Gå til innhold

Har jeg rett til dagpenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pippi_*
Skrevet

Fra 01.08.05-01-08.06 hadde jeg en jobb. De seks siste ukene hadde jeg ferie. Da jeg gikk ut i ferie hadde jeg ingen ny jobb.

Jeg ringte Aetat for å søke om dagpenger. Han bad meg søke igjen etter at kontrakten gikk ut (1. aug). Jeg fortalte at jeg var på ferie i utlandet til 4. aug.

I begynnelsen av juli fikk jeg meg ny jobb. Startdato 15. aug.

Og så til poenget. Jeg fikk lønn 12. juli og neste gang jeg får lønning er 12. september. Jeg var uten jobb fra 1. aug til 15. aug.

Har jeg rett på dagpenger for de to ukene, selv om de ukene er ferdig? Jeg regner med jeg får bare for de to ukene (hvis jeg får noe i det hele tatt). Men det er jo en hel måned til lønn og jeg har svært lite penger igjen.

Jeg har ikke ringt de etter at jeg kom hjem fra ferie.

Noen som vet noe om mine krav her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sluttet du av eget iniativ har du 8 ukers karantene uten jobb før du har rett på dagpenger, desverre.

Skrevet

Det var et vikariat uten mulighet til forlengelse.

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet

Da jeg begynte skrev vi kontrakt fra 1. aug til 1. aug. Det var så lenge arbeidsforholdet skulle vare. Så sagt opp blir vel feil det også. Eller??

Skrevet

da har du vært "normalt" arbeidsledig og vil ikke ha rett på dagpenger for de to ukene desverre

Skrevet

Hvorfor ikke?

Er ikke normalt arbeidsledig rett til dagpenger da?

Skrevet
da har du vært "normalt" arbeidsledig og vil ikke ha rett på dagpenger for de to ukene desverre

Hva er "normalt arbeidsledig"?

Så lenge du har opparbeidet deg grunnbeløp for dagpenger, så mener jeg du har rett på dagpenger de ukene du ikke har hatt jobb.

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker paa at du har rett paa disse pengene. Men hvis du haaper paa aa faa disse pengene mens du venter paa den foerste lonningen, saa tenk om igjen. Det tar som oftest ganske lang tid med saksbehandlingen hos Aetat, saa kan ikke regne med penger derfra foer om lenge.

Skrevet

Forresten, når jeg tenker meg om..... Altså, jeg er fortsatt enig med meg selv om at du har /hadde rett på disse pengene dersom du i en periode stod UTEN inntekt. Men, du vil ikke få det tilbakebetalt, dersom du mener du skulle ha dagpenger fra 1 august, så måtte du regisstrere deg som arbeidsledig hos Aetat DEN DAGEN, eller så klart så raskt som mulig. Men dessverre, nå er det nok for seint.

Dersom du ikke har penger til livsnødvendig opphold så vil nok sosialkontoret være en mulighet.

Skrevet

Det er riktig, du faar bare fra den dagen du registrerer deg.

Skrevet

Du var nå selv klar over at du ikke fikk lønn fra 1 august. Og tar 6 uker ferie. Hva med å sette av penger selv til de to ukene!!. Dårlig planleging av økonomien vil jeg si. Så jeg synes ikke Ts har noe på sosialkontoret å gjøre.

Skrevet

Jeg tror kanskje at aetat hadde gitt deg penger bare for å slippe å høre på. Må innrømme jeg syns hele greia høres litt spekulativt ut. Du har jo ikke egentlig vært i noen vanskelig situasjon. Det er snakk om to uker - jeg tviler på at jeg hadde kommet på å gå til aetat i ettertid. Hadde du gått med en gang -i stede for å reise på lang ferie så,

Men for all del - retten er nok kanskje på din side. Jeg får bare litt merkelige assosiasjoner når jeg tenker på alle de som virkelig har lite penger - og faller mellom stoler som ikke gir dem noe. Loven er en ting, hensikten med ledighetstrygd er faktisk å hjelpe folk som ikke har jobb og derfor mangler penger til mat og slike ting. Det er ikke meningen at aetat skal brukes til feriereisesponsor.

Uff - du syns vel kanskje jeg er urettferdig her nå. Blir visst litt provosert av slikt. Ikke ta det så mye til deg :)

Skrevet
Du var nå selv klar over at du ikke fikk lønn fra 1 august.  Og tar 6 uker ferie.  Hva med å sette av penger selv til de to ukene!!.  Dårlig planleging av økonomien vil jeg si.  Så jeg synes ikke Ts har noe på sosialkontoret å gjøre.

Er nok ikke sikkert TS har tatt 6 uker ferie frivillig. Høres faktisk ut som at hun kan jobbe som lærer, eller noe (sommerferie, vettu ;) )

Skrevet

Nei du har ikke krav på penger. For det følrste måtte du ha registrert deg som arbiedssøker 1. august, men da hadde du jo ferie... Nei man får altså ikke penger i ettertid.

Gjest Ninakanin
Skrevet

når man ikke er oppsagt, permitert eller må slutte grunnet sykdom har man 8 ukers karantene før man har rett på dagpenger. To uker er derfor ikke tilstrekkelig, og du skulle ha registrert deg da. Sorry, men du får ikke skattepengene dine igjen på Aetat iallefall ;)

Skrevet
når man ikke er oppsagt, permitert eller må slutte grunnet sykdom har man 8 ukers karantene før man har rett på dagpenger. To uker er derfor ikke tilstrekkelig, og du skulle ha registrert deg da. Sorry, men du får ikke skattepengene dine igjen på Aetat iallefall ;)

Dette er ikke helt riktig. Kontrakten var avsluttet, da har hun IKKE karantene.

Skrevet

Strengt tatt har du vel ikke karantene med mindre du selv er årsak til ledigheten. Altså, når hun var annsatt til en dato, så klart hun har krav på ledighetstrygd fra dato hun ikke lenger er annsatt. Det er ikke hennes feil at hun ikke fikk forlenget oppdraget (tar i hvertfall utgangspunkt i det). Ellers så klart at hun måtte meldt seg ledig, det tenkte jeg ikke på tidligere. Man kan ikke komme i ettertid og si at vi har vært ledig, det blir jo litt rart. Spesielt ettersom hun faktisk hadde fått beskjed om at hun måtte melde seg ledig innen en viss dato. Det er litt sånn at når man har ledighetstrygd skal man faktisk ikke være på ferie. Ingen som følger med, men det er for eksempel ikke greit å sende meldekortet fra danmark som arbeidsledig. Du skal være her og søke jobb, jobbsøking er en fulltidsjobb faktisk.

Atmi

Skrevet

uansett om du hadde hatt krav på det eller ikke, dersom du ikke registrerte deg som arbeidssøker og leverte inn meldekort slik man må når man er arbeidssøker og søkte om dagpenger når du ble arbeidsledig (etter ferie, da du ikke får dagpenger når du har ferie), så er det for sent å gjøre noe med etterpå.

dersom du gjorde alt dette derimot, og fremdeles venter på behandling av søknad om dagpenger i den perioden, så kan det hende du får etterbetalt.

jeg skal søke om dagpenger, og vet at fra den datoen jeg søker til den datoen søknaden er ferdigbehandlet (noe som gjerne tar ett par uker) så får jeg etterbetalt fra og med den datoen jeg søkte og var registrert arbeidsledig.

får jeg jobb etter 14 dager, så regner jeg med at jeg muligens har krav på etterbetalt av de 14 dagene, men igjen, får jeg jobb, så må jeg jo avbryte søknaden om dagpenger da jeg ikke lenger har krav på dagpenger når jeg er i 100% jobb, og da vet jeg faktisk ikke hvordan det er med betaling for de ukene jeg ventet.

bør jo egentlig ha krav på penger da ja, så lenge man har søkt og vært registrert og ikke hatt ferie.

Skrevet
bør jo egentlig ha krav på penger da ja, så lenge man har søkt og vært registrert og ikke hatt ferie.

du har det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...