Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #1 Skrevet 6. januar 2003 jeg hadde sex med en som har hatt kjønnsvorter, men som har tatt en kur mot det. kan jeg ha blitt smittet alikevell?kjønnsvorter smitter bare ved utbrudd?eller har personen viruset i seg hele tiden? når du først har fått denne sykdommen er det slik at den kan komme tilbake?
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #2 Skrevet 6. januar 2003 Kjønnsvorter er et virus (HPV)som ligger i kroppen hele livet når man først har fått det, noen får utbrudd andre ikke. Selv om man tar behandlig med pensling, laser, nedkjøling osv. har man fortsatt viruset i kroppen. Det finnes per dags dato ingen vaksine mot dette viruset.
starie Skrevet 6. januar 2003 #3 Skrevet 6. januar 2003 Det forskes faktisk på en vaksine mot dette viruset. Andre typer av det gjør ingenting, mens noen igjen fører til celleforandringer som igjen KAN føre til livmorhalskreft.
Gjest Regina Skrevet 6. januar 2003 #4 Skrevet 6. januar 2003 Jeg var til underlivsundersøkkelse hos min lege i forige uke.Jeg fikk da ta prøver av underlivet-livmorhalsprøve. Og jeg komenterte noe jeg hadde på kjeden eller mellom kjøttet hvor jeg ble sydd etter en hard fødsel.Legen mente at det var en liten kjønnsvorte.Jeg tenkte da, er det muligt.Da jeg var 16 1/2 år fikk jeg kjønnsvorter etter å ha ligget med en gutt.Det var nr 2 i mitt nye seksualliv.Ved første mann brukte vi kondom.Men med andre gutten noen månder senere brukte vi altså ingenting.Og etter noen månder fikk jeg utbrudd.Kanskje var jeg 16-17 da jeg var på Haukeland Sykehus og fikk vortene brent bort.Jeg kontaktet gutten senere som var ca 9 år eldre han burde vist bedre,men jeg fikk ham til å innrømme det at han hadde hatt. jeg har jo i alle år trodd at dette jeg hadde på mellomkjøttet mot anus var bare skinn etter at jeg ble sydd.Da er det bare en konklusjon og det er å få dette undersøkt.Min mann vet om mitt tidligere seksualliv og vonde opplevelser.Har spilt med åpne kort om det.Så han vet også om dette.Som det stod i et leksikon så kan du få det igjen.Men jeg leste også om at barn kunne bli smittet av kjeden ved fødsel.Jeg har fødd 3 unger.Og er 30 år i dag.En annen ting er jo at en mann/gutt alltid vil oppdage dette på sitt kjønnsorgan.Mens vi jenter/kvinner ikke alltid kan oppdage det om det er innenfor kjeden eller andre plasser.Derfor står vi også i fare for økt livmorhalskreft ved smitte av kjønnsvorter. Tenk om jeg har smittet mine barn da ved fødselen eller min mann.Om denne ene er et utbrudd da. Om vi lever i nåtid så kan alltid fortiden innhente deg.Derfor er det viktig å fortelle det til din partner før forholdet blir alvorligt slik som i mitt tilfelle. men jeg har ingenting å frykte overfor min mann.Håper at du får sjekket deg ofte.Og ta livmorhalsprøve ofte.Klem fra en som forstår.
starie Skrevet 6. januar 2003 #5 Skrevet 6. januar 2003 Det er ikke samme virus som fører til kjønnsvorter og celleforandringer. Virusene som gir kjønnsvorter heter HPV6 og HPV11, mens en langvarig infeksjon av HPV16 og HPV18 er nødvendige for at det skal utvikle seg celleforandringer i livmorhalsen. Humane Papilloma Virus eller HPV finnes i over 120 ulike typer.
Gjest Regina Skrevet 6. januar 2003 #6 Skrevet 6. januar 2003 Starie! kan du forklare litt mer om dette virker som om du har peiling.Kanskje kan du henvise til webadr og div.Jeg vet ikke mer en det jeg har skrevet.Hørest ut som mange sorter dette her.
starie Skrevet 6. januar 2003 #7 Skrevet 6. januar 2003 Jeg er ikke noen ekspert, men jeg deltar i en klinisk-studie der de tester ut vaksine mot nettopp HPV. Jeg kan godt skrive det jeg vet, men det er ikke sikkert dette hjelper.. Nesten alle kvinner som utvikler livmorhalskreft har hatt langvarige infeksjoner av de kreftfremkallende HPV-typene (altså HPV16 og HPV18). Viruset overføres vanligvis ved seksuell kontakt, men kan også overføres ved intim hudkontakt. Mange kvinner kan være smittet av flere enn en type. Fram til 40-års alderen forekommer HPV-infeksjoner uten symptomer hos 60-80% av seksuelt aktive kvinner. Vanligvis slår kroppens eget immunforsvar infeksjonene tilbake uten at det medfører noen helsemessige konsekvenser. Som sagt finnes det over 120 typer av viruset og bare noen få kan føre til kjønnsvorter og celleforandringer. Håper dette hjelper deg litt.. Dette er skrevet av brosjyren jeg fikk av legen min i forbindelse med denne studien jeg er med på. http://www.folkehelsa.no/tema/smittevern/h....html#TopOfPage Dette var noe av det jeg fant da jeg søkte på folkehelsa etter kjønnsvorter. Håper du blir klok på det
Gjest Regina Skrevet 7. januar 2003 #8 Skrevet 7. januar 2003 Hei igjen Starie! jeg fant ut på andre forum her at du hadde skrevet.Min mor har hatt kreft i livmorhalsen.Det ble oppdaget i 3 stadiet.men hun ble reddet.Kan jeg arve det fra henne?Eller har hun fått kjønnsvorter osv til dette fra min far?Jeg kan jo ikke spørre henne det er vel litt pinligt eller?Mine foreldre er skilt.Om min mor er 48- modell.
starie Skrevet 7. januar 2003 #9 Skrevet 7. januar 2003 Jeg er ikke sikker på om arv har noe å si i dette tilfellet, men jeg vet at flesteparten av de som har livmorhalskreft har hatt en langvarig HPV-infeksjon. Anbefaler alle jenter å gå til gynekolog ofte for å ta celleprøver. Jeg fikk akkurat et brev av min gynekolog der det kort fortalt stod "du har celleforandringer, skal ta nye tester av deg, ingen grunn til bekymring, god jul og godt nyttår"
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #10 Skrevet 8. januar 2003 så vil det da si, at selv om han var kvitt det da, kan jeg alikevell ha fått viruset? og at jeg kansje må slite med utbrudd resten av livet??
L Skrevet 8. januar 2003 #11 Skrevet 8. januar 2003 så vil det da si' date=' at selv om han var kvitt det da, kan jeg alikevell ha fått viruset? og at jeg kansje må slite med utbrudd resten av livet??[/quote'] Hei! Teoretisk sett, ja. Men det er ingen grunn til bekymring før problemet eventuelt faktisk oppstår. Ta deg en tur til legen dersom du ønsker en undersøkelse. Mvh L.
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2003 #12 Skrevet 9. januar 2003 Vil bare legge til at dersom man IKKE har synlige vorter så kan ikke noen lege bekrefte/avkrefte om en har viruset eller ikke, så dersom en ikke har vortelignene utvekster er det ikke nødvendig å oppsøke lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå