Gå til innhold

Når fars nye kone ønsker mindre samvær.

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten2
Skrevet

En person jeg kjenner har 2 barn som bor hos moren sin og er nå gift på nytt og har et barn med sin nye kone.

Han har hatt samvær med barna sine en helg i måneden i to år nå. I tillegg har han barna i ferier og høytider etter fast plan.

Nå ønsker kona hans å gjøre om dette. Hun sier at hun ikke orker å ha barna hans på besøk,som hun sier, så ofte. De bor i liten leilighet og hun synes det er galt at hennes barn må dele rom med hans barn når de er hos faren sin.

Hun har nå nesten overtalt ham til å be moren om å ha mindre samvær.

Jeg kan forstå at det kan være slitsomt å ha tre barn på en liten leilighet, men jeg kan ikke forstå hvordan faren til barna kan vurdere en gang å ha mindre samvær enn han har. Hva hadde dere gjort om dere var mor til disse barna? Hadde dere bare sagt at det var greit at han ville endre avtalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bedt kjerringa kysse seg bak.

Skrevet
En person jeg kjenner har 2 barn som bor hos moren sin og er nå gift på nytt og har et barn med sin nye kone.

Han har hatt samvær med barna sine en helg i måneden i to år nå. I tillegg har han barna i ferier og høytider etter fast plan.

Nå ønsker kona hans å gjøre om dette. Hun sier at hun ikke orker å ha barna hans på besøk,som hun sier, så ofte. De bor i liten leilighet og hun synes det er galt at hennes barn må dele rom med hans barn når de er hos faren sin.

Hun har nå nesten overtalt ham til å be moren om å ha mindre samvær.

Jeg kan forstå at det kan være slitsomt å ha tre barn på en liten leilighet, men jeg kan ikke forstå hvordan faren til barna kan vurdere en gang å ha mindre samvær enn han har. Hva hadde dere gjort om dere var mor til disse barna? Hadde dere bare sagt at det var greit at han ville endre avtalen?

Det er en sak mellom faren og hans nye samboer. Det er HAN som må ta stilling til hvor mye samvær han skal ha, og det er HAN som ekskona skal forholde seg til. Det er HAN som må vurdere om han skal ha mindre, samvær, dumpe samboeren eller rett og slett kjøpe en større leilighet.

Skrevet
Det er en sak mellom faren og hans nye samboer. Det er HAN som må ta stilling til hvor mye samvær han skal ha, og det er HAN som ekskona skal forholde seg til. Det er HAN som må vurdere om han skal ha mindre, samvær, dumpe samboeren eller rett og slett kjøpe en større leilighet.

Hadde BARNA ønsket mindre samvær skulle han kansje vurdert det. Men om ny partner ønsker det må han rett og slett sette foten ned.

Dette kan verken barna eller han akseptere.

Gjest Tweetypie
Skrevet
Jeg hadde bedt kjerringa kysse seg bak.

:Nikke: Dersom faren går med på noe sånn så er fyren jammen ikke mye å samle på . Sier bare stakkar unger inkl den nye de har fått som ikke får kontakten med sine søsken.

Kjerring sier jeg også.

Skrevet

Er det bare en sak mellom han og kona hans? Hva med mora til barna som får hverdagen sin forandret på grunn av en ny avtale? Har hun ingen ting å si? Hun ønsker at barna skal beholde kontakten med faren.

Jeg vet ikke om barna har kommet med noe ønske. De er under 8 år.

Skrevet

Høres helt merkelig ut spørr du meg.

Kjæresten min har sønnen sin så å si vær helg. Noen unntak en sjelden gang. Og det er ikke ofte. Og vi har han i ferier og høytider, alt etter hva som er bestemt. Men vi bor hos mine foreldre. Jeg hadde blitt sint hadde noen gjort det mot mine barn. (ikke at jeg har noen) Men de har da rett til å være sammen med faren sin. Og en gang i mnd er da ikke ofte.

Skrevet

På generelt grunnlag er det veldig synd for barna og pappan at de får enda mindre samvær. Selv om mamman får mindre avlastning er det barna og pappan som blir lidende under dette.

Men jeg syns også det blir feil å henge dette på fars nye kone. Far er selv ansvarlig for hva han går med på. Og skjønner ikke helt hvorfor trådstarter skal mene så mye om det. Hun har tydeligvis hørt morens versjon, slike historier har som regel to sider.

Skrevet
Er det bare en sak mellom han og kona hans? Hva med mora til barna som får hverdagen sin forandret på grunn av en ny avtale? Har hun ingen ting å si? Hun ønsker at barna skal beholde kontakten med faren.

hva kan mora gjøre da?

Skrevet

En mor vil jo alltid ønske det beste for barnet sitt, og hun trenger sikkert litt avlastning hvis hun er alene med barna, men hun har vel ingen juridisk rett til å bestemme at far skal ha barna oftere. Men hun kan jo forsøke å snakke med far og forklare ham hvor viktig det er for barna at de har jevnlig kontakt med ham.

Skrevet

Nei hun (bio mor) har vel sikkert ingen juridisk rett til å bestemme hvor ofte far skal ha barna, men hva om hun setter seg litt på bakbeina da? Krever at han har barna mer i stede! Kan hun kreve det? At far avlaster henne? Kan hun f.eks nekte å ha barna den helgen han det er hans tur?

