Gå til innhold

Er dette grenseutprøving?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Guttungens faste leggerutine:

• (evt. rydding av leker)

• Kveldsmat ca. kl. 19.30

• Dusj/bad

• Tannpuss og fluortablett

• Bli lest for

• God natt ca. kl. 20/20.15

= Mye tull & bråk……… :tristbla: Tar ofte opptil 1 time før han sovner. Står opp av sengen i ett sett, roper på oss, vil ha vann, vil ha kos, sier at han ikke klarer å sove, henter seg leker og kommer i døra og kikker (slår den igjen og stuper til sengs når vi kommer), står opp igjen og igjen med det samme vi lukker døra bak oss… etc. etc.

Noen kvelder ender det med at han trassegråter til han blir så sliten at han sovner av det... Og utenfor døra sitter to foreldre med klump i magen, for dette har vart så lenge nå. Over to år, periodevis.

ER det trass, grenseutprøving, eller hva er det for noe?

Forslag til tiltak:

Mer fysisk aktivitet i tiden mellom barne-tv og kveldsmat?

Er han overtrøtt? Leggetid en halv time tidligere?

Blendgardin innkjøpt, fordi vi tenkte at lyset ute kanskje gjorde det verre å sovne. Disse to kveldene han har hatt den nede nå, har ikke vært en suksess- like mye bråk som ellers.

Ellers er vi konsekvente, og leggetid er leggetid- da skal han holde sengen. Så når han viser seg i døra, eller vi hører han har stått opp og er på vei over gulvet, fyker en av oss inn og geleider ham tilbake i seng.

Dette gjør jo at minst en av oss er opptatt med dette nesten hver eneste kveld hele uka, og det er lite koselig. Ofte må den andre "ta over" etter en stund, da den som begynte leggingen holder på å koke over av frustrasjon... Prøver jo å skjule dette for ungen, selvfølgelig, men det er ikke enkelt, og han får en del kjeft når han tuller sånn. :sjenert:

Gutten er bare 3 år og trenger jo 10-12 timer søvn per natt for god utvikling av hjerne og kropp- bør IKKE legges noe senere enn kl. 20 etter min mening.

Jeg må få nevne at dette er det eneste problemet vi har med sønnen vår, ellers er han stort sett bare snill, god, "fornuftig" og medgjørlig hele dagen.... (Både hjemme og i barnehagen)

Er det flere her som har opplevd noe av det samme med sine barn?

Hva gjorde dere?

Og når gikk det over?

Endret av Mireya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten er bare 3 år og trenger jo 10-12 timer søvn per natt for god utvikling av hjerne og kropp- bør IKKE legges noe senere enn kl. 20 etter min mening.

Søvnbehov er jo induviduelt da, jeg har to barn og det har vært utrolig stor forskjell på hvor mye søvn hver av dem trenger.

Minstemann har alltid hatt et relativt lite søvnbehov, det viste seg også ved at han tidlig sluttet med formiddagslur osv.

Hva med å drøye leggetiden litt for å se om det hjelper?

Skrevet (endret)

Når han først sovner, våkner han ofte 10 timer etterpå, så 12 timer søvn tror jeg blir i meste laget for sønnen vår...

Han sluttet å sove på dagtid rett før han fylte 2 år.

Jeg synes kanskje det blir litt sent å begynne å legge en 3-åring i 21-tiden om kvelden, når han skal i barnehage dagen etterpå? :sjenert:

Det varierer også litt når han våkner... Noen ganger våkner han kl. 6.30, andre ganger ikke før 8.30.

Endret av Mireya
Skrevet

Jeg synes kanskje det blir litt sent å begynne å legge en 3-åring i 21-tiden om kvelden, når han skal i barnehage dagen etterpå?  :sjenert:

Men hvis du kjemper en kamp med ham hver kveld, så sovner han vel ikke før klokken 21:00 uansett?

Skrevet

Hjjeeeelp. Sønnen min er sånn midt på natta!!! Og han begynner på sfo i morgen.

Begynner å bli rimelig sliten.

Gode råd mottas med takk. Føler at jeg systematisk har prøvd "alt".

Skrevet

Nei, det er sant. :ler:

I dag sovnet han 20.40. Pappaen tok seg av siste del av leggingen.

Det er en ok tid. Men skulle gjerne sluppet alt det bråket i forkant av innsovningen, da.

Skrevet
Hjjeeeelp. Sønnen min er sånn midt på natta!!! Og han begynner på sfo i morgen.

Begynner å bli rimelig sliten.

Gode råd mottas med takk. Føler at jeg systematisk har prøvd "alt".

Herregud :overrasket:

Håper min roer seg før han skal begynne på skolen, i alle fall!

All sympati til deg, tobo! :klem:

Skrevet

Å begynne å drøye leggetiden er ikke det jeg ville prøvd, min treåring legger seg kl 19.(Hvis det drøyer ut over det, ber hun om å få legge seg)

Jeg tror dere er på riktig vei med å ha faste og gode rutiner. Men det er fælt når de ikke vil sove og lager et rabalder.

Jeg vet at det er anbefalt å bade/dusje før leggetid, men vår snuppe blir mer våken av det. Kanskje han blir det også?(Hvis dette er noe han gjør hver kveld da)

Har i grunn ikke så mange tips jeg, for hos oss har slikt gått raskt over fordi vi ikke har "gitt etter" og holdt oss til de faste rutinene.

Skrevet

Jeg hengte meg også opp i hvor mange timer søvn, men vi måtte til slutt innse at gutten faktisk har et relativt lite søvnbehov. Ikke ekstremt lite, men litt mindre enn mange andre barn jeg kjenner og mindre enn mitt eldste barn hadde.

Vi har roet oss med at så lenge gutten er våken og opplagt på dagtid, så er dette helt normalt for ham.

Jeg har nevnt dette for skolelegen, han mente også at så lenge han er opplagt på dagtid og ikke unormalt tung å vekke, så er det bare slik det er for ham.

Nå er gutten min litt eldre enn gutten din, og jeg lar ham gjerne ligge å lese på sengen til han sovner. Å være oppe med oss til sene kvelden er ikke aktuelt uansett.

Skrevet (endret)

Han dusjer/bader ikke HVER kveld, men 4-5 kvelder i uka.

Har til og med prøvd med noen få dråper beroligende lavendelolje utblandet i mandelolje i badevannet hans, men det hjelper ikke noe særlig.

Jeg er veldig skeptisk til å skulle drøye leggetiden, Niko, så det vil nok ikke bli prøvd før vi blir virkelig desperate... Om det skulle skje. Synes han legger seg sent nok som det er allerede.

Faste og gode rutiner har vi hatt siden han var baby, ingen store forandringer der. Men det virker som om rutinene ikke har noen stor innvirkning på gutten; tullingen går ikke over av seg selv, til tross for at vi IKKE gir etter.

Frustrerende.

Endret av Mireya
Skrevet

Leser i signaturen din at du er tobarnsmor i september....

Det har ikke noe med det å gjøre da?

Her ble det en del krøll når snuppa ble storesøster. Ting hun på en måte ikke skjønte hvorfor kom; hun våknet oftere opp igjen, matlysten forsvant, hun ble mer usikker på seg selv osv. Kan ikke si det var sjalusi, for det var ikke noe bevist. Hun valgte å ikke ha mye med meg å gjøre de siste mnd av svangersakpet. Hun var kun 2 1/2 år da og visste nok ikke hvorfor hun reagerte slik. For barnet var jo ikke "tilstede" enda.

Hos oss ble da løsningen at mannen min tok det meste av leggingen med henne, vet ikke om det var riktig heller, men det ble nå slik. Når lillesøster ble født var det full stas og hun vokste med "oppgaven" som storesøster.

Skrevet

jeg har en på 3,5 år og vi har lenge hatt samme rutine hver kveld.

hun har kun kommet ut en gang og hvis hun har sovet litt for mye i bilen når vi har kjørt så sovner hun ikke helt med en gang,men leker da på rommet litt.

hun får kvelds når hun ser på barnetv

går på badet og steller henne,bader ikke da pga hun har langt hår,lang tid å tørke

så jeg pleier å bade henne ca 1 time før barnetv,

vi synger til henne også

kl syv er hun i seng og sovner ganske raskt etterpå,

sover da til ca 7 dagen etterpå

det har nok med at det er så mye som skjer i barnehage...

ikke alltid like lett åvite,

på nanny mener jeg en av foreldrene satt på gulvet i rommet helt stille uten å se på barnet tilslutt sovnet barnet.....

og ellers så ser jeg de har brukt metoden deres,

snakket til barnet 1,2,og 3 gang det kommer inn sier at nå er det legge tid eller lign

men etter det sier de ingenting de bare går på rommet og legger barnet og går ut igjen,om igjen og omigjen

lyke til

Skrevet

Det har ikke blitt verre etter at han fikk vite at han skal bli storebror... Det har vært like ille lenge før det også. ;)

Men kan jo allerede nå si at vi innstiller oss på at begge blir veldig opptatte alle kvelder i uken i maaange måneder fremover fra babyen er født... Tror ikke guttungen kommer til å bli en engel til å legge seg fordi han blir storebror, akkurat. :ler:

Uff, dumt å le også... men det er vel en måte å takle det hele på.. galgenhumor...

Skrevet

Hva med å øke selve leggeritualet slik at det varer minst en time? fyll i de 15-30 minuttene med f.eks lesing eller en annen roende aktivitet. I E.Pantleys bok "The no-cry sleep solution" sier hun at det kan ta opp mot en time før barna fysisk sett er klar for legging. Og det er da en time etter begynt kveldsrituale (slik som kveldsmaten). Dette fordi søvnhormonet trenger ett minimum av tid for å starte. Dette minimumet er på rundt en time.

Så av tv en time før kveldsmat og ro ned tempo på hele familien. Om tv står på og det er klart at det skjer spennende ting i stua så vil barnet være med.

Hvordan er temperaturen på barnerommet? Er det rundt 21 grader så gjør det det vanskelig å sovne. Ideell soveromstemperatur for både voksne og barn er 16 grader. Et lett fall i kroppstemperatur, slik som skillet mellom et rom med 21 grader og ett med 16 grader hjelper til med utsondring av søvnhormoner.

Det å ha mørke gardiner er nok veldig lurt. Mørke stimulerer også søvnhormonet. Bare tenk på hvor ekkelt det er for voksne å sove i midnattssol.

Skrevet

Jeg tror _ikke_ det dreier seg om trass eller slikt. Men barn er som oss voksne - de greier ikke å sovne uten at de er trøtte - eller hvis de er overtrøtte. Ingen sovner på kommando.

Hva med å prøve å skyve kveldsrutinene en halv til en time fram - at han faktisk er overtrøtt? Nå har ikke jeg så stort barn ennå, men ser at jenta vår på to og et halvt fort har vanskelig for å sovne om det blir for sent. Og det er ikke mye for sent det trenger å være snakk om. For tiden kan forskjellen på legging fem på sju og ti over sju være flere timer med søvn...

Du skriver at dette har pågått i flere år... Han sover ikke på dagen ennå? I tilfelle kan det vel være på tide å kutte ut dagluren.

Ser du har fått anbefalt "The No-Cry sleep solution" over her, og vil også anbefale den. Finnes i to utgaver - en for babyer og en for større barn. Masse nyttig stoff selv om man ikke velger å følge alle skjema som er der.

Lykke til! Håper ting løser seg!

Skrevet

Å droppe i alle fall bading var noe som slo meg også. I alle fall blir vår lille tulle på tre år mer våken av det.

Skrevet

Gutten deres får oppmerksomhet på en oppførsel dere ikke vil ha. Så lenge man gir han et han ønsker, nemlig oppmerksomhet, så vl han ikke slutte.

Hva med å overse at han står i døren, henter leker, skriker ol.

Tilslutt ser han at det ikke nytter. Fortell han at dere sier natta nå, og nå skal dere ha litt "voksentid" for de trenger mammar og pappar.

Det er tøft, men det virker.

Vi slet sånn lenge vi og. Satt en periode utenfor døren og fulgte tilbake til sengen. Tilslutt orket jeg ikke mer og bestemte meg for å overse at de stod i døren / trappen. Da ble det ikke moro mere. Kunne hende vi ropte "nå må dere legge dere" , men vi gikk - ikke- opp. Og faktisk så gav det seg.

Synes det virker som om dere har gode rutiner. Vi har tvillinger, og den ene trenger mere søvn enn den andre. Men begge legger seg likt. Den ene sovner, mens den andre kunne ligge å leke i sengen. Så lenge det var mørkt på rommet og han ikke stod opp godtok vi dette. Og han sovnet når han ble trøtt. Når han ble eldere valgte han å høre på en cd når han la seg.

Barna våres ble og mere våkne av å bade, så vi badet ikke dem om kvelden.

Er gutten mørkredd? Skal døren stå på gløtt, så han får lys fra gangen. Våres barn har døren på gløtt med et lite lys på i gangen.

Men ellers tror jeg egentlig han mest er ute etter oppmerksomhet fra dere, og så lenge dere gir han det, vil han ikke slutte med denne oppførselen.

Til TOBO - hva med lage en liste med en rute for hver kveld. Hver kveld han legger seg uten tull, får han en stjerne. Når han har 4 stjerner får han en ting, (blad / 10kroner/ blyant / fint viskelær ol. ved mang stjerner kan han få kino / at dere drar og svømmer sammen ol.) øk så antall dager etterhvert.

Om han skal få stjerne bestemmer DU (ikke han, hvis han mener han skal ha en stjerne , så fortell hvorfor du mener han ikke skal ha - de vil gjerne prøve seg)

La han få tegne på stjernen selv. Snakk med han om at dere lager en slik liste og hva dere skal ha som "premie" . husk å begynne med få dager (4-5) først, så han lett kan oppnå alle stjernene, det gir ofte "blod på tann". Tilslutt er det blitt en vane / rutine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...