Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #1 Del Skrevet 12. august 2006 studerer juss ved uio og skal flytte hjemmefra nå. får en betydelig lengre reisevei. noen som vet om jeg har rett på borteboerstipend. vil ikke ha stipend som først er lån og deretter stipend dersom man består eksamen! kun rent stipend som ikke forplikter meg økonomisk,,, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #2 Del Skrevet 12. august 2006 Sjekk lånekassen sine sider. De har en støttekalkulator som regner ut basert på informasjonen du plotter inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuerza Skrevet 12. august 2006 #3 Del Skrevet 12. august 2006 tror ikke det.. jeg flytter til andre siden av landet for å studere. Får ikke kun et rent stipend. I wish.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 12. august 2006 #4 Del Skrevet 12. august 2006 Ingen får vel rent stipend nå. Du må bestå eksamen for å få lånet omgjort til stipend. Ellers kunne jo alle vært registrert studenter... Men så lenge du flytter hjemmefra og ikke tjener for mye eller har for høy formue, så får du nok borteboerstipend. Men prøv støttekalkulatoren til Lånekassen. Den gir deg raskt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 12. august 2006 #5 Del Skrevet 12. august 2006 Er ikke noe som heter borteboerstipend når du studerer på universitet/høgskole. Bare vanlig lån og stipend. Eventuelt kan man få litt i reisestipend, men det er bare hvis din folkeregistrerte adresse og skolens adresse er laaaaangt unna hverandre. Og dette er bare et par hundrelapper i året eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #6 Del Skrevet 13. august 2006 Ja det er korrekt som flere her sier, ordningen nå baserer seg på at alle får lån som omgjøres til stipend ved bestått eksamen. Men jeg antar at du kan søke om bare "stipend" mengden uten å måtte motta de ekstra 50000 i året. På søknaden står det enda søker du om "fullt lån og stipend" eller "bare stipend", men dette mottas likevel som lån til bestått eksamen. Borteboerstipend gjelder for studenter i videregående utdanning, etter dette får man ikke lenger borteboerstipend, og avstanden fra foreldrene har ikke betydning for om man får lån og "stipend". Du må ha din egen adresse for å få "stipend", og det er alt som gjelder. Bor man hjemme hos foreldrene vil man bare motta lån, hvor ingenting blir omgjort etter bestått eksamen. En kan motta ekstra i reisestipend dersom man bor langt hjemme fra den kommunen foreldrene bor i, og som man er folkeregistrert i. Men dette er per dags dato relativt lite. Jeg mottar 500 tror jeg her. Håper det oppsummerte alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå