Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle må man være før 12 års aldersforskjell (mannen eldst) kan være ok?

15-27?

18-30?

20-32?

24-36?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det ikke en formel for dette? ta den eldstes alder, del på 2 og legg til 7, da finner du anbefalt alder på den yngste :) Dine eksempler blir da:

15-27?

SVAR: 27/2+7= En person på 27 år bør ikke være sammen med noen yngre enn 20,5 år

18-30?

SVAR: 30/2+7= En person på 30 år bør ikke være sammen med noen yngre enn 22 år.

20-32?

SVAR: 32/2+7= En person på 32 år bør ikke være sammen med noen yngre enn 23 år.

24-36?

SVAR: 36/2+7= En person på 36 år bør ikke være sammen med noen yngre enn 25 år.

Vet ikke hvor jeg har funnet denne, eller hvor/hva den stammer fra, men det ser kanskje fornuftig ut?

Skrevet
Vet ikke hvor jeg har funnet denne, eller hvor/hva den stammer fra, men det ser kanskje fornuftig ut?

Har hørt om denne formelen jeg, og det virket jo litt logisk. :)

Skrevet

For en dustete formel......................... :overrasket:

Skrevet

Da jeg ble født var mammaen min 22 og pappaen min 35 :)

Skrevet

Ingen god regel uten gode unntak, Evelina :klem:

Syns også det høres ut som en logisk regel.... generelt og i teorien. I praksis og i enkelt tilfeller håper jeg folk gjør det som føles riktig for dem uten tanke på hva som er konvensjonelt.

Tror ikke jeg ville likt hvis min 16 år gamle datter ble kjæreste med en mann på 28 år, men om min 20 år gamle datter ble kjærest med en 32 år gammel mann, som virket snill og oppegående, ville jeg vel ikke hatt noen kvaler. Tror jeg :)

Skrevet (endret)
For en dustete formel......................... :overrasket:

Selv om formelen er ganske kjent, er det vel ikke akkurat mange som tar den alvorlig da. Det var ihvertfall ikke det jeg mente med det jeg skrev. Det er selvfølgelig ikke alder i seg selv som avgjør om et forhold kan fungere eller ikke.

Endret av ayrabeth
Skrevet

Det er det kun du selv som har svaret på, når det eventuelt er komfortabelt for deg (og han), men det er jo greit å være myndig og vel så det først...

Skrevet

Syntes 20 og 32 hørtes greit ut. Men det med alder avhenger i stor grad av hvor voksen den yngste personen er. Dersom "maktbalansen" i forholdet er veldig ugjevn, som at en er veldig voksen og etablert, har mye penger ol, mens den andre er nyutflyttet fra foreldrene og relativt lite moden så vil jeg ikke anbefale så høye aldersforskjeller da den lavere personen lett kan bli blendet av den andres posisjon.

Men dette er jo også selvsakt en generalisering, folk er forskjellige og det er forskjellg hva som fungerer fra person til person. Noen mennesker vil nok genrellt ikke ha et problem men en slik ugjevn "maktfordelng" til tross for at det ikke forekommer aldersforskjell.

Skrevet

16-28 = lovlig, 18-30 så kan man gifte seg. Utover det er det vel kun paret som kan bestemme hva som er OK :)

Gjest formel-gjest
Skrevet

Altså...det var jo ikke meningen at noen skulle ta denne formelen seriøst da :). Men det gjorde dere vel ikke heller... ;)

Jeg er selv gift med en mann som er eldre enn meg, og selv om jeg er over alderen formelen sier, handler det selvsagt om modenhet, maktbalanse osv osv

Skrevet

Så lenge begge er "unge", (men over 18) så ser jeg ikke det store problemet med at mannen er 12 år eldre enn kvinnen.

Etter at mannen har fylt 50-55 ser jeg likevel noen ulemper med såpass stor alderforskjell "den riktige veien"...

Ulempene kan gå på seksuelle utfordringer, helsemessige utfordringer, og det faktum at menn har lavere gjennomsnittlig levealder enn kvinner.

Etter fylte 50, så er det ofte en stor fordel om kvinnen er eldst når det er snakk om såpass stor aldersforskjell!

Gjest *bare bea*ikke innlogget
Skrevet

Som hovederegel synes jeg 12 år er for mye for jenter på 20 år. Kansje ikke så ille når jenta kommer opp i 23-25.

Har dessverre alt for mange venninner som har hatt usunne forhold til langt eldre menn, og ikke innsett det selv før de ble litt mer moden, noe som gjerne kommer med alderen.

MEN som alltid vil det helt sikkert finnes unntak hvor slike forhold likevel kan fungere utmerket. :)

Skrevet

Usunne forhold finnes det nok av eksempler på ja, uavhengig av aldersforskjell

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Enig med de andre her. Det finnes ikke noe fasitsvar, men jeg ville vært skeptisk til at en tenåring ble sammen med en på snart 30.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Ser ikke noen problemer med alderen som egentlig bare er noen tall. :ironi: Viktigst er jo at man trives i sammen, god kommunikasjon, respekt, humor og selvfølgelig god sex. :):sjarmor:

Er selv sammen med en som er 10 år yngre enn meg og det er motsatt vei. Jeg er 37 år og han er 27 år og vi har det superdupert i sammen.

Utfyller hverandre fra topp til tå, så det så.. :ler:

Skrevet

jeg er 20 og har truffet en på 28 men tør ikke gjøre noe mer for syns han er litt for gammel... egentlig syns jeg 25 er litt maksgrense for min del.. 23 er tilogmed mye! så tror ikke jeg kunne vært med en på over 30!

Skrevet

Jeg var nitten da jeg traff min mann som er tolv år eldre. Da var det spennende og jeg syns jeg var kjempeheldig som fant en så voksen og sikker/trygg mann.

Han hadde da avsluttet et seks syv år langt samboerskap og jeg hadde avsluttet et seks år langt forhold med en på samme alder som meg selv.

Nå har vi vært sammen i femten år og vært gift i over 11 år. Og jeg sliter noe helt jævlig. Har hatt et innlegg her inne ang mine følelser for et annet menneske. Har alltid ment at alder ikke har noe å si, men nå når jeg er så betatt/forelsket i et annet menneske som er jevngammel med meg, klarer jeg og se hvor forskjellige min mann og jeg er.

Vi har vokst fra hverandre, noe vi selvfølgelig kunne gjort ellers også. Men alt i alt så merker jeg at han er snart femti og jeg er så vidt passert tredve. Da merkes tolv år veldig godt. Vi er i forskjellige stadier i livet.

Da mann min var tredve pluss pluss, festet vi og opplevde mye. Han flørtet og gjorde vel egentlig det han hadde lyst til uten å tenke på at han var i fast forhold.

Han levde det livet han følte for og tok det for gitt at det skulle jeg akseptere. Og jeg aksepterte. Jeg tilga og jeg ble i forholdet.

Nå er jeg selv i begynnelsen av tredveårene og er både sliten og lei av både mann og barn. Det er aldri noe tid for meg selv, tid eller mulighet (akseptert) til å gjøre ting for meg selv.

Min mann blir til tider sur og har ikke helt forståelse for at jeg nå er der han var for ti tolv år siden.

Dette har han glemt.

Jeg har ikke noe behov for festing og masse uteliv, men jeg skulle ønske jeg hadde litt mer tid for meg selv og til å gjøre noe annet enn og sitte hjemme og når gubben kommer hjem, så skal jeg være tilgjengelig for han når det passer han.

Er han sliten når han kommer hjem (han er tross alt snart femti og blir fortere sliten), orker han ikke og snakke med meg, prøver jeg og få i gang en samtale, svarer han kort og prøver og late som han hører etter.

Det hender tilogmed han skrur opp lyden på tv`en så han får hørt hva de sier, mens jeg faktisk sitter og forteller han noe.

Men har han ork og lyst til og snakke med meg, da er det best jeg tar meg tid og viser interesse for han, ellers så blir jeg beskyldt for og ha en dårlig dag.

Alt dette kan selvfølgelig skje mellom to jevngamle også, men poenget mitt er at dette er nok mer vanlig med stor aldersforskjell, nettopp fordi man er i to forskjellige faser i livet.

Jeg er kjempesliten og har mistet all matlyst av dette, sover ikke om nettene og gjør masse rare ting nettopp fordi jeg har så mye å tenke på.

Jeg som ikke kan huske sist jeg gråt pga forholdet vårt, gråter daglig. Flere ganger må jeg bare si jeg skal på do, og der gråter jeg i strie strømmer. Føler meg, ja nettopp som en femtiåring.

Så til alle dere som ikke tror aldersforskjeller har noe å si, det har det når man kommer til en viss alder. Det kan gå over igjen. Men om og evnt når det skjer, det aner ikke jeg....

• Liker 2
Skrevet

Sist nevnte håper jeg da at jeg ikke får oppleve. Jeg er sammen med en som er 11 år eldre enn meg. Men han kunne like gjerne vært 3 år eldre enn meg. Jeg elsker han. Og jeg tror nok alltid jeg vil gjøre det. Tanken har tatt meg noen ganger på å tenkt når vi blir gamle, så kan det hende at han dør leeeenge før meg. Og jeg blir sittende igjen "alene" Men for å oppleve den kjærligheten med han tar jeg den risken.

Heller å ha elsket enn å aldri ha gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Min personlig mening er at 12 år er for stor aldersforskjell, med mindre man er i 40-årene.

Hvordan er det mulig at den eldste ikke merker 12-års forskjell? Selv om kvinnen er kjempemoden, så må vel mannen være litt umoden. Eller mindre reflektert..? Dette er litt generaliserende, men alle de forhold jeg vet om med stor aldersforskjell har vært mellom to enkle sjeler.. I hvert fall i min aldersgruppe, 23+-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...