Gå til innhold

Jeg skal male kjøkkenskapene

Anbefalte innlegg

Gjest lillemaler
Skrevet

Jeg skal male kjøkkenskapene i den nye leiligheten. De gamle er malt (lasert?) i en horribel rødfarge, med litt gull og greier. Men det er fine skapdører. Jeg regner med at de må pusses litt før maling.

Skapene skal males i en lys gråfarge, så jeg må antagelig grunne først.

Hva anbefaler dere av pensler, ruller og liknende? Har dere andre råd om hva man skal gjøre, og ikke gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler den lille svam-rulla! Tror den var hvit. Blir en slags spray-lakkert overflate!

Det gjorde i allefall vi!

Skrevet

For det første må skapene pusses godt ned. Så vaskes godt slik at alt fett og sånn er borte. Kan være en idè å male over med en "primer" først. (slik at malinga får godt feste)

Skapene males HENGENDE ikke liggende!! (Støv kommer ikke nedenfra og bort akkurat hehe...)

Skapene bør males med ei glatt rulle beregna for flate overflater (med pensel kan det bli "veier" i malinga) Tørke godt èn gang og mal over ett strøk til.

Skrevet
Jeg anbefaler den lille svam-rulla! Tror den var hvit. Blir en slags spray-lakkert overflate!

Det gjorde i allefall vi!

Takk for svar :) Men hva mener du egentlig med spraylakkert overflate? Blank? Prikkete?

Gleder meg til å male, selv om skapene er fascinerende stygge :)

Skrevet

Ja, den blir ganske "blank" i overflaten. Helt flat og ren. Dersom man maler med pensel vil det bli striper. Ruller du med en "vanlig" hårete rull, vil du trolig få litt sånn klumpete overflate..

Kjøkkenet vi malte var blod-rødt og stygt. Vi malte det i en grønnfarge, ble kjempefint! Husker ikke om det var blank eller halvblank, men var iallefall oljemaling. Må pusses godt ned og vaskes grundig for å fjerne fett.

Spør i malerbutikken så vet de åssen maling de anbefaler!

Skrevet

Jeg har nettopp malt en komplett baderomsinnredning så dette har jeg friskt i minne ;) ! Har dessuten malt mye rart tidligere...

For det første vil jeg anbefale deg å ta av skapdørene og fjerne hengsler og håndtak. Skal du skifte håndtak, må du selvfølgelig sparkle igjen hullene. Da er det best å bruke akryl- eller sandsparkel. Den "kryper" ikke så mye som vanlig snekkersparkel.

Deretter pusser du lett over og grunner med heftgrunn før du pusser på nytt.

Jotun Lady oljemaling er den malingen jeg synes er best egnet og jeg foretrekker pensel. Jotuns pensler med rødt skaft er vel de jeg har fått best resultat med. (De beste penslene synes jeg trekker til seg for mye maling og gjør det vanskelig å kontrollere mengden). Til slutt bruker jeg en fordriver (Flat, tynn pensel) for å få et jevnt resultat. (Jeg vet at noen foretrekker å bruke rull, men jeg synes det gjør det vanskelig å beregne malingsmengden slik at det har lett for å renne og bli dråper på kantene). På flatene pleier jeg å bruke en 50 - 60 mm flat pensel og på kantene bruker jeg en liten, rund vinduspensel.

For å få et penest og mest mulig holdbart resultat er det viktig å male tynne strøk. Du må kanskje ha så mye som 3 - 4 strøk før det dekker skikkelig. Jeg malte dørene først på den ene siden, lot det tørke, snudde døren og malte den andre siden før jeg malte kantene til slutt. Myyye jobb og tok lang tid, men da ble resultatet helt jevnt og jeg fikk ingen dråper etc. i kanter og hjørner. (Jeg gikk også nøye over mellom hvert strøk og pusset bort de småfeilene som dukket opp).

Til slutt er det viktig å huske at oljemaling bruker en uke eller to på å herde skikkelig, så selv om den kjennes tørr ut er det lett å få striper og merker i den. Du bør altså vente en stund før du monterer dørene igjen selv om de kjennes tørre ut!

Gjest lillemaler
Skrevet

:hoppe: Fikk lyst til å male skapdørene NÅ.

Jeg har tidligere malt skapdører i hytta, og da brukte vi pensel og rull. Likte i grunnen pensel bedre. Får kjøpe begge deler tror jeg. Krysser fingrene for at skapdørene ikke er malt på innsiden (får ikke sjekket før om noen uker).

Akrylsparkel er notert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...