tobo Skrevet 13. august 2006 #1 Skrevet 13. august 2006 Har noen en oppskrift på kirsebærlikør å dele med meg? Fint med andre (lette) oppskrifter jeg kan bruke kirsebær i. Med håp om snarlig tilbakemelding.
Gjest splæsj Skrevet 13. august 2006 #2 Skrevet 13. august 2006 (endret) Det er enkelt. Har nettopp laget lime/jordbærlikør. 1: Bland vodka og bær i f.eks en flaske eller et stort syltetøyglass. Det skal være ca 1/4 med bær. (gjerne 60% vodka, men ikke nødvendig) Kok glasset/flaska først. Fyll på glass/flaske halvfult. 2: La stå i minst to uker. Vend flaske/glasset opp-ned minst en gang til dagen. 3: Fjern kirksebærene og sil væsken gjennom et kaffefilter. (kan eventuelt droppes), Mange liker alkoholkirsebærene på bunnen av flaska og siler ikke, men væsken blir ofte litt grumsete uten filtrering. 4: kok sukkerlake, avkjøl. Smak deg til hvor søt den skal være. Bruk frukstukker for en sunnere variant. 4: Bland halvparten vodkakirsebær-væske med halvparten sukkerlake. Ferdig! Kan nyses avkjølt eller romtemperert. Gamle damer elsker dette. Finfin presang. Edit: Pokker så mange skriveleifer jeg hadde da! (Det var mormor som lærte meg dette. hennes oppskrift. ) Endret 13. august 2006 av Pax
Gjest splæsj Skrevet 13. august 2006 #3 Skrevet 13. august 2006 (endret) Ja, forresten, du kan bruke alt mulig, sånn til en annen gang. Appelsin, banan, eple, blåbær, jordær, bringebær, osv. Bare å prøve litt forskjellig. (Edit - skriveleifer igjen!) Endret 13. august 2006 av Pax
Orthia Skrevet 13. august 2006 #4 Skrevet 13. august 2006 1. Fyll et sylteglass med kirsebær. 2. Fyll opp med sukker til det er fullt. 3. Fyll opp med 60% sprit til det er fullt. 4. Settes mørkt/kjølig (kjeller). 5. Vend glasset et par ganger i uken. 6. Til jul siler du av bærene og likøren er ferdig.
tommeline Skrevet 13. august 2006 #5 Skrevet 13. august 2006 Jeg gjør det litt annerledes: Ha kirsebærene på glass el. Fyll opp med 60% til bærene er dekket. La stå i romtemperatur i ca 2 uker. Sil av bærene. Tilsett ca 300 g sukker pr liter (begynn gjerne med litt mindre) og fyll på flasker. La stå i kjellertemp i 2-3 månder. Vend av og til, og smak til om det trengs mer sukker.
Gjest splæsj Skrevet 13. august 2006 #6 Skrevet 13. august 2006 finnes endel måter, ser det ut til. Alle funker sikkert like bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå