Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. august 2006 #1 Skrevet 13. august 2006 Kjøpte en klematis i fjor som hadde det litt stusslig, og da det ble vår så alt dødt ut. Røsket det bort, men jammen kom det ikke nye skudd som har vokst som bare rakkern i år! Nå er den vel et par meter opp i været, og jeg lurer på om det er lurt å klippe den ned så den skal bli fin til neste år.
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2006 #2 Skrevet 13. august 2006 Jeg hadde hivd den og kjøpt ny neste år jeg
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. august 2006 #3 Skrevet 13. august 2006 Tullhøna - nå er den jo dritfin!
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2006 #4 Skrevet 13. august 2006 Klematis som blomstrer om våren-tidlig sommer skal klippes ned om høsten. Hvis den blomstrer om sensommeren skal den klippes ned om våren. Dette har jeg altså blitt fortalt, og det funker for meg.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. august 2006 #5 Skrevet 13. august 2006 Husker ikke om den blomstrer tidlig eller sent - den har ikke blomstret i år, bare skutt av gårde.
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2006 #6 Skrevet 13. august 2006 Da får du håpe at det er en høst klematis du har.
Vendelin Skrevet 13. august 2006 #7 Skrevet 13. august 2006 De fleste klematistyper vokser som ugress, så her er det bare å klippe. Jeg jobber på hagesenter og der klipper vi klematisen støtt og stadig så ikke kundene skal få de for lange, men heller litt tette fra bunnen av. Når du har fått den i hagen din kan du klippe den ned til ca20 cm over bakken (men du behøver såkklart ikke klippe så langt ned) Det er når de blomstrer som bestemmer når du klipper, de som blomstrer tidlig (fra april-juni)klipper du ned etter blomstring(disse kommer noen ganger igjen på sensommeren med en 2.blomstring) , de som blomstrer seint og de som kommer med 2.blomstring, klipper du ca i april mnd. (året etter) Du skal helst ikke klippe klematisen etter utgangen av august mnd. (kan jo såklart variere ettersom hvor du bor i landet.). Gjør det før det blir for kaldt i været. Hvis du IKKE klipper vil du få mindre frodige busker,og stilkete busker med færre blomster. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå