Gjest Snø Skrevet 6. januar 2003 #1 Skrevet 6. januar 2003 Jeg er en fast flittig bruker, men har valgt og skrive dette anonymt. For ca et år siden, var jeg sammen med min samboer i et 30 års lag. Der vaar det god mat og ikke minst, mye godt og drikke. Min samboer er ikke akkurat den som spytter i glasset, og drakk godt av alle godene. Jeg klarte ikke helt og følge med han, han gikk jo sine "veier" men etter et par timer kom han til meg, og var helt fra seg, han gråt som et barn. (jeg må si at dette er en voksen mann, og at jeg aldrig har sett han grine) Han sa han elsket meg og, at han ikke fortjente meg, osv. vi gikk ut en tur, og der spurte han og hva x-min het. han forlangte og få fornavn og etternav, (dette var en kosovoalbaer) (min samboer er IKKE rasist , men har klare meninger) han sa at han ikke kom til og leve lenge etter dette , og at han hadde tatt livet av flere. men at dette så ut som selvmord. han dro med meg inn på toalettet, og sa jeg måtte være helt stille, så de ikke hørte oss. Jeg spurte om hvem de var.... men da lo han av meg og sa at "har du ikke sjønt det" jeg sa hva da.. og begynte og bli redd, at de som sitter der ute ville ikke tenkt seg 2 ganger om før de tok livet av deg. , og at han var med i SS. Dette gjentokk han gang på gang, mens han hadde pauser da han hørte etter kuleskudd. Jeg sa, at det er ingen der som har med seg noen våpen, men da bare lø han rått av meg, da jeg begynte og gine, lo han og sa jeg hadde bedt om det selv da jeg bel sammen med en utlending, og var "madrass for de" Da jeg sa jeg ville gå hjem , sa han "hjem hvor" mens han lo. Det siste han sa var "pass deg så du ikke møter noen," Jeg løp hjem og la meg med hjerteklapp, det samme har skjedd en gang senere også. han ser syner, trur han er et annet sted, men virker ikke full. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, han er en snill og god mann, ellers. og jeg elsker han virkelig. han går ikke på noe stoff av noe slag. men han trente hardt for ca 2 år siden og da, "bola" han seg, Dette plager meg virkelig man det nytter ikke snakke med han om det. kan det være en reakjon på alkohol? Jeg har sikkert skrevet dette klønete, men håper dere skjønner det. Stine
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. januar 2003 #2 Skrevet 6. januar 2003 Uansett om dette var fylleprat eller ikke så hadde jeg aldri godtatt dette fra kjæresten. Han høres psykotisk ut som begynner og snakke om at han her Nazist og at noen skal drepe deg. Milla
Kid-a Skrevet 6. januar 2003 #3 Skrevet 6. januar 2003 Jeg vet egentlig altfor lite om dette til å kunne svare deg. Men jeg vet at alkohol ofte forsterker reaksjoner og følelser av alle slag, spesielt hos mennesker som har et psykisk problem, noe samboeren din sannsynligvis har. Husker han hva som skjedde nå? Eller glemmes det med en gang han blir "seg selv" igjen? Jeg synes du skal ta kontakt med noen profesjonelle. De vet kanskje mer om hva du kan gjøre, og kan muligens fortelle deg litt, så du slipper å tenke så mye på dette..... Kid-a
Gjest Snø Skrevet 6. januar 2003 #4 Skrevet 6. januar 2003 Nei han husker ikke noe dagen etterpå. sist måtte jeg forklare flere ganger hvem jeg var osv, Han blir virkelig en annen. før han begynt med alt det "tullet" Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hvem har greie på slike ting. ? Må nevne at han sliter med nattesøvn, og er lett irritert til tider. (hvis det har noe med dette)
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #5 Skrevet 6. januar 2003 Les litt på anabole steroider på nettet Spesielt bøker av tidligere kroppsbyggere som var HELT psyko. f.eks: han som var så psyka at han kn&%let alle colaautomatene på hotellene han bodde på.... (mr universe var han og..) Sprit ser ikke ut til å funke på denne fyren, fån over på lettere drikke a la øl og vin (og ikke mye av det heller) og du...pass på deg selv...slike typer kan eksplodere
L Skrevet 6. januar 2003 #6 Skrevet 6. januar 2003 Hei! Alkohol kan i enkelte tilfeller føre til sterke hallusinasjoner. Jeg satt for ikke lenge siden sammen med et menneske som tiltale personer som ikke var til stede, fablet om at disse personene ikke var invitert og derfor måtte kastes ut og så videre. Rent medisinsk skilles det mellom akutt alkoholforgiftning og det som kalles delirium tremens, et sykdomsbilde som inntreffer som følge av langvarig misbruk, og som blant annet kan medføre hallusinasjoner. I ditt tilfelle har du nok snarere opplevd den akutte sorten, slik jeg forstår fremstillingen din. Jeg kan ikke så fryktelig mye om dette, men har lest meg til noe informasjon fordi jeg selv har måttet forholde meg til mennesker som totalt har mistet besinnelsen i fylla, eller som har hallusinert, fått black out eller fullstendig endret personlighet. En fellesnevner for alle de gangene jeg har opplevd dette hos andre, har vørt at ingen av menneskene som har oppført seg irrasjonelt i ettertid husker noe som helst fra opptrinnet. Derfor er det svært sannsynlig at du møter liten eller ingen forståelse hos kjæresten din, ettersom han ikke erindrer noe av det du forteller, men bare kan forholde seg til din fremstilling av det inntrufne. Det gjør langt mer inntrykk hos personen dersom han eller hun selv husker eller har synlige bevis på det som skjedde. En idé kan derfor være å filme eller ta opp oppførselen hans på lydbånd neste gang noe lignende skulle skje - dersom du har mulighet til det. Mvh L.
Gjest dorian Skrevet 6. januar 2003 #7 Skrevet 6. januar 2003 Hei! Det er i alle fall sannsynlig at han trenger profesjonell hjelp til å kvitte seg med vrangforestillingene. Synes du skulle bearbeide ham litt for å få ham til en psykolog. Trenger ikke være slutten på alt, men det høres ut som om han kan finne på å skade seg selv/andre under disse periodene, så du burde gjøre noe. klem fra dorian
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. januar 2003 #8 Skrevet 6. januar 2003 En liten båndopptager kunne jo være en god idè ja, men det er jo ikke risikofritt iom. at han får slike ville teorier i fylla om at noen skal drepe deg ol. Hva om han fant den i jakkelommen din? Uansett hva dette er så må noe gjøres, for dette er ikke normal oppførsel i fylla. den er både skremmende og svært truende. Det at han vile vite mer om din eks. og kaller han for div. ting er heller ikke noe godt tegn. Inni hodet hans er det en smeltedigel av sjalusi, nazi-sympati, ekstreme vrangforestillinger og voldsfantasier. Veldig skremmende! Du burde ta en prat med en psykolog først og se om h*n kan fortelle deg hvordan du skal gå frem for å hjelpe ham. Milla
Englepusen Skrevet 6. januar 2003 #9 Skrevet 6. januar 2003 Du kan jo ringe til mental helse. De har gode råd om hva du bør gjøre og vet hvor du kan henvende deg. De kan også formidle akutthjelp. Hjelpetelefonen deres som du kan ringe til hele døgnet har dette nr.: 810 30 030 Eller du kan lese mer her : http://www.mentalhelse.no Ønsker deg lykke til og håper det går bra med deg og mannen din!
Gjest Mzfire Skrevet 6. januar 2003 #10 Skrevet 6. januar 2003 Har du sett "et vakkert sinn" oppfører han seg som han i hovedrollen ? Han hadde zitcofreni, (vet ikke åssen det staves)
ROBBAN Skrevet 7. januar 2003 #11 Skrevet 7. januar 2003 Hei Snø følger opp Mzfire's teori Schizofreni Er den vanligste av de psykotiske sykdommene. En psykotisk person har en endret virkelighetsoppfattning men vet oftest hvem og hvor han er, i tillegg så vill de ha en riktig tidsoppfattning. Den Schizofrene opplever ting som er virkelige for han/hun, men for omgivelsen så vill dette virke uforståelig, dette fører til at personen ikke klarer å trekke grenser mellom seg selv og omgivelsen. Schizofreni/spaltet personlighet gir ofte positive symptomer. F.eks. syn-hallusinasjoner der den syke ser bilder på personer og ting, dette kan oppleves som meget skremmende. Hørsel-hallusinasjoner er også et vanlig fenomen, den syke vill da høre indre og ytre stemmer. Vrangforestillinger er en del av dette symptomet, de bygger ofte på virkelige hendelser som ofte vil ta for stor proporsjon, eksempel på dette kan være: Forfølgelse At være en annen person Kroppslige vrangforestillinger De negative symptomene er savn av sosial og intellektuelle ferdigheter, for eksempel: Ambivalens Apati Litt engasjert Konsentrasjon-vanskeligheter Negative symptom er de minst dramatiske, men vil ofte gi den syke alvorlige konsekvenser. Ofte så mister man store eller hele deler av de sosiale kontaktnettene. Det finnes ikke noe tydelig svar på hvorfor sykdommen oppstår, men det kan være en hjerneskadde som i kombinasjon med ytre faktorer, så som stress og følelsemessige situasjoner som eventuelt utløser sykdommen. En annen interessant forklaring kan være en defekt i hjernen som gjør det vanskelig og utsortere informasjon. Om alt for mye informasjon når hjernen så kommer irrelevante signaler å tolkes å skape informasjonskaos av lyd og bilder. Schizofreni er ikke en spaltet personlighet likt: Dr Jakel & Mr. Hyde. Symptomene viser seg som regel ved 20-30 års alderen og rammer 1-2% av populasjonen
Ann Forup Skrevet 7. januar 2003 #12 Skrevet 7. januar 2003 heisan snø uanset om hvad din kæreste er så ville jeg personlig ikke være sammen med en person som det, har gennemgået et ægteskab med alkohol og psykiskterro og jeg vil nok kalde det psyisk terro når han truer dig også når det sker i fyll.... hvis kæresten din ikke er skitzofren som jeg ikke har nogen forudsætning for at konstatere da jeg ikke har mødt ham... så ville jeg tro at mye af det han har fortalt dig er ret og ikke bare fylle snak, ofte letter folk på sløret når de har fået noget inden for vesten... tag dig godt iagt og hvad milla siger på båndoptager hvis han skulle begynde at bekende noget igen hvis du havede muligheden, ønsker dig lykke til
Gjest Snø Skrevet 7. januar 2003 #13 Skrevet 7. januar 2003 Hei Tusen takk for alle svar. Han har hatt disse utbrudde sterkt 2 ganger (+ et par ganger da de ikke er så merkbare) , og jeg ber på mine knær at han aldrig kommer til og ha de igjen, Er jeg for opptemistisk nå? Vil jo helst at dette skal "gå over" Det med Anabolesteroider, har jeg tenkt på (han er en tidligere kroppsbygger) han kutta det ut, da han selv merka forandringer i humøret. Det ble spurt om jeg hadde sett "et vakkert sinn" og det har jeg, har liksom aldrig tenkt på det men ja... han kan minne meg litt om han, Selv trur jeg han hadde hatt gått av og gå til en psykolog, kunne prate ut om ting med en nøytral person, men da må jeg nok jobbe mye med han. Tusen takk for at dere svarer det betyr mye for meg, Klem fra Stine
Annie Skrevet 7. januar 2003 #14 Skrevet 7. januar 2003 Anabole steroider tror jeg neppe har noe med det kjæresten din opplever nå. Har selv vært inni i kroppsbygger miljøet (var gift med en) og kjenner til nåde nasjonale og internasjonale byggere. Ingen av dem har det "klikka" for pga steroider, derimot så tyr mange av dem til narkotika i tillegg og DET kan ha en veldig negativ innvirkning på psyken. Steroider med mye testosteron kan ha en liten negativ innvirkning på mannen, han kan bli hissigere osv, men det går over når han slutter med det igjen.
Gjest Snø Skrevet 7. januar 2003 #15 Skrevet 7. januar 2003 Stoff har han aldrig rotet seg bort i den er jeg i vertfall sikker på. Jeg får vel bare håpe at dette aldrig gjentar seg. klem Stine
Daisy Skrevet 8. januar 2003 #16 Skrevet 8. januar 2003 Jeg har ikke (og sikkert ikke så mange andre brukere av forumet heller) forutsetninger for å råde deg ang. samboeren din, det eneste du/dere har å gjøre er å søke profesjonell hjelp. I tillegg til Mental Helse har de fleste psyk.sykehus også telefonhjelp, der du kan få støtte til det du må gjøre videre. Men en ting har jeg likevel lyst å legge til; du skriver at du håper det aldri gjentar seg. Hvor mange kvinner har ikke levd i det håpet? Et slikt problem din samboer har går ikke over av seg selv, og jeg forstår at du er glad i ham og gjerne vil hjelpe ham, men husk at du først og fremst har ansvar for deg selv og ditt liv. Vil du få det helt bra så lenge du ikke vet når/om det skjer igjen??? Lykke til, hva du enn gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå