Gjest gjesta Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 Jeg har så lyst å male soverommet grønt, men litt mørkt grønt, så jeg lurer på om det holder å male bare en vegg, og resten i en sand/beige-farge. Men så får det vel en slags effekt når ene veggen er mørkere enn de andre, og da lurer jeg altså på hvilken vegg jeg bør male. Rommet er rektangulært. Døra er i ene enden på en langvegg. Kortveggen til høyre har vi knagger på, og et vindu. Langveggen midt imot er nesten dekket av garderobeskap, og i hjørnet til venstre fra døra står senga. Jeg vil male langveggen døra er på (og senga står inntil) men sambo vil male den veggen som hodeenden til senga står inntil, med nattlyset på. Det er litt vanskelig å forklare, men håper dere forstår. Noen som har formeninger?
Krista83 Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 Jeg ville malt en kort vegg, og om senga står inntil denne veggen så blir det nok bra. Tror kanskje det kan bli litt mye med en langvegg...
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 Jo, eeegentlig nå når jeg står og ser på det, så tror jeg også det. Men jeg syns liksom det blir så lite grønnfarge.. Og vil det ikke gjøre at rommet virker lengre og smalere? :klø:
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 Hva om jeg maler den kortveggen over hodeenden av senga, og lager ei sånn brei grønnstripe rundt resten av rommet, sånn midt på veggen? Sånn som de gjorde mye i Homsepatruljen USA..
Gjest -eline- Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Hva om jeg maler den kortveggen over hodeenden av senga, og lager ei sånn brei grønnstripe rundt resten av rommet, sånn midt på veggen? Sånn som de gjorde mye i Homsepatruljen USA.. ← Jeg ville malt den kortveggen hvor hodeenden av senga er ja, men jeg ville ikke laget en slik stripe... har et vennepar som gjorde det, og jeg synes ikke det ser så veldig fint ut. Da er det bedre å ta igjen fargen i puter, sengeteppe, gardiner etc dersom du synes det ikke er grønt nok.
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 Jeg er enig med samboeren din, malt den korte veggen ved hodeenden mørk. Kan ikke så mye om sånt, men på sånne interiørprogrammer er det alltid en liten vegg som blir malt mørk. Mørke farger får jo rommet til å virke mindre, kanskje derfor man ikke trenger så mye av det.
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 Vi har en kontrastfarge bak sengen. Altså den veggen, hodegjerdet står mot. Veldig fornøyd med det.
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2006 #8 Skrevet 11. august 2006 Takk for svar alle Da blir det kortveggen! Og uten stripe, sånn i første omgang.
Gjest gjest1 Skrevet 12. august 2006 #9 Skrevet 12. august 2006 Hvis du har et rom som er langt og smalt, og du ønsker å få det til å se kortere ut, så maler du kortveggen. Mal langveggen for motsatt effekt, nemlig at rommet ser lengre og smalere ut.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. august 2006 #10 Skrevet 12. august 2006 For å få litt mer grønt og litt mer harmoni kan du jo brekke den sandfargede mot den grønne - dvs at man får fargehandelen til å blande noe (litt altså) grønt i den sandfargede. Dermed blir det ikke to farger som står mot hverandre men to farger som harmonerer. Jeg så dette gjort med grått listverk som skulle stå til ferskenfargede vegger en gang - den grå ble brukket mot den ferskenfargede og selv om den grå fortsatt var grå fikk den en helt annen valør og harmonerte mer med den ferskenfargede.
Gjest gjesta Skrevet 12. august 2006 #11 Skrevet 12. august 2006 Takk for svar Det hørtes jo spennende ut, Blondie65. Jeg skal spørre på fargehandelen hva de tror om noe sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå