Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #1 Skrevet 13. august 2006 Jeg skal pynte opp en kjedelig vegg med et ganske stort og enkelt motiv (ca 1 meter bredt). Veggen er malt i "Lys antikk" og motivet skal være kun i en farge (evt. to nyanser). Ettersom tilstøtende rom har brunbeiset tak og lister vurderer jeg å ta igjen brunfargen i i dette motivet, slik at det henger litt sammen med det andre rommet. Gulvet er også middels mørkt (eik) og det samme med trinnene i en trapp i samme rom. Alle vegger, tak og lister er helt lyst, så jeg trenger litt tyngde på denne veggen. Farge? Tenker meg noe i sjokoladebrunt og evt. en litt lysere nyanse. Det skal ikke være skrikende og urolig, men dekorativt. Noen som vet om en middels mørk brunfarge som kunne passe? Effekt? Veggene er malt med silkematt maling. Jeg er usikker på om jeg skal velge en matt eller en blank maling. Heller litt mot matt, da de andre brune overflatene er ganske matte. Noen som har erfaring med dette? Motiv? Jeg er ikke noen fan av små, detaljerte mønstre. Vil gjerne ha noe stort og enkelt à la sirkel eller firkant. Gjerne noe som er litt retro, uten at det blir FOR mye 70-tall. Motivet kan enten gå fra gulv til tak og ha en bredde på ca 1 meter eller fungere som et bilde malt rett på veggen i hodehøyde. Jeg er ikke så veldig tålmodig, men har bare to tommeltotter. Noen ideer til et motiv?
Gjest Dingo Skrevet 13. august 2006 #2 Skrevet 13. august 2006 (endret) I tid for hjem på Tv 2, 30. mars, ble en entre pusset opp. Finner ikke link å legge ved annet en pub.tv2.no. Søk etter "Tid for hjem 30. mars, og let i bildene... der dukker det opp ett slags tre malt på veggene med rødmaling. Trenden fremover går i svart... men jeg ville nok som du foretrukket mørkebrunt:) Ang glansen tror jeg at jeg ville valgt den matt. Dette fordi at lyset ikke skal spegle seg i dekoren og gjøre den vanskelig å se... (kommer an på belysningen i rommet) Jotun har en farge som heter kaffe, men jeg er usikker på hvor bra den er, husker den ikke helt... Endret 13. august 2006 av Dingo
Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #3 Skrevet 13. august 2006 Jeg tror faktisk at jeg så det treet. Men jeg synes at det blir litt voldsomt. Dette er en entre og dekoren skal være på en "ubrukelig" vegg. Sort er ikke aktuelt, nei. Er ganske sikker på at brunt er det riktige valget. Skal se etter kaffe-fargen når jeg skal i malingsbutikken over helgen. Belysningen er kun spotlights innfelt i taket, så det blir ikke lys direkte på veggen. Men jeg tror også at matt maling vil være best, ettersom det skal være ganske anonymt. Dette er en sånn stil som jeg kunne tenke meg på motivet, men ikke i så mange nyasner og ikke så "tett".
Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #4 Skrevet 13. august 2006 Jeg fant forresten treet og det var det programmet jeg så en gang. Synes fortsatt at treet er litt for voldsomt, men takk for tipset.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #5 Skrevet 13. august 2006 Jeg fant forresten treet og det var det programmet jeg så en gang. Synes fortsatt at treet er litt for voldsomt, men takk for tipset. ← Oj, den var ikke mye fin..
Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #6 Skrevet 13. august 2006 Faktisk passet det treet ganske godt inn i akkurat DET rommet. Det var tatt igjen flere steder. Men jeg tror ikke at jeg tør å være så dristig selv. Ikke fordi jeg er feig, men fordi jeg ikke har lyst til å male oftere enn nødvendig
Leo Skrevet 13. august 2006 #7 Skrevet 13. august 2006 Jotun har en farge som heter kaffe, men jeg er usikker på hvor bra den er, husker den ikke helt... ← Jeg har nettopp malt meg gjennom et større utvalg prøvebokser med brunfarger og "Kaffe" har faktisk et gyselig lillaskjær! Fargen "Nøtt" (NCS 8006-Y63R) er derimot fin hvis man ønsker en mørk, ren brunfarge i retning av ikke helt mørk sjokolade. "Substans" (NCS S5010-Y50R) er også fin, men mer i retning av "gammel" melkesjokolade. Ser for meg at den kan være fin sammen med eik, men den blir kanskje for lys. (Jeg har malt fargene opp på større plater og mitt inntrykk er basert på det og ikke vanlige fargekart). For øvrig tror jeg også at det blir finest å bruke matt maling. Når det gjelder motivet, så skal jeg lete etter en svensk nettside som kanskje har noe du kan la deg inspirere av... I'll be back!
Leo Skrevet 13. august 2006 #8 Skrevet 13. august 2006 Her er siden jeg tenkte på og under "Vynil Väggdesign" finner du kanskje noe du kan la deg inspirere av...
Gjest Blondie65 Skrevet 13. august 2006 #9 Skrevet 13. august 2006 Jeg bladde litt på den svenske siden og fant litt stiliserte 70'talls blomster. http://www.inreda.com/produktViewStor.asp?ID=2475 http://www.inreda.com/produktViewStor.asp?ID=1422 http://www.inreda.com/produktViewStor.asp?ID=4526
Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #10 Skrevet 13. august 2006 Takk for råd og link. Tror at jeg skal stikke bort på Norrøn og se på farger. De har et helt rom fullt av malte plater i forskjellige farger og nyanser. Nøtt høres jo riktig ut egentlig. Den skal jeg se nærmere på. Den veggdesign-siden var morsom, men litt annerledes enn det jeg hadde sett for meg på forhånd. Denne var litt morsom. Mulig at den blir litt spinkel, men det kan man vel gjøre noe med.
Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #11 Skrevet 13. august 2006 Jeg bladde litt på den svenske siden og fant litt stiliserte 70'talls blomster. http://www.inreda.com/produktViewStor.asp?ID=2475 http://www.inreda.com/produktViewStor.asp?ID=1422 http://www.inreda.com/produktViewStor.asp?ID=4526 ← Jeg tror kanskje at jeg skal styre unna blomster, men ideen er morsom og skal spares på.
Leo Skrevet 13. august 2006 #12 Skrevet 13. august 2006 Jeg elsker jo slike prosjekter, så jeg klikket meg inn på Office Online. Når jeg gjør forskjellige søk, så finner jeg ganske mange abstrakte motiver som jeg tror kunne egne seg! Print ut og overfør til veggen ved hjelp av prosjektor eller på frihånd.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. august 2006 #13 Skrevet 13. august 2006 De hadde også sirkler - en stor og en liten innihverandre der den innerste "kulen" ikke var helt symmetrisk inni den andre.
Gjest Lea Skrevet 13. august 2006 #14 Skrevet 13. august 2006 Jeg elsker jo slike prosjekter, så jeg klikket meg inn på Office Online. Når jeg gjør forskjellige søk, så finner jeg ganske mange abstrakte motiver som jeg tror kunne egne seg! Print ut og overfør til veggen ved hjelp av prosjektor eller på frihånd. ← Ikke dumt. Noen ganger står man i veien for seg selv Vi har prosjektor, så det er en grei sak. Det går også an å leke seg litt i photoshop. Finnes en god del ferdige "former" som kan strekkes og herjes med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå