Gå til innhold

Grethe Roede eller Lindberg.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Skal begynne på GR kurs idag, men tror at på sikt at jeg vil gå over til Linbergs diett.

Har noen prøvd å gå ned i vekt på Lindbergs diett??

Vet ikke helt hvor jeg kan finne informasjon om denne. Tenkte jeg skulle kjøpe kokeboka, men før det, hva er lurt å ha til middag som erstatter poteter og pasta??

Hva spiser en til frokost og lunsj istedenfor brødskiver??

Håper noen kan hjelpe meg, har ikke tro på at kalori telling kan hjelpe i det lange løp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett deg ned og les den første boken til Lindberg - Kosthold i Balanse. Dr får du svar på nettopp det du lurer på. Og tips som gjør at du tilpasser dette deg.

Mange jeg kjenner har brukt denne boken som retningsviser, og en venninne av meg har virkelig fått justert insulinnivået så hun slipper medisiner. Mange andre har også meget god erfaring, folk vi kjenner som er matintolerante etc. Så... Her i heimen leser vi nå boken og nærmer oss et kosthold som dette, men det er ikke noe billig kost akkurat, så vi tilnærmer oss sakte med sikkert og ser hva det blir til.

Skrevet

Og du - det er ingen diett - men en måte å spise og leve på.

Skrevet

Jeg begynner også på Grete Roede-kurs i dag. For meg er dette liksom en måte å komme i gang med en vektreduksjon på. Jeg har hørt masse positivt om Lindberg, og kanskje jeg prøver meg på dette etterhvert? Det er kanskje lettere å legge om matvanene etter et Grete Roede-kurs også?

Gjest Mzfire
Skrevet

Hva er Lindberg og hva går det ut på? Selv følger jeg GR, jeg går ikke på noe kurs, men har boka hennes.

Skrevet

Hei!

Jeg gikk på GR-kurs i fjor og tok av åtte kilo på tre måneder, kjapt og greit. Så gikk det fire måneder, og alle åtte kiloene var på igjen. Vet ikke hva som skjedde, var helt vanvittig sulten, vill etter sukker og greide ikke å stabilisere vekten. Det var en tragisk opplevelse!!

Nå har jeg lest om Lindberg og hans beskrivelse av insuelinresistens og kjenner meg mye igjen der. Nå i jula har jeg spist balansert kost og det har gitt meg både mer energi og et vekttap på 3 kg.

Jeg tror GR-kurs er helt ok for "vanlige" folk på slankekur og det gir mange gode resultater. Tror imidlertid at det er viktig å ta stabilisringskurset som handler om hvordan man skal greie å holde seg slank når kurset er over. Det er jo det som er den største utfordringen.

Jeg har i tillegg til 10 kg for mye veldig varierende energi, stor sukker og karbohydrat-hunger, legger på meg særlig rundt magen og alt dette er tegn til insuelinresistens. Syns det er utrolig at 3 kilo er vekke siden jul og er veldig nysgjerrig på dette opplegget.

Ja, så er det på an igjen da. Håper det blir varig vekttap denne gangen.....

Lykke til hva du enn velger!!

Klem fra Tes.

Skrevet
Hva er Lindberg og hva går det ut på? Selv følger jeg GR' date= jeg går ikke på noe kurs, men har boka hennes.

Dr. Fedon Lindberg har noe han kaller Kosthold i Balanse. Det går på å ikke spise så mye karbohydrater, som poteter, ris, pasta etc. Men spise mer salat - masse salat, andre grønnsaker, og proteiner som i kjøtt og fisk. Flere av bokklubbene har begge bøkene hans, både den første som går inn på bakgrunnen for det han snakker om, teorien om du vil. Og den andre som er mest oppskriftsamling. Søk også på nettet og du vil finne mer om han og ideene hans.

Dette er en måte å leve på, ikke slanking. *Tusenfryd er fortsatt MOT slanking* Dette handler om riktig insulinnivå etc. Men en "bivirkning" er at man vil gå ned i vekt dersom man følger dette, fordi kostholdet, og dermed kroppen også kommer i balanse.

Skrevet

Min søster lever etter Dr. Lindbergs teorier, og hun har gått veldig mye ned i vekt. Jeg SER at det funker hvis målet er å gå ned i vekt. Men JEG elsker jo pasta. Simpelthen elsker paste og jeg MÅ ha poteter. Og hva skal jeg spise hvis jeg ikke spiser brød??? Jeg som spiser sååååå lite salat. Jeg tror jeg må være det mest usunne mennesket jeg vet om. Nesten da.

Skrevet

Takk for mange fine svar.

Jeg har nå begynt på GR og tenker jeg kommer til å følge 2 kurs, men jeg skal bestille dr. Lindbergs bok så fort som mulig slik at vi kan begynne så smått og innføre kost som han anbefaler selv om jeg går på GR.

Men....hva spiser man istedenfor poteter, ri og pasta, utenom salat, bønner??

Skrevet

Hallo der, jeg snakket med en venninne i går som også har kastet seg på en slankekur. Dette er Atkinson`s kur. Hun mente at LIndberg hadde tatt ideen fra han. Anyway, dont care. But, hun sier at denne er enda bedre - hun vet om mennesker som har gått ned 20 - 30 kilo ( mennensker med skikkelig overvekt), og at den er kjempesuper. Har noen av dere hørt om denne - fortell om erfaringene du har gjordt i forhold til Atkinson.

P.s de jeg har møtt som har hatt den mest vellykkede "slankekuren" (livsstil) er de som har gått på Grethe Rodhe. Derfor tror jeg mest på den. :wink:

Skrevet

Javisst, Lindberg sier da heller ikke at han er den eneste som kan tenke.

MEN Atkins diett er såpass rigid at du må for alltid følge den, hvis du ikke vil gå opp igjen med en gang. Sånn sett funker den som en pulverkur.

Lindberg har ikke slanking som formål, men blodsukker og inslulinnivå, og det er en måte å leve og spise på.

Det er heller ingen rigid diett, men sammensetningen av det du spiser.

Gjest Starya
Skrevet

Har dere forresten lest dagens se og hør? (hvis dere leser denslags.. :wink: )

Der står det om Elisabeth Andreasson som gikk ned 10 kilo ved å kutte på karbohydratene og spise mer kjøtt osv. Samme som ApelthunSæle. Visstnok har carl I Hagen også gjort dette.

Atkins er mer "slavisk" enn Lindbergh, og jeg klarer ikke å stole på at hans diett kan være så eplesunn i lengden, hjerte-kar og alt det der. Jeg har mer tiltro til Lindbergh.

Forresten er ikke ideen om å kutte karbohydrater helt ny, andre har hevdet dette før. Det er bare nå i det siste det er blitt fokusert endel på det, i tillegg til at Lindberg og Atkins har "satt tanken i system" for å si det sånn...

Skrevet

Leste Se og Hør :oops: i går og syns "Bettan" var blitt kjempefin. Kunne godt tenke meg å prøve dietten hennes men syns det høres litt vemmelig ut å skulle leve på bacon og egg (egg er det verste jeg vet). Noen som vet hva de spiser på en vanlig dag? Tror forresten det stod noe om det i artikkelen men husker ikke helt hva..

Er litt nysgjerrig på dette :-)

Skrevet

Jeg så også det med Bettan og det er fint at hun har tatt av seg men kuren virker så ekstrem og man kan vel ikke leve sånn resten av livet heller, for å holde seg slank?

Svar til Pearl om hva som kan spises istedenfor de lette karbohydratene:

Jeg er "nesten" vegetarianer og ikke særlig glad i rødt kjøtt, så jeg lager en del mat av bønner og linser. Linda Mccartneys kokebok er veldig god på det, og ellers finner jeg gode oppskrifter overalt der jeg leter.

Mandler og nøtter bruker jeg til posteier og lignende som jeg kan bruke som pålegg på brød.

Baker grovt brød, eller kjøper rugbrød. Har proteinrikt pålegg på. (Sild i tomat, cottage cheese, kjøtt...)

Som lunsj tar jeg gjerne youghurt naturell og blander fruktose, soyaflokker og havregryn i.

Er ikke så glad i salater med mye grønt i, for de metter ikke noe særlig. Jeg lager salat med skinke eller tunfisk, oliven, egg, fetaost, agurk og paprika osv... jeg skal være METT etter hvert måltid ! Orker ikke å være sulten da varer det aldri mer enn noen uker.

Har ikke sluttet helt med ris og pasta heller, det er jo så godt, men spiser det sjeldnere enn før. Lager også poteter til resten av familien så de ikke skal få helt hætta.

Ja, det blir nok noen turer på helsekosten og du bør nok ha kokeboken til Lindberg for å få det ordentlig til. Personlig er jeg så gira på dette opplegget og så motivert for å skifte livsstil at jeg står gjerne noen timer på kjøkkenet og prøver meg fram. Er stort sett veldig fornøyd med resultatet.

For å lage enda mer "forvirring" om mat synes jeg boka JENTEMAT av Karin Hvoslef er både tankevekkende og god.

Skrevet

Vil bare si at Atkins` diett ikke i første omgang bare er en SLANKEKUR.

Har noen nære i familien som går på denne og den funker UTROLIG BRA! Får en ukentlig oppdatering av dem om åssen det går.

Norske titler på bøker har en tendens til å overdrive litt.

Mye handler om å spise riktig i henhold til kroppen og hva den tåler / reagerer på / har godt av. Vi er alle forskjellige, så det er nok litt varierende i virkning også. Kuren vil jeg si har som mål å gi bedre helse.

Har boken selv, - og gleder meg til å lese den.

:D

Gjest Starya
Skrevet

Tes, nå har jeg Se og Hør foran meg, skal vi se hva det står...

Det er jo Atkins teorier som er i sving her da.. Som det står:

"Metoden ble lansert alt på slutten av 1800-tallet av den engelske legen Banting. Senere har amerikaneren Atkins og franskmannen Montignac blitt kjent for denne metoden."

Bettans metode:

Unngå karbohydrater, alt med sukker.

Egg og bacon til frokost er bra.. hvis du dropper brødet..

Ja-mat: egg, kjøtt, smør, majones, seterrømme, dressing, fisk, fløte, krem..

Tja-mat: grønnsaker -tell karbohydrater

Nei-mat: frukt(!), brød, poteter, ris, pasta, brus, chips, kaker og søtsaker.

Apelthun-Sæle gikk ned 18 kg på samme metode.

Carl I Hagen har også kuttet på karbohydratene, men spiser fortsatt mye frukt og grønnsaker.

Men jeg leser bare se og hør hos tannlegen, altså... :sjarmor:

Skrevet

Jeg skjønner ikke at alt det fettet hos dr. Atkins skal være bra. For det handler jo ikke bare om å være tynn, men sunn. Og fettet legger seg da vel like gjerne på innsiden av blodårene om man er tynn eller tykk?

Jeg har aldri vært særlig for light-produkter, noe naturlig fett skal man ha, men de mengder seterrømme og majones, det ville ikke være sunt for min kropp i hvert fall, selv om jeg gikk ned masse kilo...

Skrevet

At grønnsaker er Tja-mat og frukt er Nei-mat strider mot det vi har lært tidligere om et sunt kosthold. Frukt og grønnsaker hevdes jo bl.a å skulle beskytte mot enkelte kreft typer.

Tenkte også slik som i innlegget over når jeg leste ukens Se&Hør (hos tannlegen :sjarmor: ): hva med det fettet som legger seg på innsiden av årene? Hva med de som er disponert for Hjerte- Kar sykdommer?

At man er tynn er ikke ensbetydende med at man er sunn.

Skrevet

Jeg begynte på Atkins rett etter jul. Etter to dager var jeg skikkelig kvalm og ekkel. Kanskje var overgangen fra en matglad jul litt for brå? Så da droppet jeg det (er ikke kjent for å ha så veldig bra viljestyrke...) :-?

Har flere bekjente som har hatt stor slankesuksess med denne kuren, men er likevel litt skeptisk.

Har ikke troa på å kutte ut frukt og passe på inntaket av grønnsaker, og pøse på med egg, bacon, rømme og smør.

Men jeg tror på et balansert kosthold, og er overbevist om at vi har alt for mye "raske karbohydrater" i kostholdet vårt.

Jeg prøver nå heller å spise mindre poteter, ris, lyst brød, pasta og heller mer grønnsaker og rugbrød.

Men jeg er veldig glad i pasta og ris, så det er det verste å kutte ut. Poteter greier jeg meg uten igrunn.

Har lest både boka om Atkins og til Lindberg. Har mest troa på den siste!

Skrevet

Selv om Atkins operer med mye fete matvarer i sin diett, betyr det ikke at man kan frotse villt. Alt med måte. Man må tross alt ha lavere inntak av kalorier enn det man forbrenner uansett hvilken diett man følger.

Selv satser jeg på faste mindre måltider, mye grønnsaker/frukt, grovbrød/magert kjøtt osv. Pluss at jeg trener daglig på ergometersykkel.

Men en dag i uka skeier jeg ut og spiser hva jeg vil.

Tror det er sunt å kose seg en gang i blant eller så blir livet trist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...