Fantasia Skrevet 12. august 2006 #1 Skrevet 12. august 2006 (endret) Data'n min slår seg plutselig av og vil ikke på igjen før jeg har bytta om på diverse ledninger. Det virket først som om det var pga varmen da den i begynelsen kun slo seg av når den hadde stått og arbeidet lenge, men i dag slo den seg av etter knappe 3 minutter (og da har den vært av i en uke, så det kan umulig være pga varme) I skrivende stund bruker jeg strømledningen til en av de andre pc'ene i huset, og det har gått bra så langt. Men sitter bare og venter på at den dr*ten skal slå seg av igjen. Tar imot tips til hva det kan skyldes med takknemlighet. Endret 12. august 2006 av Fantasia
Gjest *Just-Me* Skrevet 12. august 2006 #2 Skrevet 12. august 2006 *følge med* Har samme problemet med min bærbare pc. Den kan plutselig bare slå seg av mens jeg er midt oppi noe. Dette er uavhengi om den har stått på lenge, er varm, eller nettopp startet osv. Vet at det ikke er pga bateri, instillinger for dvalemodus og slike ting. HVORFOR SLÅR DEN SEG BARE AV????
Gjest Kermit Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Har du sjekket at det ikke er støv inni kabinettet, ingen løse ledninger, virus/spyware..?
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2006 #4 Skrevet 13. august 2006 Mulig det er pga dårlig kontakt mellom strømkabel og PC? Grunnen til at en PC slår seg av kan være mange. Den vanligste er varme. Hvis du har en stasjonær PC kan du gjerne åpne opp kabinettet og sjekke at alle vifter går. Hvis du har en bærbar så hører du ganske godt om viften går. En annen mulighet er haltende strømforsyning. Har PC'en stått tilkoblet i tordenvær? Tredje mulige grunn er hardwarefeil. Typisk her er at RAM (minne) er ustabilt. Fjerde grunn er virus. Det første du bør gjøre for å finne feilen er å tenke tilbake og finne ut når problemet oppstod. Ble det gjort noen fysiske eller programvaremessige endringer før maskinen din begynte å tulle seg? Flyttet du maskinen? Installerte du noen nye "fine" smileyer på msn? Åpnet du en "moro-mail" fra en kollega? Var det tordenvær og du hadde glemt å ta ut kontakten? Om du kommer på noen slike typiske ting kan det hjelpe deg godt på vei til å skjønne hva som er feilen. Det andre du kan gjøre er å sjekke at alt av vifter går (det er en på CPU, en på strømforsyning, en på skjermkort og eventuelt en eller flere i selve kabinetet), og at alle kabler sitter skikkelig i. Kan det være at du sparker borti ledningene når du sitter med beina under pulten? Kjør en antivirussjekk på maskinen. Husk å oppdatere programmet med siste signatur/oppdateringsfil! Hvis dere har en litt datakynding person i familien kan den personen også gjøre følgende: * Slå på bluescreen på maskinen dersom funksjonen er avslått. Denne vil kanskje kunne si dere noe om hva som er galt. * Slå på alarm-lyden på hovedkortet. Signalene maskinen lager vil kunne si dere noe dersom dere leser i manualen * Dersom det er to eller flere RAM-brikker, prøv å ta ut den ene og se om det hjelper. Prøv dette med alle brikkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå