Imax Skrevet 6. januar 2003 #1 Skrevet 6. januar 2003 Svigermor sier at søskenbarna til samboeren min sikkert vil ha med seg barna, siden de må reise langt. Men vi ønsker ikke å ha barn i bryllupet vårt, bortsett fra våre nieser og nevø (som skal være brudepiker og -svenn). Det er jo en avgjørelse vi tar om vårt bryllup, så kan folk mene det de vil. Men så er jo problemet da: Det er visstnok "vanlig" i familien der at barna er med i bryllup, så det er stor sannsynlighet for at folk tar med seg ungene selv om vi bare har adressert invitasjonene til de TO voksne. Hva gjør man for å unngå det? Jeg synes det er ganske frekt å skrive "vi vil minne om at invitasjonen kun gjelder for de navngitte" eller "barna er ikke invitert" el.l i invitasjonen, men det er jo håpløst om folk dukker opp med unger uten at vi hadde regnet med det? Noen som har forslag til hvordan vi kan løse det? PS! Det er IKKE aktuelt å ha med barna, det blir ALT for mange!!!
monja Skrevet 6. januar 2003 #2 Skrevet 6. januar 2003 Vi skal heller ikke ha andre barn i bryllupet enn brudepikene - og de skal hjem før festen starter.....Ikke engang samboers lille nevø får komme (han er bare 7 mnd da og skjønner vel ikke stort likevel). Det er en litt ekkel sak det der med at det kan komme barn ubedt. Men når dere snakker med dem neste gang kan vel samboeren din spørre hva de skal gjøre med henold til barnepass - om dere kan være behjelpelige eller noe sånt? Bare for å "fiske" litt? Om de da sier at de tenkte å ta med barna kan han jo si at dere ikke ønsker det. Regner med at han kjenner søskenbarna sine så godt at han tør å si fra? Og sier han det til noen i sin familie sprer det seg sikkert videre vil jeg tro. Jeg gruer meg til hva sambos søster sier når lillegutten ikke får være med. Vil ikke ha barnegråt i kirken jeg, for det er så forstyrrende. Lykke til!
anka Skrevet 6. januar 2003 #3 Skrevet 6. januar 2003 Vi hadde heller ikke barn i bryllupet vårt. Hadde på en måte 18 års grense. Da det var åpen bar, synes ikke jeg det passer seg med små unger. Jeg synes foreldrene til brudeparet burde kunne si det til de som har unger, at brudeparet ønsker å ha det på den måten. Da får de som har unger ha med seg egen barnevakt, slik at de kan være et sted til bryllupet er over. Eller om de blir fornærmet så får de holde seg hjemme.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #4 Skrevet 6. januar 2003 Hei! Jeg antar at dere har med s.u. i invitasjonen?! Da må det jo bli opp til den som tar imot svarene (vi gjorde det selv) å spørre hvor mange som kommer fra familien, evt. "fiske" litt ved å si at "Jeg antar dere kommer begge to?" (inneforstått ikke resten av familien). Dersom de da sier at alle kommer, må det presiseres at det bare er de voksen som er bedt. Så kan dere jo heller vurdere å hjelpe til med å skaffe barnevakt, men jeg vil anta at barna har besteforeldre på den andre siden av familien som ikke skal være med i bryllupet som kan være barnevakt. Det er også litt viktig at brudeparet er enige i at det skal være barnefritt, slik at ikke foreldrene går til en av dere og får tillatelse til å ha med barna av den uten at den andre er enig! Dersom det er snakk om ganske små barn som trenger hjelp til det meste, så kan dere jo også overbevise foreldrene om at det må da være deilig å ha en barnefri dag! Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #5 Skrevet 7. januar 2003 Organiser barnepass! Det må være et tydelig hint! Dessuten kan det jo være hyggelig for barne å slippe å sitte 3 - 4 timer ved middagsbordet... Forøvrig kan det jo være et "kompromiss" å la barna være med i kirken, mens de blir plassert hos barnevakter resten av kvelden. Lykke til
gleder meg! Skrevet 8. januar 2003 #6 Skrevet 8. januar 2003 I Kirken kan jo hvem som helst komme, og da kan selvsagt alle ha med barna om de vil! Det er det ikke brudeparet som bestemmer! Og selvsagt når det gjelder unger så er det dere som bestemmer hvem som kan komme! Men, dere kan vel ikke nekte foreldre å ta med seg babyer??? Det synes iallefall jeg at er direkte frekt! Om foreldrene mener babyen er for liten til å ha barnevakt, så må nesten dere bestemme om dere vil ha foreldrene m/babyen der, eller ingen av dem! Det er iallefall mitt klare synspunkt!!!
*nora* Skrevet 8. januar 2003 #7 Skrevet 8. januar 2003 I kirken kan faktisk hvem som helst komme, til og med naboen din som du hater over alt på jord, og IKKE vil se på den store dagen(det var heeelt hypotetisk!!) Når vi har vært invitert i bryllup, og innbydelsen er adressert til meg og min mann, tar jeg det som en selvfølge at barna ikke skal være med. Om det er noen barna kjenner veldig godt, tar vi de med i kirken, så de får se brudeparet. Ofte har også brudeparet sagt at barna må gjerne komme i kirken... Respekterer dere for å velge et bryllup uten barn. Veldig mange bryllup er faktisk uten barn, så jeg ser ikke noe rart i det. Men Monja skriver at de ikke inviterer 7 mnd gamle babyer engang. Hadde det vært meg som var mor til den babyen, så kunne jeg dessverre heller ikke reist i bryllupet, siden jeg har ammet. Og det er jo litt synd da, siden det er min bror som skal gifte seg... Har sett i andre bryllup at gjester med små babyer ofte har med seg barnevakt, som passer babyen på plassen. Da er mor tilgjengelig for amming, men kan likevel slappe av.
Tjorven Skrevet 8. januar 2003 #8 Skrevet 8. januar 2003 Jeg er enig i dette med at man ikke kan nekte noen i kirken. Der kan hvem som helst komme og jeg synes fint foreldre kan ta med barna/babyene dit. Vielsen blir heller ikke ødelagt selvom det er litt barnegråt. Hvis det blir for ille er alle foreldre flinke til å gå ut med barna, slik at de ikke forstyrret. Vi hadde barn i vårt bryllup og i vår vielse, og det ødela absolutt ingenting. Og ja, det var litt barnegråt i kirken også, men der og da hører man det knapt. Så opptatt er man faktisk av det som skjer!
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #9 Skrevet 8. januar 2003 Respekterer dere for å velge et bryllup uten barn. Veldig mange bryllup er faktisk uten barn' date=' så jeg ser ikke noe rart i det. Men Monja skriver at de ikke inviterer 7 mnd gamle babyer engang. Hadde det vært meg som var mor til den babyen, så kunne jeg dessverre heller ikke reist i bryllupet, siden jeg har ammet.[/quote'] Hvorfor ikke pumpe seg denne ene kvelden??? Man har sikkert hatt barnevakt en kveld eller 2 på 7 mnd så hvorfor ikke ha det denne kvelden også?? Jeg er enig med Monja, men min søster har termin 2 uker før bryllupet og jeg har sagt at den nyfødte får være med men at hun setter eldstemann bort til besteforeldre. Dette respekterer hun fullt ut.
gleder meg! Skrevet 8. januar 2003 #10 Skrevet 8. januar 2003 Det er ikke vi som brudepar som kan besteme om foreldrene skal ha barnevakt for babyen akkurat denne kvelden!!! Og det er faktisk en god del som aldri har hatt barnevakt for babyen nå den er syv måneder!!! Og det er faktisk ikke så lett å sette bort en baby som mange av dere skal ha det til!!!! En skal da være trygg og slappe av selv og!!! Og ha barnevakt på stedet høres bra ut!!! Det skal vi prøve å få til!!! Men, tenk litt på foreldrene til disse babyene og ikke bare på dere selv, selvom det er deres dag!!!
HMSP Skrevet 8. januar 2003 #11 Skrevet 8. januar 2003 Min forlover hadde ett lite barn som hun ammet når bryllupet var. For henne var det for tidlig å pumpe seg, men det hadde hun kanskje gjort hvis det ikke var for det at hun var 50 mil fra noen hun kjente - og ville overlate barnet til. Selvfølgelig fikk hun ta med barnet. Og dette selv om vi hadde ønske om ingen barn i selskapet. Det var aldri et problem. Mannen hennes tok seg av barnet mesteparten av tiden, og jeg er da stor nok til å klare meg uten forloveren min som skygge hele tiden Jeg er enig i at det er forskjell på småbarn og større barn. Imax skriver ikke noe om alder, så med den antagelsen at det IKKE er spedbarn vil jeg anbefale å fiske litt - gjerne med tilbud om å skaffe barnevakt. Lykke til. Husk bare å vise forståeles - så tror jeg alt ordner seg til det beste for alle
*nora* Skrevet 8. januar 2003 #12 Skrevet 8. januar 2003 Det er ikke bare bare å pumpe seg, det blir fort litt stress av det! Også kommer det litt an på hvor bryllupet er, det er heller ikke alle som har noen som kan sitte barnevakt. Jeg hadde ikke overlatt min baby til en person jeg knapt/ikke kjenner! Jeg har heller ikke hatt barnevakt så lenge som et bryllup varer når mine har vært så små. En ting er om man overlater babyen til pappan for noen timer, eller en bestemor kommer og sitter en stund. Synes det er forskjell på å gå på kino, og gå i bryllup!
monja Skrevet 8. januar 2003 #13 Skrevet 8. januar 2003 Hmm.....nå synes jeg at jeg må "blande meg" inn i denne diskusjonen igjen siden så mange reagerer på at vi ikke skal ha med babyen til sambos søster i bryllupet vårt. Vi prata med henne om dette, og hun syntes det var helt greit. Hun sa at det ikke var noe problem å pumpe seg, og babyen skal passes av ei venninne av henne som bor ti minutter fra festlokalet vi har leid. Samme med ei annen venninne av meg. Hun har termin i april, men babyen skal foreldrene hennes passe,de bor like ved lokalet og hun pumper seg. Men jeg skjønner jo at om man bor laaaaangt unna blir det annerledes. Da hadde sikkert vi sett annerledes på saken også. Men å ha babyer med barnevakt i et støyende grandahus vet jeg nå ikke da....Det blir jo bra urolig for dem det. Angående dette med at man ikke kan nekte noen i kirken: Vi fikk valget mellom "åpen" eller "lukket" vielse. Vi har ikke valgt noe enda, men vi skal i et bryllup der det er kun inviterte som kommer inn i kirka. Vi tror nok vi skal ha åpen vielse, men jeg visste ikke noe om dette før presten sa det.
Fakse Skrevet 8. januar 2003 #14 Skrevet 8. januar 2003 Vi ble onkel og tante for foerste gang to dager foer bryllupet vaart (de hadde egentlig termin paa brullupsdagen). Hadde virkelig ikke trodd det, men mor og barn stillte faktisk opp i bryllupet. Sprek dame! Hun kom til desserten, og var der i et par timer. Gjett om det var stolte besteforeldre som fikk vist frem sitt foerste barnebarn til hele slekta? Maatte bare fortelle, siden det ble saa mye babyprat her Foroevrig var det et soeskenbarn av brudgommen som hadde med sine to soenner til bryllupsmiddagen, enda de ikke var invitert, og uten aa gi beskjed. Gjett om det ble stress mellom vielsen og middagen for aa faa bordplass til foreldre og barn sammen! Kan ikke si vi satte saa veldig stor pris paa det, men det gikk jo bra, og vi slapp heldigvis aa stresse med det, da vi var hos fotografen. Trodde det skulle vaere hint nok naar vi tilboed oss aa skaffe barnevakt, men neida...
