Daisy Skrevet 6. januar 2003 #1 Skrevet 6. januar 2003 Kanskje ikke dette er rette sted, men jeg har lyst til å sende ut en liten brannfakkel, så får heller de ansvarlige flytte innlegget dit det passer. Jeg har - for moro skyld - vært litt innom på disse bryllupssidene og i bryllupsdagbøkene, og har fått helt bakoversveis når jeg leser hvordan bryllupene har utartet! Det er ikke måte på hva som MÅ gjøres, og kostnadene ved dette ser ut til å bety lite. Da lurer jeg på; hvem betaler??????? Jeg ønsker ikke å ta gleden over en stor dag fra noen, men er det virkelig nødvendig med all denne staffasjen rundt??? Jeg har opplevd at foreldrene til min daværende kjæreste måtte selge hustomten sin for å betale datterens bryllup, fordi BRUDEN ville at alt skulle være så fint og flott. At ekteskapet gikk dukken 1 år senere har vel ikke så mye å si, men likevel...... Selv giftet jeg meg også i kirken, med nydelig, leid kjole og vi hadde en nøktern fest på hotell for nærmeste familie og venner, tilsammen 30 stk. Alt utenom drikkevarer betalte vi selv. Flott dag, ja, - men jeg og min elskede hadde nok hatt mer glede av å bruke pengene på en skikkelig bryllupsreise........ Men poenget mitt var altså; må bryllupene være så overdådige, - og er det foreldrene som gladelig betaler???? Nå er jeg spent på reaksjonene......... (Kan gjerne tilføye at jeg fremdeles er lykkelig gift, nokså mange år etter.... )
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #2 Skrevet 6. januar 2003 Foreldrene våre betalte 15 000 hver som gave til oss og resten betalte vi selv. Var innstillte på å betale hele sulamitten selv, men satte umåtelig stor pris på støtten vi fikk. Vi hadde ikke noe stort bryllup. Vi kuttet ned til 35 gjester, vi gjorde grundige undersøkelser mht priser osv og sparte nå flere tusen bare der. Synes ikke vi hadde bryllup for enhver pris. Vi har ikke ruinert oss selv og alt betalte vi cash samtidig som foreldrene våre slapp å lide økonomisk for det i tillegg. Jeg kjøpte min kjole brukt for 5000, en kjole som kun var brukt en gang og den var helt meg. Fikk en venninne til å legge den opp. Brukte ikke slør og hadde kun enkle perler i hår og hadde det relativt kort. Man kan spare inn på ganske mye dersom man tenker fornuftig også. Så jeg vil heldigvis si at vi hadde ikke bryllup til enhver pris vi.
Daisy Skrevet 6. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2003 Jeg håper ikke noen misforstår innspillet mitt - selvfølgelig unner jeg dem som ønsker det å ha en bryllupsfest - det er MÅTEN jeg reagerer på. Du Limbo, ser ut til å være på linje med meg hva som er "akseptabelt". Men det ser ut til at trenden er å overgå hverandre med overdådighet ned til siste detalj.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #4 Skrevet 6. januar 2003 Foreldrene våre betalte 50 000 hver, også betalte vi en del selv. Det ble et fantastisk bryllup akkurat sånn som både vi og de ønsket det. Men hadde foreldrene våre måttet selge hustomten sin for å kunne betale vårt bryllup ville jeg ALDRI gått med på det!? Men hvis foreldrene har råd og lyst til å betale er det jo fantastisk, og vi satte enorm stor pris på det.
Gjest Anni. Skrevet 6. januar 2003 #5 Skrevet 6. januar 2003 Vårt bryllup kom på godt over 100tusen (bryllupsreise inkludert). Av dette betalte foreldrene våre rundt 35tusen hver, resten betalte vi selv. Det er klart det er mye penger å bruke på en dag, men jeg føler ikke at vi sløste med pengene, ei heller at det var så overdådig. Jeg kjøpte kjolen på salg, brukte smykker jeg hadde fra før, fikk en bekjent til å lage bryllupskaken, lagde invitasjoner, kirkehefter, bordkort og bordpynt selv osv.. Vi hadde heller ikke så voldsomt mange gjester.. ca 45 middagsgjester, venner ble invitert til kaffen etterpå. Det som selvfølgelig dro opp prisen var valget av lokale. Hverken vi eller våre foreldre ønsket å styre så mye selv, så vi valgte et sted hvor vi slapp å gjøre annet enn å bestemme meny og legge på bordpynt. Det hadde sikkert vært billigere om vi hadde leid et lokale, bestilt maten fra et rimelig sted, funnet egne servitører osv, men dette krever jo mye mer arbeid, både før festen og ikke minst rydding dagen etter. Ingen av oss ønsket dette, derfor valgte vi heller å betale litt ekstra. Vi hadde fri bar, og det var kun sprit vi kunne ta med selv. Øl, vin og mineralvann måtte vi betale restaurantpriser for. Her gikk det ganske mye penger, men jeg vil vel ikke akkurat kalle det overdådig og unødvendig luksus at gjestene ikke må betale for drikken sin selv. Vi valgte også en forholdsvis dyr fotograf. Verdt hver eneste krone, vi fikk 130 bilder vi var kjempefornøyd med. Det er tross alt bildene (og minnene ) vi sitter igjen med nå i ettertid.. Selvfølgelig, man kan få mye annet fint for 100 000 kroner. Men poenget mitt er at et bryllup trenger absolutt ikke være overdådig selvom det koster mye.
Augustbrud02 Skrevet 6. januar 2003 #6 Skrevet 6. januar 2003 Jeg synes det er mye å bruke 100 000 på et bryllup, og jeg synes innimellom det kan gå over alle støvleskaft når man hører hvordan folk planlegger og styrer til bryllupet sitt. Vi hadde et forholdsvis billig bryllup, men hadde allikevel en helt perfekt og fantastisk dag. Det eneste vi har savnet er en bryllupsreise. Man trenger absolutt ikke å bruke mange penger for å få et fint bryllup, og i ettertid ser man virkelig godt hva som betyr noe i fohold til planleggingen og ei. I forkant ville jeg veldig gjerne at ting skulle se så flott ut som bare mulig, men i ettertid ser man at alle disse tingene man anså som viktig kun er detaljer som absolutt ingen la merke til. Jeg unner virkelig folk flotte bryllup, men innimellom tror jeg kanskje alle har godt av å stoppe litt opp å virkelig tenke etter hva dette med å gifte seg virkelig dreier seg om!
monja Skrevet 6. januar 2003 #7 Skrevet 6. januar 2003 Jeg vil, jeg vil..... ....fordi jeg nok tror mitt bryllup høres overdådig ut. Vi skal ha 120 gjester totalt på festen , men da skal det nevnes at bare 40 av disse skal til middag. Er skikkelig slem jeg og kutter ut både tanter og onkler....det blir bare kaffe og fest på dem.... Kjolen kommer kanskje på 6000 kroner - undertøy er bestilt i Ellos Det er ikke så nøye, for det er jo bare mannen min som skal se det likevel, og da trenger det ikke å koste flesk.... Middagen for 40 stykker blir levert av et lokalt grossist firma, og skal tilberedes av gode venner av foreldrene våre. Nattmat til 120 stykker det samme, og totalt kom det visst på 5000 kroner det også gitt. Lokalet ble ikke noe fancy hotell, men et grandahus like i nærheten av kirka - 2500 i leie inkl. glass. Musikk til festen- venner av sambiz - 3500 kroner Solosang i kirken- min kommende svigerinne - gratis Alkohol - ordnes på godt trøndersk vis og via heisaturer til Sverige og kommer på ca 6000 kroner.... Blomster - brudebukett, 3 brudepikebuketter, 4 knapphullsblomster og 2 store buketter i kirka - 3000 kroner Bil - pappa bruker sin sorte AudiA6 og vi bruker vår egen bil også - gratis Buss - til og fra lokalet for gjestene - 2000 kroner Fyrverkeri - ca 1000 kroner I tillegg kommer noen andre småting, men vi tror nok vi ror alt iland på omkring 40 000 kroner, og det er vel ikke så ille vel?
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2003 #8 Skrevet 6. januar 2003 Herregud så mye penger!!!!!!!! Vi hadde et 35 gjester til middag, så ble vi nesten 100 tilsammen til kaffe og fest. Åpen bar hadde vi, drikk til det er tomt!!!!!!! Hadde kjempe masse drikke varer igjen etter bryllupet. Stedet kostet 6000,- kjolen min kostet 5200,- å leie. Sjakett til min mann 1000,- Brudesuite 2600,-(bortkasta penger for bare noen timer) Limousin 2600,- fotograf 5000,- + mat og drikke og ting og tang Hele bryllupet vårt kom på ca 48 500,- Synes vi var flinke jeg!!!!!!!!!
