg lurer på om jeg skal bare kutte ut fastlinjen helt (vel en må jo ha linje for bredbåndet sin del) og gå over til bredbåndstelefoni fra Nextgentel kalt NextPhone: http://www.nexgentel.no/privat/produkter/nextphone/ . Er det noen som har erfaring med bredbåndstelefoni? Noen som har NextPhone? Funker det bra eller?
enden Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Jeg har hatt det et halvårs tid og er tålelig fornøyd. I mitt (og andre jeg kjenner) tilfelle ble telefonløsingen levert uten at QOS (prioritering av taletrafikk) ble aktivert. Resultatet var nedslående, da jeg bruker min linje aktivt. Etter at QOS ble aktivert ble resultatet en del bedre. Jeg opplever fra tid til annen at det er problemer med oppkobling eller at samtaler blir brutt, men dette har bedret seg en del i det siste. Det var en periode hvor jeg måtte taste norsk landskode (+47) annenhver gang for å komme gjennom uten å få en hyggelig engelsk telefosnsvarer som fortalte at nummeret ikke var i bruk, men også dette er det en stund siden jeg har opplevd. Talekvaliteten varierer fra krystallklar til litt dårlig mobilforhold. Noen artifakter i lyden oppstår også, men oftest i den andre enden. Generelt sett virker kvaliteten best i min ende når det er problemer. Forsinkelser har jeg ikke opplevd etter at QOS ble aktivert. Alt i alt er det en tjeneste som fungerer, men man merker også at dette ikke er helt moden teknologi. Kan man leve med tidvis smårusk i systemet så fungerer det tilfredstillende. PS; med fare for å pådra meg stordelen av brukermassens vrede så vil jeg ikke anbefale dette dersom du har "kvinnfolk" som bruker telefonen mye hjemme. Jeg har fått mye pepper for at ting ikke fungerer optimalt (alt som ikke er bedre enn den gamnle analoge er visst ikke godt nok) og streng beskjed om å fikse det utallige ganger...
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Jeg ville heller tatt en titt på: http://www.ip24.no http://www.televoip.no http://www.telio.no ...ettersom hva slags ringemønster du har.
enden Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 Husk bare at ingen av disse tilbyr QOS, som er et must hvis du bruker linja aktivt. Telio er NextPhone overlegen, men lider av dårlig kvalitet når linja brukes hardt av andre programmer.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 14. august 2006 #5 Skrevet 14. august 2006 QoS for Televoip: ADSL-Router - Televoip adapter/router - PCer. Evt kjøpe en router som kan prioritere trafikken til adapteren. De andre vet jeg ikke. Om Telio er Ngt overlegent kommer an på ringemønsteret. For de som ringer lite har Ngt et bedre alternativ, men televoip og ip24 er det beste for de som ringer lite, rent prismessig.
enden Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 Jeg snakker selvfølgelig ikke om pris da dette er helt individuelt. Jeg snakker kun kvalitet. QOS-en som kun ligger lokalt kan du forøvrig få billig av meg. Skal det fungere skikkelig må det parres med utstyr hos ISP-en.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 15. august 2006 #7 Skrevet 15. august 2006 (endret) QOS-en som kun ligger lokalt kan du forøvrig få billig av meg. Skal det fungere skikkelig må det parres med utstyr hos ISP-en. ← Jeg har faktisk prøvd det med televoip og testet med full pupp med både nedlastning og opplastning, både med Televoip-adapteren på "toppen" og nå har jeg kjøpt en ADSL-router med QoS som også fungerer bra. ISP'enes QoS er sikkert bedre per definisjon, men min "lokale dritt" fungerer bra nok for meg og sikkert mange andre. Endret 15. august 2006 av Slangen
moon_angel Skrevet 15. august 2006 #8 Skrevet 15. august 2006 Vi har Telio hjemme. Fungerer utmerket, og har ikke hatt noen problemer siden jeg koblet det opp i oktober 2005. Vi ringer masse til USA og til fasttelefon i Norge. Så sparer masse i forhold til vanlig hustelefon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå