Gå til innhold

Barn nr. 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller flere...;)

Hvordan bor dere som har 3 eller flere barn? Hvor mange soverom har dere? Hvem deler evt. rom og hvordan fungerer dette?

Jeg har 2 og kjenner at egglederne mine murrer litt når jeg ser andre gravide... ;):flau:

Vi har 3 soverom og så benytter vi i tillegg et rom som kontor. Så vi kunne strengt tatt hatt 4 soverom, men vi ønsker egentlig ikke å bruke kontoret som soverom pga. beliggenheten i huset.

Må si vi egentlige er ganske bortskjemte om vi velger ikke å få et barn til fordi vi ønsker at guttene skal ha hvert sitt rom, samtidig er det selvfølgelig enklere for dem når de blir eldre... Det må jo også sies at guttene ikke er så vedlig mye på rommene sine. Eldstemann( 8,5) bruker sitt når han har venner på besøk, men lite ellers... Da er han med oss...;)

Hvordan er dette hos dere da, flerbarns-foreldre...??? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har 3 barn og 3 soverom. Hos oss løser vi det slik at de to yngste (9,5 og 11 år) deler rom. De har fått det største soverommet (17 m2), og vi har fått delt av rommet ved hjelp av en romdeler (hylle m/mange rom) og forheng som kan trekkes for ved behov. På den måten har de hver sin avskjermede del av rommet der de har seng og sine egne ting. I tillegg har de en felles del der de har skrivepult, tv og fellesleker. Den løsningen fungerer fint hos oss.

Skrevet

Det er vel greit å dele rom når man er liten, men tenåringsjente og tenåringsgutt på samme rom fx. er kanskje ikke like gøy.

Vi har venner med tre barn, de har laget sovesal for alle tre i ett rom og har et annet som stort lekerom. Ganske smart, egentlig.

Skrevet

Vi hadde tre soverom da vi fikk barn nr. 3. De to eldste delte rom i flere år. Da eldste begynte på skolen delte vi av en del av stua slik at de alle fikk hvert sitt rom.

Da vi flyttet så var 4 soverom det viktigste vi så etter i nytt hus. Med tre tenåringer så kan jeg bare ikke se at det hadde vært hyggelig for noen av dem å måtte dele rom. Min mann og jeg har det minste soverommet,for vi bruker det jo ikke på dagtid..................

Skrevet
1. Som Paul McCartney sa: "Jeg skjønner ikke vitsen med å være en familie dersom alle skal sitte i hvert sitt rom og se på hver sin TV."

2. Men i utgangspunktet synes jeg ikke at barn har krav på hvert sitt rom.

1. Helt enig! Her blir det uansett aldri slik at barna får hver sine tv/playstation o.l på hvert sitt rom. Litt av vitsen er vel også at de skal lære seg å dele og generelt sosialisere seg...;)

2. Ingen av våre har gjort krav på eget rom...;) Det er vel heller vi foreldre som synes de trenger det...;)

Skrevet
eller flere...;)

Hvordan bor dere som har 3 eller flere barn? Hvor mange soverom har dere? Hvem deler evt. rom og hvordan fungerer dette?

Jeg har 2 og kjenner at egglederne mine murrer litt når jeg ser andre gravide...  ;)  :flau: 

Vi har 3 soverom og så benytter vi i tillegg et rom som kontor. Så vi kunne strengt tatt hatt 4 soverom, men vi ønsker egentlig ikke å bruke kontoret som soverom pga. beliggenheten i huset.

Må si vi egentlige er ganske bortskjemte om vi velger ikke å få et barn til fordi vi ønsker at guttene skal ha hvert sitt rom, samtidig er det selvfølgelig enklere for dem når de blir eldre... Det må jo også sies at guttene ikke er så vedlig mye på rommene sine. Eldstemann( 8,5) bruker sitt når han har venner på besøk, men lite ellers... Da er han med oss...;)

Hvordan er dette hos dere da, flerbarns-foreldre...??? :)

Vi har 3 barn, 1 jente og 2 gutter. Vi bor i en 4-romsleilighet, så det er jo bare 3 soverom. Jenten har eget rom siden hun er eldst av barna, mens guttene deler rom.

Hvis dere får et barn til, så må nok kontoret ofres. Man må ikke flytte bare fordi man får barn nr 3. Der det er hjerterom, er det plass vettu. Vi har internett og 2 datamaskiner og begge står i stuen. Jeg skulle ønske vi hadde et lie sted og plassere de, men det har vi ikke, så det får vente inntil vi flytter og får mer plass, men det skjer ikke før om noen år.

Vi trenger større plass. Soverommene er ikke så forferdelig store og resten av leiligheten er ikke så super den heller med tanke på plass og alt ting og tang vi har. Vi kunne trengt et hus/rekkehus/5 romsleilighet, men inntil videre så klarer vi oss med vår 4-romsleilighet.

Jenten bruker sitt rom når hun har besøk, men ellers så er hun ute om dagen. Guttene er ikke så mye inne på rommet sitt, med mindre de vil se tv eller leke.

Men ellers så klarer vi oss bra inntil videre.

Skrevet

Så må det jo fram at gutta våre har en ganske stor aldersforskjell som ikke akkurat alltid er på deres side... :forvirret: Ikke så kult for han på snart 9 og dele rom med han på 3... Eller hva om den som nå er 3 må dele med en som ikke engang er påbegynt enda... :forvirret:

ikke lett dette her...:riste:;)

Skrevet

Vi har fire barn.

De to eldste, som begge er jenter og nær i alder, delte rom lenge. I starten hadde vi 2 soverom. Så kom nr 3, og da bygde vi ut, så de to eldste fikk hvert sitt rom og babyen lå hos oss. Barnerom ble utbygd etterhvert, men så kom nr. 4. Da måtte vi ofre kontor/bibliotek, for det lille babyrommet vi hadde bygd på var ikke enget for deling på særlig lang sikt i hvertfall.

Men nå som de begynner å flytte hjemmefra har vi jo masse plass :lol:

Skrevet
Så må det jo fram at gutta våre har en ganske stor aldersforskjell som ikke akkurat alltid er på deres side... :forvirret:  Ikke så kult for han på snart 9 og dele rom med han på 3... Eller hva om den som nå er 3 må dele med en som ikke engang er påbegynt enda... :forvirret:

ikke lett dette her...:riste:;)

3-åringen kan fint dele rom med barn nr 3 når det kommer til stykket. 9-åringen har behov for eget rom sånn at han kan få litt privatliv og være litt i fred for lillebroren o.l.

Vår datter var 2,5 år når hun måtte dele rom med lillebror nr 1. Da bodde vi i en 3-romsleilighet og hadde kun 2 soverom.

Når lillebror nr 2 ble født så sov han inne på vårt rom og vi flyttet vel når barn nr 3 var 8 mnd. Da flyttet vi til en 4-romsleilighet. Han lå inne på vårt rom da og, inntil han var over 1 år. Vi tok ikke helt sjansen på å flytte han inn til storebroren på 2 år da, så vi ventet litt lenger med han.

Så 3-åringen deres kan fint dele rom, uansett om han er 5 år eller 6 år når det skjer.

Og må man, så må man. Man tar hva man har og gjør det beste ut av det :Nikke:

Skrevet

Mine to gutter er det bare to års forskjell på og de deler rom, de er nå tenåringer begge to. De hadde en periode hvert sitt rom men sov på samme rom, så da mitt tredje barn kom så flyttet de inn på samme rom. Det gikk greit helt til kranglingen tok overhånd en periode. Og da flyttet jeg dem fra hverandre, men nå er de tilbake på samme rom igjen. Skulle gjerne hatt et soverom til så ungene hadde hatt hvert sitt rom, det går stort sett greit å dele for de to eldste men jeg ser forskjellene mellom dem blir større med årene, og når hormonene flommer kan det være greit med litt privatliv.

Skrevet

Nå venter jeg nr. 3, så jeg vet ikke helt hvordan livet etterpå blir, men vi er i gang med å bygge hus. Det er like viktig (etter min mening) er at huset/leiligheten er praktisk, som at alle har egne rom. Vi hadde stort hus i 3 etg. og forsåvidt god nok plass, men jeg ble rett og slett sliten og lei av å løpe opp og ned mellom kjellerstue, soverom i andre og tredje etasje. Nå planlegger vi 4 soverom som er greie og såpass romslige at barna kan ha kompiser innom (ca. 10 kvadratmeter, tenker jeg). Det blir ikke tv og slikt på hvert individuelt rom. Stua blir ikke veldig stor (28 kv.mtr), men kjøkkenet blir nesten like stort slik at vi får to gode "sosialsoner". I tillegg vil ha vi et hovedbad + et lite ekstrabad og en bitteliten bod. Med andre ord veldig kompakt, men alt blir på en flate slik at det blir åpent og greit å bevege seg i huset og lett for oss voksne å vedlikeholde. Mens vi venter på at huset blir ferdig må gutta (4 og 7) dele rom - noe som aldeles ikke går problemfritt her i gården!

Skrevet

Nå har jeg bare to barn, men jeg mener at alle barn bør få sitt eget rom når de kommer i tenårene SENEST. De trenger en egen sone hvor de kan ha besøk og få være helt i fred - høre på musikk uten at den man deler rom med klager på hvor høyt det er og hvor fæl musikk osv..

Jeg mener at når man planlegger barn må man vite at man har plass til de. Jeg ser noen sier at det er vel så viktig at huset er funksjonelt.. Det er greit nok det, men jeg tror ikke en tenåring som deler med sin tre år yngre bror syntes det er maks funksjonelt?

Skrevet
Nå har jeg bare to barn, men jeg mener at alle barn bør få sitt eget rom når de kommer i tenårene SENEST. De trenger en egen sone hvor de kan ha besøk og få være helt i fred - høre på musikk uten at den man deler rom med klager på hvor høyt det er og hvor fæl musikk osv..

Jeg mener at når man planlegger barn må man vite at man har plass til de. Jeg ser noen sier at det er vel så viktig at huset er funksjonelt.. Det er greit nok det, men jeg tror ikke en tenåring som deler med sin tre år yngre bror syntes det er maks funksjonelt?

Ja, og akkurat slik har vi også tenkt, men er det virkelig helt nødvendig...? De hadde det da ikke slik tidligere, og det er mange som deler rom den dag i dag og som har det helt topp! :)

Da vil det si at mange ikke ville hatt råd til 3 barn eller flere...

Nei, det er det jeg prøver å overtale meg selv til: barna har det bra selvom de ikke har et eget rom, dessuten kan det kanskje la seg gjøre å endre på rominndelinger etterhvert...:klø: hmm må nok tenke mere på dette med rominndeling, tror jeg...;) Drømte til og med om alle svarene jeg fikk her i natt... :ler::ler:

Skrevet

Har 4 barn, og soveromløsningen er egentlig ikke så komplisert, 14 åringen har det minste rommet, men med smart løsning - blandt annet TV på veggen, kommoder under sengen og "flytehyller " på veggene ( veldig koselig rom, faktisk) Han foreslo det selv, for han syns de yngste skulle få plass til leker på rommet sitt. 10 åringen ligeså,men minus TV'en. De to yngste ( 8 mnd og 4 år har hver sine rom - OK str. ikke særlig store. Det største soverommet har vi laget et leke-media og underholdningsrom til alle ungene - det er alle sitt rom, med filmer,leker osv og vårt soverom er på 19m2 - hvor vi trekker oss tilbake ikke bare for å sove, men for å være litt i fred, soverom med kosekrok,rett & slett.

Det er så koselig med mange barn; ikke se det som noe problem, finn heller løsninger på disse små praktiske problemene!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...