Daisy Skrevet 6. januar 2003 Forfatter #9 Skrevet 6. januar 2003 Oooops - ser nå at det første innlegget mitt burde vært litt presisert; vi betalte alt utenom drikkevarene selv, - de betalte mine foreldre og ikke gjestene!!!!
anka Skrevet 6. januar 2003 #10 Skrevet 6. januar 2003 Gjesten ovenfor Daisy er meg. Glemte å logge meg inn!!!!!!!!
Augustbrud02 Skrevet 6. januar 2003 #11 Skrevet 6. januar 2003 Glemte å skrive at vi betalte alt utenom hovedretten selv, og at bryllupet vårt kom på ca 45000.
meta Skrevet 6. januar 2003 #12 Skrevet 6. januar 2003 Vi har valgt et sted som ordner alt for oss. Pynting og innkjøp av blomster, matlaging, servitører og sånt. Det er fordi vi skal gifte oss en plass der vi ikke har noen gamle venner vi kan få hjelp av. Vi skal lage bryllupskaken selv og vi skal ikke ha åpen bar. Budsjettet vårt er på 70-80 000. Jeg syns det er dyrt, men vi har faktisk spart inn på mye. Det som koster er mat og drikke til maten (ca 45000). Foreldrene til samboeren min har mye penger og betaler 40 000 kr. Vi hadde tenkt til å betale alt selv, men når de tilbyr og har råd til å betale er vi jo veldig takknemlige for det. Resten har vi spart opp allerede uten at vi har måttet ofre noe. Da syns jeg egentlig at det er greit.
Armonia Skrevet 6. januar 2003 #13 Skrevet 6. januar 2003 Vi er så heldig å få hjelp av mine foreldre og sambo sine foreldre. Mine betaler halvparten, og min mor har betalt kjole(8000). Sambo sine foreldre har ikke sagt hvor mye de skl hjelpe til med. Vil bare presiser at de gjør dette av eget ønske, vi har ikke krevd noe.. vi har dessuten fått bryllupsgaven av mine foreldre på forskudd, 15000 til bryllupsreise. Vi har leid lokalet der alt er inkludert i kuvert prisen. Tre retters middag, alle drikkevarer for hele kvelden, kaffe(må ordne med kaker selv), blomster, servitører, kokk og oppryddning. Personalet gjør også alt istand for oss. Dette betaler vi 750 kr pr pers for :D Synes det er en veldig bra pris! For kaffegjester betaler vi 300-400, dette pga åpen bar. Vi blir ca 55 til middag, og ca 20 ekstra til kaffe. Synes det er deilig å slippe å tenke på servitører, kjøpe inn mat etc, så da er vi heller villig til å betale litt ekstra for dette! Kaker får vi venner og familie til å lage, budebuketten skal min sambo sin tante lage så vi spare litt på dette. Brudepyntingen har jeg bestilt, den kommer på 1500, synes ikke dette er så galt. Mye penger å bruke på en dag, men skal jo bare gifte oss en gang. Hadde aldri tatt opp lån for å gifte oss- vi spare, fordi vi vil ha det slik
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2003 #14 Skrevet 6. januar 2003 Får helt bakoversveis jeg, enkelte ganger! Hadde søren meg ikke brukt over 100 000 på et brullup - på EN FEST!! Hadde heller ikke hatt samvittighet til å la foreldre eller svigerforeldre sponse et så vanvittig kalas. Så utrolig mye morro jeg heller skulle hatt ( og har hatt!! ) for de pengene. Og så folk som syter og klager over hvor vanskelig det er å etablere seg - så har de nettopp hatt brullup til 50 000+. Hilsen Mie - lykkelig gift.
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #15 Skrevet 7. januar 2003 Hadde søren meg ikke brukt over 100 000 på et brullup - på EN FEST!! Er av de som brukte 100 000 + på bryllupet, og angrer ikke et sekund. Syns det blir så tragisk når dere som reagere så kraftig på å bruke alt for mye penger på bryllupet kaller det "BARE en fest" - for meg og min familie var det faktisk ikke BARE en fest.... det var en helt fantastisk dag og et minne som aldri kan verdsettes i penger. Du er vel av de som aldri ville fortått gleden av å unne seg en middag på Bagatelle eller Le Canard, bruke 3000 kr på EN middag heller, for da ville du bare tenkt på alt annet du kunne brukt de pengene på........ Folk er forskjellig!!!!!!!!!
Rose Skrevet 7. januar 2003 #16 Skrevet 7. januar 2003 Synes diskusjonene omkring hvor mye penger det er akseptabelt å bruke på et bryllup er helt latterlig - det må da være opp til hver enkelts inntekt og lyst. Er det så mye mer noblet å kjøpe møbler eller på andre måter bruke pengene på seg selv enn å gi alle slektninger og venner en flott dag? Dersom folk har råd til å bruke mer på et bryllup så de om det. De har da sikkert allikevel penger nok å bruke på alt det dere skriver dere ville ha brukt pengene på i stede.
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #17 Skrevet 7. januar 2003 Helt enig med de to siste innleggene!! Dette er vel ingen vanlig fest heller!! For oss er det iallfall den mest spesielle dagen i vårt liv så langt, og det vil vi markere med en flott og høytidelig dag. Og om vi bruker 110 000 på bryllup og bryllupsreise, so what? Vi sparer og foreldrene våre skal bidra med ca 20 000 hver fordi de vil det sjøl. De ville gjerne betale mer, men vi har lyst til å gjøre det sjøl. Typisk norsk nøkternhet å aldri skulle bruke mye penger på noe eller gjøre noe litt ekstravagant! Jeg nekter å ha dårlig samvittighet iallfall fordi bryllupet vårt koster en del. Og jeg tenker selvfølgelig på at det ikke er alt rundt som egentlig er viktig, det er vielsen som er viktig. Men vi synes det er fint å skulle feire denne helt spesielle dagen med venner og familie (den er stor), så får vi heller gå mindre på kafe, kutte en ferietur og kjøpe mindre ting i året før bryllupet (vi har nå spart i ca fire måneder, hadde også litt fra før, og har noen måneder igjen å spare, så det skal gå bra).
Engel Skrevet 7. januar 2003 #18 Skrevet 7. januar 2003 Ja, vi er forskjellige, og har definitivt forskjellig økonomisk grunnlag når vi møtes her inne for å planlegge bryllup. Sånn er det vel bare. Jeg har selv tatt opp det økonomiske spørsmålet her inne, mest fordi at jeg syns alt som har med bryllup å gjøre er så forferdelig dyrt, feks. brudekjoler. Og bryllupene blir fort dyre som en følge av dette. Vi er ikke av dem som vil bruke så mye penger på bryllupsfest. Det som er viktig for oss er vielsen, selve inngåelsen av ekteskapet. Om vi venter eet år eller to med bryllupet, og er flinke til å spare, så kan vi ha et bryllup til 100 000 kr vi og, der VI betaler alt selv. Men vi har tusen andre ting vi ønsker å bruke penger på, vi prioriterer annerledes. Folk må jo få prioritere som de selv vil. Men dere som får støtte av foreldre: er dere sikker på at foreldrene virkelig har råd til dette? Noen før her nevnte at foreldrene måtte selge en tomt, og jeg har selv hørt om foreldre som har tatt opp lån for å betale bryllup. Kanskje er det sparepengene til en lenge etterlengtet ferie som nå går til å betale deres bryllupsfest? Og selv om de tilbyr seg frivillig, tenk litt på at mange foreldre nok føler det som en plikt å være med og betale barnas bryllup, og vil tilby seg å hjelpe til uansett om de egentlig har råd eller ikke. Har blitt veldig fokusert på økonomi i det siste, kan det ha med stigende strømpriser og arbeidsledighet å gjøre tro?
Gjest *Perser* Skrevet 7. januar 2003 #19 Skrevet 7. januar 2003 Vi sparte og betalte alt selv! Vi gadd heller ikke spør noen om å hjelpe oss økonomisk
Loolaa Skrevet 7. januar 2003 #20 Skrevet 7. januar 2003 Vi er i hvert fall sikre på at foreldrene våre har råd til å betale det de har tilbydt. Dessuten ville vi helst betale alt selv, men de insisterer. Og da er jeg takknemlig for det. Jeg har nå forresten lest flere steder at gjennomsnittsprisen for bryllup og bryllupsreise er 110 000.- kr. Men alle som skriver her i forumet ligger på rundt 40 000. Hvor er alle de gjennomsnittelige hen? Er det bare samboeren og meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå