Gå til innhold

stipend

fuerza

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og fått innvilget stipend/lån 2006/2007. Har jobbet mye i år, og snart tjent over kvoten på 113 000 kr. Tjener man over det, mister man deler av stipendet, det blir omgjort til lån.

Er det lurt av meg å fortsette med en liten jobb på si, eller "taper" jeg penger på det, ettersom jeg får et større studielån av å tjene litt mer penger. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du lån og stipend våren 2006 også? Om du ikke fikk det er jo inntektsgrensen høyere.

Ellers har jeg ikke regnet noe på det der, så jeg kan dessverre ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri hatt lån eller stipend før denne høsten.. så synes det er veldig dumt at jeg skal bli "straffet" fordi jeg har jobbet et halv år tidligere. Økonomien min kommer vel til å bli like trang som alle andre studenter sin, selv om jeg jobbet i vår..og så risikerer jeg å sitte igjen med et kjempelån :sur:

Men håper du har rett da, at jobbingen i vår, ikke skal påvirke høstens stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg med kommer til å tjene over grensen, men siden det er snakk om kun 5 % av beløpet man har tjent over 113 000 som blir gjort om til lån så får man regne ut selv hvor mye mer lån det blir og om det er verdt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stipendet er på 36000 og vil bli redusert ved en viss prosent alt etter hvor mye du har tjent over grensen i år. Jeg har forstått det slik at det du har tjent i vår vil ha innvirkning på stipendet for i år. Det vil si at du vil få fullt lån og stipend til høsten men ved neste ligning vil de se at du har tjent for mye og omgjøre noe av stipendet til lån(dette vil du ikke måtte tilbakebetale før sammen med resten av lånet etter studieavsluttning) Som en annen sier, så lenge det er så lite over grensen vil det ikke ha store betydningen, men du kan benytte deg av en kalkulator på lånekassens nettsider og beregne hvor mye du evelntuellt vil tjene på å fortsette å arbeide, ved å se hvor mye lån du vil få ekstra.

Men jeg kan ikke love det at det jeg sier er korrekt, sier bare hvordan jeg har oppfattet systemet, men jeg kan jo også ha missforstått. Men om jeg har fostått rett, så er ordningen teit ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5562.aspx (Håper den fungerer, si ifra om ikke...)

Så vidt jeg forstår kan du tjene opptil 282 000 fordi du har fått støtte i under 7 måneder dette kalenderåret. Grensen er mye høyere når du ikke har vært fulltidsstudent hele året. Der står det også noe om hvor mye som gjøres om til lån dersom du tjener mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste gjest har rett. Dersom du kun får lån og stipend dette semesteret, og ikke fikk noe i vår, så kan du tjene ca 282 000 før det har noen innvirkning på stipendet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...