gleder meg! Skrevet 8. januar 2003 #15 Skrevet 8. januar 2003 Hun skal pumpe seg før hun skal i bryllupet deres som er i slutten av august... Og har termin i april, snakk om å være forutseende!!! Men, dem om det...
monja Skrevet 8. januar 2003 #16 Skrevet 8. januar 2003 Hun skal pumpe seg før hun skal i bryllupet deres som er i slutten av august... Og har termin i april, snakk om å være forutseende!!! Men, dem om det... Det var iallefall det hun sa......eller så kan hun bare stikke hjemmom. Tar omtrent to minutter å gå. Men som du sa.....dem om det.... Ikke rart jeg strøk i matte på vgs.....når vi gifter oss er gutten 10 mnd og ikke 7 som jeg skrev tidligere.....gleder meg sikkert så mye at alt går i surr for meg
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #17 Skrevet 8. januar 2003 Nå synes jeg det ble mye snakk om pumping og babyer her... men tilbake til utgangspunktet fra Imax : Vi sa klart fra tidlig at det var et "barnefritt" bryllup. Særlig til de med små barn, slik at de kunne skaffe barnevakt i god tid. Ingen ble fornærmet på noen måte av den grunn! Synes det er helt tullete at ikke brudeparet skal få bestemme hvorvidt det skal være barn i bryllupet eller ikke...
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #18 Skrevet 8. januar 2003 Stå på krava - det er deres fest - de er gjester. Min tante kom hele veien fra Australia. Min mindreårige fetter var med, men vi hadde barnefritt bryllup. Dette godtok hun og dermed skaffet hun barnevakt. Så avstander synes jeg høres litt tørt ut. Ikke la gjestene kjøre over deres valg om å ha et barnefritt bryllup. Det er alltid noen som blir fornærmet.
Imax Skrevet 8. januar 2003 Forfatter #19 Skrevet 8. januar 2003 Interessant å se hvordan debatter utvikler seg!!! For å presisere: Det er snakk om større unger, jeg mener at unger under 1 år kan være med dersom foreldre orker. Ansvar for barnevakt er overhodet ikke mitt, det er jeg veldig klar på. Vi SKAL ha et barnefritt bryllup, eller dvs. tante barn (4 stk) er med, og det holder! Spørsmålet var: Hvordan formidler vi dette på en ok måte? Vi kommer sikkert til å fornærme noen, det er kanskje ikke til å unngå, men vi må sørge for å fornærme færrest mulig! Gjest forteller her at de "sa tydelig fra at det var barnefritt bryllup", hvordan sier man tydelig i fra? Mange av de inviterte slektningene kommer vi kanskje ikke til å snakke med før vielsen, mange har jeg ikke truffet en gang! Hva gjør man da, nettopp for å sikre seg at ikke folk dukker opp med ungene på slep (kjipt for oss OG dem!).
Augustbrud02 Skrevet 8. januar 2003 #20 Skrevet 8. januar 2003 Dere kan ikke skrive det på en litt "humoristisk" eller uformell måte i innbydelsen da? F.eks til de som dere vet har barn kan dere skrive noe sånt som "Det blir et barnefritt bryllup, så vi håper dere har muligheten til å skaffe egen barnevakt til denne dagen." Eller: "Til tross for at vi skal ha et barnefritt bryllup, har vi valgt å ikke skaffe en felles barnevakt. Håper derfor at dere får skaffet dette på egenhånd." Jeg synes også det virker snålt å ta med barna om de ikke står nevnt i innbydelen, men siden dette allikevel er en risiko ville jeg ha skrevet det på en slik måte i innbydelsen jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå