Gå til innhold

Selvfølelse vs. selvtillit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fundert litt over forskjellen på disse, og hvordan det påvirker realsjoner. Hvis man ikke respekterer seg selv- har man da vanskeligheter med å respektere andre? Tror jeg i perioder sliter med lav selvfølelse, og begynner å få store problemer, bla med å stole på andre, at jeg ikke kan førstå at noen kan like meg osv. Jeg er ikke ute etter medfølelse her, vil bare så gjerne komme ut av dette. Noen som har tanker rundt dette? Hvordan bygger man opp ens egen selvfølelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være vanskelig å si. Men jeg tror det er viktig å stå for det du tror på, og å følge din egen vei. Altså ikke la deg påvirke av andres meninger og tanker - tror det bryter ned selfølelse og selvtillig. Men gjør det du tror på, stå for det du tror på og gjør så godt du kan. Da vil jeg tro du bygger opp selvfølelsen og selvtilliten din. For da er der ikke noe noen har å ta deg på :)

Og så er det masse andre ting selvfølgelig. Men sånn mentalt tror jeg dette over er en god vei å gå

Skrevet

Snakk med fastlegen din om dette. Min fastlege er i hvertfall til stor hjelp når jeg trenger å prate litt. Og jeg tror at du trenger noen å prate med. Stor sosial nettverk og mange baller i luften hjelper mange over lav selvfølelse fordi da viser du at du kan noe og er nyttig. Så kanskje du bør ta opp hobbyer. Muligens.

Skrevet

Forskjellen på selvfølelse og selvtillit:

Selvtillit handler om det vi vet vi er gode eller dyktige til. JO dyktigere vi er på et bestemt område, jo større selvtillit har vi nettopp innenfor dette området. Det kan være intellektuelt, fysisk, kreativt eller mellommenneskelig.Vi kan ha lav og høy selvtillit.

Selvfølelse handler om hvem vi er, og hvordan vi har det med å være den vi er. Selvfølelse handler altså om hvor godt vi kjenner oss selv, våre behov og våre grenser. Selvfølelse handler også om hvordan vi forholder oss til det vi vet og lærer om oss selv.

• Liker 2
Skrevet

lett å ha god selvtillit men lav selvfølelse. vi vet vi er god på en ting, men føler oss likevel ikke bra.

Skrevet

Det kan være nyttig å avklare begrepene, men hva med denne selvfølelsen da. Zafran, du skriver ikke noe om hvorfor du har disse tankene. Hvis det er noen rundt deg som systematisk bryter ned selvfølelsen din med svik, løgn eller trakassering, så trenger du rett og slett å fjerne deg fra vedkommende.

Du er verdifull. Slik er det bare, samme hvor mange motforestillinger du har. Du er helt unik, det finnes ingen som er akkurat som deg. I tillegg til det, så har du også gjennom det dårligste av det du har opplevd, tilegnet deg vesentlig innsikt i hva det vil si å være et menneske.

Forestill deg at du er på et øde sted, har gått deg vill, og så møter et menneske. Dette mennesket viser seg å være i samme situasjon som deg. Selv om ingen av dere vet veien, så er det en enorm lettelse bare å møte noen.

Slik er det også med mennesker rundt deg i hverdagen, bare i mye mindre skala og på forskjellige plan. Selv om vi er travelt opptatt og har masse folk rundt oss, kan vi har en umiddelbar eller forbigående følelse av å være "lost" eller glemt. Du trenger ikke være noe spesielt for å kunne gi et smil eller et blikk som bekrefter at dere har møtt hverandre. Det er nok at du er, du ser, du gir. Jeg tor det er et sted å starte.

• 5 år senere...
Gjest jarle
Skrevet

Kjøp boken tenk deg glad! Billig og vil med stor sannsynlighet hjelpe deg.

Gjest Hanne
Skrevet

Nei, kjøp boken Selvfølelse Nå!!

Mye bedre enn tenk deg glad!

Skrevet

Dette lurer jeg også på, hvordan bygge opp selvfølelsen? Selvtilliten min er ganske god, jeg er både intelligent, ganske ok å se på og ressurssterk. Det er bare den selvfølelsen, følelsen av at jeg ikke er verdt like mye som andre.

Så tips i vei!

Gjest just words
Skrevet (endret)

Selvfølelse kan man si er måten vi kjenner oss selv på, hvem vi er og hva vi står for. Selvfølelse er knyttet til selvinnsikt, mens selvtillit ikke nødvendigvis er det. Selvtillit er hvilken verdi vi tillegger oss selv og hvilken tro vi har på oss selv.

-Tren på å bekrefte deg selv

-Ikke sammenlign deg med andre, bare du er du… Klisjeaktig og akk så sant! Følger du det du mener er rett, det du tror på, veier dine meninger mest i ditt liv? Hvor stor % av deg sier bæææ? Lær deg å stå opp for det du tror på og lær deg at du ikke trenger å rettferdiggjøre det.

-Lev som du lærer, vanskelig kanskje, men moral og dobbelmoral er to forskjellige ting og bør ikke forveksles, og har mye å si både for hvordan andre oppfatter deg og hvordan du selv oppfatter deg. En person som liker seg selv og behandler seg selv med respekt, sørger også for å behandle andre mennesker på samme måte. Liker du deg selv og kjenner at du er stolt over den du er og det du gjør, har du sjelden behov for å se ned på andre mennesker.

-Frigjør deg fra skam og skyld- At barn i Afrika sulter er trist og vond men ikke din feil, å bære verden på sine skulde blir ufatelig tungt i lengden.

-Si takk når du mottar ros, det er en av den vanligste tingen vi gjør feil.. ”så fin du er i dag”, – nei altså det mener du ikke, jeg har bare kastet på meg noe gamle filler som lå bakerst i skapet, jeg er da ikke fin jeg, osv… ”Du er så snill”- Nei, jeg er da ikke det… HVORFOR gjør folk slik? Si takk, noen synes du er fin. Flott, ta det til deg, og ikke få personen som kom med komplimentet til å angre på at han sa noe..

-Og utfordre komfort sonene sine kan gi både økt selvtillit og selvfølelse..

-Lev nå!!!

Ser at du har fått bok tips, flott alle munner drar, jeg vil også legge til solstråleboken” med Trond Haukedal…. mind blowing!!! http://www.trondhaukedal.no/uploads/dokumenter/brosjyre.pdf.

Vet ikke helt om linken fungerte så jeg prøver på ny, men viss ikke så er den lett tilgjengelig både på biblotek og bokhandel http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4713187.

Endret av just words
Gjest videmo
Skrevet

Selvtillit:

Å være trygg på at en kan, vet og behersker ting.

Selvfølese:

Følelsen av å ha en betydning for noe eller noen. Vite at er viktig.

• Liker 1
Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Her er oppskriften som funket for meg: Bli teoretisk kompetent når det gjelder selvtilitt og selvbilde --> Gå ut å prøve teoretiske konsepter med med folk sosialt. Tør å gjør ting som setter deg ut :P, feks eg går bort til randoms å spøre de om ting for å underholde meg selv. Gjør ting du frykter å gjøre så overvinner du frykten. Rett og slett fordi kroppen lærer at det ikkje er farlig :). Bare ikkje dra til en boler elsn da sliter man xD

Dersom du kjenner noen som også vil fikse opp i dette ta kontakt med dem og hør om de er med. Det er vanskelig å være objektiv når det kommer til en selv, ofte kan det være lurt å høre med andre kordan en selv blir oppfattet.

Endret av .-L-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...