Skrevet

Jeg lurer også på det. Når barn har to foreldre med foreldreansvar så har vel begge foreldre plikt til å ha barna sine. Far kan vel ikke uten videre bare si at han vil ha mindre samvær? Tenk om mor hadde sagt det samme?

Skrevet
Nei hun (bio mor) har vel sikkert ingen juridisk rett til å bestemme hvor ofte far skal ha barna, men hva om hun setter seg litt på bakbeina da? Krever at han har barna mer i stede! Kan hun kreve det? At far avlaster henne? Kan hun f.eks nekte å ha barna den helgen han det er hans tur?

Det spørs vel hvilken avtale de har og det er vel også et spørsmål om bidragsprosent?

Jeg skulle imidlertid likt å se den mor som nekter å ha barna sine hos seg fordi det opprinnelig er pappas helg. Veldig festlig å være de barna ingen ønsker å ha hos seg den helgen.... Og det er vel derfor så mange samværsforeldre slipper unna med så mye, den de bor fast hos orker vel ikke følelsen av å krangle om å slippe å ha barna hos seg. Det er mye man kan stå på krava om, men når det gjelder barn svelger de fleste kameler. Og det er vel den som har barna boende hos seg som gir seg, samværsforeldren ser jo ikke barnas reaksjon på samme måte :tristbla:

Skrevet

Hele greia virker utrolig. Rart at noen kan si noe/ymte frempå om noe slikt..

Skrevet
Jeg lurer også på det. Når barn har to foreldre med foreldreansvar så har vel begge foreldre plikt til å ha barna sine. Far kan vel ikke uten videre bare si at han vil ha mindre samvær? Tenk om mor hadde sagt det samme?

Nå er vel ikke foreldreansvar det samme som samværsrett/omsorg/samværsplikt? I dette tilfellet er det jo tydeligvis mor som har fast omsorg og far som har samværsrett. De har med andre ord to svært ulike roller med svært ulik forpliktelse slik jeg ser det.

Skrevet

Nett kva far kan gjere og ikkje ang samværsavtale veit eg lite om, men det som overrasker meg er at far finn seg i dette. Er det hans vilje, eller gjer han berre som kona vil?

Eg er sjølv stemor, og viss det ikkje skulle meir til for at sambuaren min "droppa" sonen sin ville eg nok ikkje hatt barn med han nei...

Rart han vil ha kona dersom ho ikkje godtar barna hans, og rart at ho vil ha barn med ein som er villig til å kutte på samvær med barna sine, iallefall når det er så lite som ein gong i mnd frå før.

Skrevet
Nå er vel ikke foreldreansvar det samme som samværsrett/omsorg/samværsplikt? I dette tilfellet er det jo tydeligvis mor som har fast omsorg og far som har samværsrett.  De har med andre ord to svært ulike roller med svært ulik forpliktelse slik jeg ser det.

Fungerer det slik med fast omsorg at den med samværsrett bare uten videre kan si fra seg samværet uten at den andre har noe å si?

Skrevet
Nett kva far kan gjere og ikkje ang samværsavtale veit eg lite om, men det som overrasker meg er at far finn seg i dette. Er det hans vilje, eller gjer han berre som kona vil?

Eg er sjølv stemor, og viss det ikkje skulle meir til for at sambuaren min "droppa" sonen sin ville eg nok ikkje hatt barn med han nei... 

Rart han vil ha kona dersom ho ikkje godtar barna hans, og rart at ho vil ha barn med ein som er villig til å kutte på samvær med barna sine, iallefall når det er så lite som ein gong i mnd frå før.

Denne mannen har aldri hatt bein i nesa. Kona hans har bein i nesa og har aldri vært tålmodig med hans barn. De bor trangt og det er ganske overfylt når de er der alle fem.

Skrevet
Fungerer det slik med fast omsorg at den med samværsrett bare uten videre kan si fra seg samværet uten at den andre har noe å si?

Vet ærlig talt ikke, men jeg vil tro det. også at det eventuelt får konsekvenser økonomisk i form av større bidrag. Tror faktisk ikke det er ønskelig å påtvinge samvær hos noen som absolutt ikke vil. For barnets beste er det vel greit at barnet slipper samvær med en foreldre som ikke ønsker samvær?

Skrevet

Ja - det gjør det.

Far/samværsforelder, kan når som helst, på hvilken som helst måte, slutte å ha samvære. Selv om det er nedfelt i en dom/rettsforlik og ikke "bare" en avtale mellom mor og far.

Foreldreansvar har heller ingenting å si i en slik sak, det regulerer kun det juridiske (dvs. begge foreldre må underskrive for at barnet skal få pass/skifte etternavn, skifte/begynne med en religion ol). Har overhode ingen sammenheng med samværesrett.

Så hvis far i dette tilfellet er slik en dott, så må mor bare godta det. I tillegg må hun antakeligvis få høre masse "velmente" råd om alt hva hun må gjøre for å få far interessert, slik at hun skal få enda mer dårlig samvittighet for at "barna ikke har god kontakt med far".

Mitt råd til mor i denne situasjonen er rett og slett: drit i hva far gjør/ikke gjør. kutter han samværet så får han heller gjøre det, men da har han heller ingen krav senere. Mor må rett og slett sørge for at barna har det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...