Gå til innhold

Hvordan rengjøre et Vaffeljern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slurvet litt, og trenger å vite åssen produkter jeg bruker til å rengjøre dette vaffeljernet som er blitt så fett og styggt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Putt det i oppvaskmaskinen. Det rådet snappet jeg opp fra ditte forumet for lenge siden. Ellers kan man jo bruka litt zalo på en fuktig klut? ;)

Skrevet
Putt det i oppvaskmaskinen. Det rådet snappet jeg opp fra ditte forumet for lenge siden. Ellers kan man jo bruka litt zalo på en fuktig klut? ;)

Hm, hva gjør du med ledningen da?

Skrevet

Sannt? ledningen tåler jo ikke vann, jeg er redd det skal bli brann om jeg bruker det, fordi det er fett på det vettu... :sjokkbla:

Skrevet

Håper dette var en spøk! Ta litt zalo på en fuktig klut du! ;)

Skrevet

Hør for all del ikke på det oppvaskmaskin "rådet".. Zalo på våt klut er tingen ja..

Skrevet

Jeg tørker av fett med kjøkkenpapir rett etter bruk (lettere å få av før det har størknet) og når vi er ferdigspist vasker jeg med en klut dyppet i zalovann.

Skrevet

Putte det i oppvaskmaskina? :overrasket:

Vask det med zalo og en fuktig klut du.

Skrevet

På selve stekeflatene pleier jeg bare å tørke det tørt med tørkepapir og lar jernet stå med dobbelt lag med tørkepapir i. Utenpå bruker jeg klut med varmt vann og evt zalo.

Oppvaskmaskin? Man putter da ikke el-produkter i oppvaskmaskinen... :overrasket:

Skrevet

Zalo er tingen her ja! Putt nå aldri noe elektrisk i oppvaskmaskinen! Eller i oppvaskkummen for den del! ;)

Skrevet

Takk for alle svar, tar imot mere om det finnes.

Kult bilde Pepper!

Skrevet

Sambo vaska det under springen forrige gang jeg lagde vafler... :murvegg:

Tror ikke jeg tør å bruke det igjen...

Skrevet
Sambo vaska det under springen forrige gang jeg lagde vafler...  :murvegg:

Tror ikke jeg tør å bruke det igjen...

Jeg ville heller kjøpt nytt. Høres farlig ut.

Skrevet
Putt det i oppvaskmaskinen. Det rådet snappet jeg opp fra ditte forumet for lenge siden.

Forsåvidt greit det om du er villig til å skru alt fra hverandre etterpå for å forsikre deg om at det ikke er fanget vann inne i isolasjonen som skal hindre overslag mellom strømførende deler og resten. Kan fort bli kjedelig om man tar på jernet samtidig som man berører vasken eller f.eks. en radiator.

Vaske under springen er en bortimot like god idé som oppvaskmaskinen.

Skrevet

Jeg har et gammelt vaffeljern og det brukte jeg stålull,ovnrens og en kniv som jeg skrapte bort rester inni formen med og vasket det deretter godt med såpevann... Gjentok ovnrens vasken flere ganger, og slik fikk jeg bort alt fett som hadde samlet seg opp gjennom flere tiår-----dette var et vaffeljern jeg har arvet. Det ble skikkelig bra.

På mitt nye teflonbelagte jern bruker jeg bare litt papir og tørker fettet av.

Skrevet

Og jeg sier igjen, jeg er gift med en elektriker og vi vasker jernet under rennende vann og med sunlight i kummen. Har aldri vært noe problem, og jernet er fint og ser nytt ut hele tiden. Å bare tørke av fett syns jeg høres motbydelig ut.

Husk å la jernet lufttørke skikkelig.

Skrevet
Og jeg sier igjen, jeg er gift med en elektriker og vi vasker jernet under rennende vann og med sunlight i kummen. Har aldri vært noe problem, og jernet er fint og ser nytt ut hele tiden. Å bare tørke av fett syns jeg høres motbydelig ut.

Husk å la jernet lufttørke skikkelig.

Hvor var han i HMS-timen??? :ironi:

Skrevet
Hvor var han i HMS-timen???  :ironi:

Vel, han gikk ut med toppresultater i sin klasse, og sitter nå som teamleder..... ;)

Skrevet

Det er litt farlig å generalisere da synet på (eller forståelsen av) hvordan dette må gjøres for ikke å få vann inn de gale stedende nok er varierende. Dessuten vet man heller ikke om kvaliteten (f.eks. isolering og alder) på jernet til de som måtte lese denne tråden er slik man forestiller det seg selv.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Tror jeg prøver meg på en omgang ovnrens og stålull! :snø:

Endret av Wonders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...