Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #1 Skrevet 12. august 2006 En jeg kjenner er i syden og der selger de jo massevis av rimelige designerklær-kopier. Nå lurer han på hvordan det er med regler for å ha med sånt hjem hit, kan han komme i trøbbel hvis han blir stoppet med sånne kopier i kofferten? Har ikke kjøpt noe enda, men er veldig fristet kan man si. Hadde lyst at han skulle kjøpe med noe til meg også, men hvis det ikke er lov får vi bare droppe det.
Sin Skrevet 12. august 2006 #2 Skrevet 12. august 2006 Det er ikke lov nei, fant denne artikkelen på forbruker.no.
Tusenfryd Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Det meste er ganske opplagte kopier, dvs av en slik utforming at du ikke kan på noen måte anta at det er originalt. Samtidig er det nesten håpløst å supplere feriegarderoben med solbriller, en caps, bandana eller en t-skjorte uten at det er et eller annet piratmerke på... (Tusenfryd som nå er stolt eier av en "ekte" burberryveske...)
Gjest Kermit Skrevet 12. august 2006 #4 Skrevet 12. august 2006 Han kan få problemer dersom han blir stoppet ja. En mulighet er jo å sende tingene i posten før han forlater feriestedet.
Tusenfryd Skrevet 12. august 2006 #5 Skrevet 12. august 2006 Han kan få problemer dersom han blir stoppet ja. En mulighet er jo å sende tingene i posten før han forlater feriestedet. ← Det skal også gjennom tollen...
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #6 Skrevet 12. august 2006 Det skal også gjennom tollen... ← Ja, men det blir ikke nødvendigvis åpnet...
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #7 Skrevet 12. august 2006 Ja, men det blir ikke nødvendigvis åpnet... ← og han blir ikke nødvendigvis stoppet i tollen... Det er ulovlig, for pokker. Å sende det med post er naivt, tollerne sjekker den veldig grundig, og når du henter pakken blir du tatt
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #8 Skrevet 12. august 2006 Så man kan ikke kjøpe fake merkeklær i syden, da? Hva hvis bestemor vil kjøpe et par snertne adidast-skjorter og nikeshorts, blir hun stoppet i tollen, for hun vet det jo ikke.
Pasha Skrevet 13. august 2006 #9 Skrevet 13. august 2006 Er vel forbudt med kjøp av kopierte merkevarer i eu-land.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #10 Skrevet 13. august 2006 og han blir ikke nødvendigvis stoppet i tollen... Det er ulovlig, for pokker. Å sende det med post er naivt, tollerne sjekker den veldig grundig, og når du henter pakken blir du tatt ← Tollerne sjekker ikke posten grundig. Og tror du virkelig de står og venter på deg på postkontoret?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #11 Skrevet 13. august 2006 Så man kan ikke kjøpe fake merkeklær i syden, da? Hva hvis bestemor vil kjøpe et par snertne adidast-skjorter og nikeshorts, blir hun stoppet i tollen, for hun vet det jo ikke. ← Vel, da sliter bestemor.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #12 Skrevet 13. august 2006 Tollerne sjekker ikke posten grundig. Og tror du virkelig de står og venter på deg på postkontoret? ← Du må gjerne le, men dette er mitt fagområde :-) Ja, det sjekkes hele tiden, hvis ikke ville det jo vært fryktelig enkelt å smugle ting til landet via post, ikke sant? Det er sjelden at pakkene åpnes, men alle pakker scannes. Om det blir funent ting der som skal fortolles, og mottaker ikke opplyser om det når pakken hentes, ja så blir forholdet faktisk politianmeldt. Om du ikke tror meg, så ring Alnabru postterminal i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #13 Skrevet 13. august 2006 Vel, da sliter bestemor. ← Riktig. I fjor var det ei dansk dame som måtte betale 100.000 EURO da hun kjøpte noen fake solbriller og T-skjorter med D&G på.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #14 Skrevet 13. august 2006 Riktig. I fjor var det ei dansk dame som måtte betale 100.000 EURO da hun kjøpte noen fake solbriller og T-skjorter med D&G på. ← Feil, det var 10.000 EURO, altså da rundt 80.000 kroner.
MiniMjau Skrevet 13. august 2006 #15 Skrevet 13. august 2006 Ja, det er forbudt. Om noen vil "drite" i det får de ta på deres egen kappe, selv bestemor. Alle er vel pliktige til å sette seg inn i lover og regler, uansett alder.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #16 Skrevet 13. august 2006 Var det ikke nettopp en norsk fjortis som fikk 8000 kr i bot for fake solbriller?
MiniMjau Skrevet 13. august 2006 #17 Skrevet 13. august 2006 trur det var en fake klokke? uansett ..så var det en fjortis som hadde kjøpt noe fake-greier i syden og måtte betale diger bot.
Tusenfryd Skrevet 13. august 2006 #18 Skrevet 13. august 2006 Jeg må innrømme at vi kjøpte litt stæsj, ikke mye, mn "til eget bruk" og ting vi trengte der og da. Ja, vi visste vel vagt om dette, men hadde ikke satt oss godt nok inn i dette - noe vi selvsagt skulle ha gjort. Det jeg har tenkt på etterpå, er at når man reiser med charterselskap, så siteres og foreleses det i tollregler på hjemmesidene, billetter, brosjyrer, velkomsttreff, i permer, oppslag etc. Egentlig litt merkelig at dette ikke har kommet med. Vi er kanskje fortsatt mest opptatt av spritkvoten, men dette kan jo få mye større konsekvenser om man blir fersket, enn enn flaske brennevin for mye.
Gjest Yoghurt Skrevet 13. august 2006 #19 Skrevet 13. august 2006 Feil, det var 10.000 EURO, altså da rundt 80.000 kroner. ← åja, men da så, hadde brydd meg hvis det var 100.000 men 10.000
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #20 Skrevet 13. august 2006 åja, men da så, hadde brydd meg hvis det var 100.000 men 10.000 ← Jeg rettet meg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå