Gå til innhold

Hvordan i all verden funker denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat flytta inn i ny leilighet, men skjønner ikke bæra av vaskemaskina :sjenert:

Vaskemaskina

"Tørketrommelhjulet"

Så vidt jeg kan forså er det en kombinert vaskemaskin/tørketrommel, men jeg har aldri tatt i en tørketrommel før, og jeg skjønner heller ingenting av "bokstavhjulet" til selve vaskemaskina. Antall grader (i midten) er greit. Nå begynner jeg å gå litt tom for klær her, så det hadde vært veldig fint om noen visste hvordan jeg skal bruke vaskemaskine... :sjenert:

(Har søkt etter bruksanvisning på nettet, men finner ingen. Det er en Philco-maskin, LA1039RXT)

Endret av Tuddelidu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke helt tydelig hva som står på hjulene. Men kan trommelhjulet være antall minutter? Og hjulet til høyre er nok selve vaskeprogrammet. Først kommer forvask, så hovedvask og så skylling og sentrifugering. Om du vrir knottet bare litt, så kjører den hele runden. Om du vrir frem til hovedvasken, så begynner den der osv.

Og hjulet vil bevege seg fremover etter hvert som vasken går fremover.

Ikke sikkert at det er sånn, men den ligner veldig på en vi hadde hjemme tidligere. Men da hadde vi et slags laminert "kart" som viste hva de forskjellige programmene var for noe.

Skrevet

Jo, jeg er også vant til sånne "kart" som viser hva de forskjellige bokstavene betyr og sånt. Men antall minutter høres jo logisk nok ut :)

Men, så lenge antall grader har sitt eget hjul og settes inn riktig, så kan jeg vel ikke ødelegge klærne ved å sette på "feil" vaskeprogram? (Har ingen klær som trenger "spesialbehandling", de vaskes for hånd uansett)

Skrevet

For vasking, vil jeg tro at den første halvdelen er kokvask altså 40-90/95 grader, deretter finvask/lettstelt 40-60 grader, så ull/kaldvask, og så utpumping eller noe.

Tørketrommelhjulet ser ut som om det starter med program for tørk av vanlig tøy(håndklær og slike ting), så et program for topper, og slike ting som man skal være forsiktig med, og så til sist et program for f.eks fine duker, brikker o.l.

Og at man i hvert av ¨programmene¨ kan velge antal minutter.

Men jaggu om jeg er sikker :ler:

Skrevet
For vasking, vil jeg tro at den første halvdelen er kokvask altså 40-90/95 grader, deretter finvask/lettstelt 40-60 grader, så ull/kaldvask, og så utpumping eller noe. 

Tørketrommelhjulet ser ut som om det starter med program for tørk av vanlig tøy(håndklær og slike ting), så et program for topper, og slike ting som man skal være forsiktig med, og så til sist et program for f.eks fine duker, brikker o.l.

Og at man i hvert av  ¨programmene¨ kan velge antal minutter.

Men jaggu om jeg er sikker :ler:

Men antall grader har jo et eget hjul?

Skrevet

Ja, hjulet må skrues på separat for å få grader, men jeg skrev det sånn for å beskrive sånn ca hva som er vanlig gradeantall for de ulike programmene.

Skrevet

Ser at bildene ble litt utydelige. Altså, hjulet helt til venstre, tørketrommelhjulet, er "numemrert" fra 0' til 110', men to ganger, altså 0-110 på hver halvsirkel.

Hjulet i midten er antall grader.

Hjulet til høyre er bokstaver, fra A til L, med diverse symboler innimellom. La til et ekstra bilde av det her.

Skrevet

På begge hjulene er det fargekoder, så jeg vil tro at hver fargekode står for et vaske/tørkeprogram.

Skrevet

Burde den da stoppe på slutten av den fargen?

Skrevet

Og hva er egentlig forskjellig på vasken bortsett fra antall grader? Altså, hva blir forskjellen på f.eks. gul og grønn? Hva vil det gjøre med klærne mine?

Skrevet
Burde den da stoppe på slutten av den fargen?

Jeg tror den stopper når den er kommet til den sorte prikken. Altså at hvis du setter den på A-som er oransje, så forvasker den, så vasker, så går den over på grønt(som jeg tror signaliserer skylling og sentrifugering), for så å slutte på den sorte prikken.

Og hva er egentlig forskjellig på vasken bortsett fra antall grader? Altså, hva blir forskjellen på f.eks. gul og grønn? Hva vil det gjøre med klærne mine?

Jeg tro at den oransje signaliserer kokvask, og den gule signaliserer finvask og er mer skånsom mot tøyet Den siste vet jeg ikke, enten ullvugge eller utpumping.

Skrevet

Men - hva er helt vanlig vask da? :klø: De aller fleste klærne mine vil jeg jo vaske helt vanlig på 40 grader - hva gjør jeg da da?

Skrevet

Jeg ville prøvd å sette den på B på det oransje og 40 grader på hjulet. Og vasket noe som ikke var så nøye med :ler:

Jeg bruker for det meste kokvaskprogrammet til vanlig tøy, rett og slett fordi jeg føler finvasken ikke skyller så godt ut såpen, men bruker finvaskprogram til topper/skjorter og slike ting.

Skrevet

Har allerede satt på en maskin med noe småtteri, begynte på begynnelsen jeg da, så får vi bare håpe jeg fremdeles har truser når den er ferdig :ler:

Men, det tok iallefall fryktelig lang tid, A er vel sikkert noe forvask? Gidder jeg vel neppe bruke flere ganger.

Uansett, tusen takk for hjelpen! Det burde virkelig ikke være så vanskelig å vaske klær! :ler:

Skrevet

Nå er den ferdig, og trusene mine ser fremdeles ut som truser :ler:

Men hvordan i all verden får man liv i tørketrommelen da?? :klø:

Skrevet

Hei!

Er det ikke bare å skru på hjulet da? Bomull mot høyre og syntetisk mot venstre?

Skrevet

Står ikke markøren på vaskemaskinbryteren på sotr prikk nå, og med den firkanten? I såfall ville jeg satt temperaturbryteren opp på viftemerket(rett opp), skrudd tørketrommelbryteren på en passe mengde minutter, alt etter mengde i vaskemaskinen. Eks. 60 minutter eller noe. Regner med det er en av/på knapp, så du kan sjekke om noen minutter om det skjer noe inni der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...