Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker p-piller, noe som jo skal gjøre at jeg ikke har eggløsning. Hvis jeg likevel skulle få dette (noen blir jo gravide mens de bruker pillen), vil den da komme til samme tid som om jeg ikke gikk på pillen? Eller kan den komme på andre tidspunkter i fht mens? Hvis man fortsetter på pillene etter at man er blitt gravid, vil man fortsette å ha mensen da?

Høres ut som "fjortis" spørsmål dette her, men jeg innså plutselig at det er mye jeg ikke vet. Er redd for at jeg kan ha blitt gravid, selv om jeg ikke har tullet med pillene den siste måneden. Hadde også mensen i jula, så da skulle det jo ikke kunne ha skjedd før ca nå. Har de siste dagene vært plaget av mensmurringer i ryggen, og fikk et skikkelig anfall av kvalme i går ettermiddag. Lenge til neste mens, og jeg blir gal av å gå og tenkt på dette. Det er vel neppe noen vits i å ta en test enda heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Jeg har egentlig ikke en ringeste anelse.. Men! Min teori ville vært denne:

Ppiller forhindrer eggløsning. Hvis man får eggløsning må ppillene ha sviktet på en eller annen måte. (oppkastsyke, diaré, tatt forsent eller glemt osv. muligens en ppille som ikke inneholder nok hormoner(?) e.l)

Hvis dette skjer, kan eggløsning forekomme..

Derfor tror jeg at eggløsning kommer etter at en av de nevnte tingene har skjedd..

Skrevet

Da er det i hvertfall en som er enig med meg i det jeg tror, og det er jo litt beroligende. Kan ikke se noen som helst grunn til at jeg skulle ha blitt gravid nå, men jeg har visst hengt meg litt opp. Føles nesten like ille som da jeg var sikker på at jeg var gravid som 16-åring. Nå er det jo ikke akkurat noen krise om jeg er gravid, det bare passer så innmari dårlig!

Trengte vel egentlig bare å lufte tankene en smule. Takk!

Skrevet

Vanligvis forekommer ikke eggløsning når man går på p-piller. Men fordi det i enkelte sære tilfeller likevel kan skje at man har en eggløsning, virker p-pillene på to måter. Den ene er å forhindre eggløsning. Den andre er å gjøre veggen i livmora lite mottakelig for et befruktet egg. Det betyr at dersom du blir gravid når du går på p-piller er sjansen veldig stor for at du aldri merker det, siden egget ikke fester seg. Dersom du ikke har tullet med p-pillene og ikke vært syk eller noe sånn kan du være ganske rolig. De aller fleste som blir gravide når de går på p-piller blir det fordi de på en eller annen måte ikke har fulgt bruksanvisninga på pillen (enten de sier det eller ikke..).

Gjest Zalomine
Skrevet

Men en riktig LITEN andel blir gravide selv om pillene er tatt som de skal.

Uansett. Det er nok størst sjangs dersom man har tullet litt med dem ja. Dersom EL skulle finne sted når du spiser p-piller, da kan den forekomme når som helst i syklusen (avhengig av når du tuller med pillene, f.eks)

Men, er du gravid uteblir mensen. Selv "pillemensen" som egentlig ikke er en riktig mens. For "kroppen er sterkere enn pillene" i dette tilfellet. signaet fra kroppen om at der er en baby er sterkere enn hormonene i pillene. Men da EL mest sannsynlig ikke skjedde akkurat da EL ellers skulle funnet sted, så er jo tiden for "mens" antakelig helt feil i forhodl til befruktning. Vi vet rett og slett ikke når babyen ble unnfanget (med mindre du vet hvilken dag du droppa ei pille, kasta opp eller lignende da)

Å ta en test er det sannsynligvis liten vits i ja, det har du nok rett i. CB anbefaler 19 dager etter at du kan ha blitt gravid. (tipper at det er tid for mens innen den tid uansett, og hvem vet når det var? (jeg leste at de altså skrev at for oss som ikke vet når vi har EL, pga p-piller og sånn, så skulle vi vente 19 dager fra vi kasta opp, eller ellers hadde sex uten annen beskyttelse. Ja, hallo, 19 dager siden jeg SIST hadde sex uten annen beskyttelse enn pillene? Har da sex oftere enn hver 3. uke....)

Dette ble kanskje lite opplysende og mye forvirrende. Anbefaler bare at du smører deg med tolmodighet, så kommer sikkert mensen. (om det er noen trøst, jeg har det slik hver eneste måned. Jeg overreagerer på lukter, jeg har mensmurringer to uker før tida, (jeg har tidvis "alle" mine pms-tendenser to uker før det er pms-tid!), jeg er kvalm, jeg er svimmel, jeg tenker masse på om at jeg kanskje kan være gravid (Jeg er redd for det, men jeg håper det, men innerst inne vil jeg vel vente litt til). Hver eneste måned kommer mensen som den skal. Trur nok at vi kan ha mensmurringer, kvalme og andre symptomer i hytt og pine, uten at det er noen baby der.

Det ordner seg nok. Hold oss gjerne oppdatert :) lykke til

Skrevet

Takker så mye for beroligelsene!

Hadde nok vært adskillig mer nervøs hvis jeg visste at jeg hadde surret med pillene, men der er jeg 100% sikker! Om tre uker kommer jeg sikkert til å se tilbake på det hele og le :hoho:

Gjest Zalomine
Skrevet

Det gjør jeg (om enn litt sørgmodig) hver eneste gang mensen melder seg, som den er ventet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...