Gå til innhold

Hvor mye bagasje "er lov"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ut å reise med fly (charter til Syden) og har en mellomstor/stor koffert som er pakket full.

Jeg bør ha med en liten koffert også med noe klær og forskjellig i. Regner med å kjøpe endel ting på feriestedet, og da er jo den lille kofferten kjekk å ha det i.

Men så sa typen min nettopp "Kan du ha med ubegrenset med bagasje?", da ble jeg litt i tvil... Selv har han med seg kun èn stor, men veldig tung koffert.

Må da være lov å ha med en stor og en liten koffert..? Har sett større bagasje enn min før, for å si det sånn. Men hva er grensa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleier å være 20 kg inkl 5kg håndbagasje. Hvis du skal ha med mer må du betale ekstra for hver kg og det er svindyrt! :forvirret:

Husk at du sikkert kommer til å shoppe litt på turen og at kofferten blir enda tyngre på vei hjem. GOD TUR :klem:

Skrevet

Takk for svar! Skal veie den store kofferten min nå jeg, tror ikke den er så tung... Så får vi se om jeg pakker litt i den lille også :)

Skrevet

:overrasket: Badevekta er ikke helt til å stole på, men den viste at den store kofferten veier 16kg. Håndbagasjen veier ca 2...

Åpnet kofferten for å se om det var noe jeg ikke trengte å ha med, men alt jeg har pakket bør egentlig være med.

Hvor mye koster hver kilo overlast?

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at de har tatt ned håndbagasjen i vekten (20 kg). Og om dere reiser to sammen, så veier de gjerne all bagasjen samlet. Så om din samboer har 15 kg og du har 25, så går det helt greit innenfor grensen.

Ellers pleier de å være greie om det bare er en liten kilo for mye også. Vi har hatt både 41 og 42 kg til sammen flere ganger og aldri betalt et rødt øre i overvekt.

Skrevet

Har tatt ut noen overflødige klesplagg nå, men det forandret jo ikke vekta mye.

Har ikke noe som veier spesielt mye nedi der heller... Kofferten veide sikkert endel før jeg kjøpte den. Men håper ikke at det er så veldig nøye. Og håndbagasjen bør ikke telle i 20kgs regelen... :)

Skrevet

det kommer litt ann på hvilke selskap du skal reise med og, de har litt forskjellige grenser.

Skrevet
Har tatt ut noen overflødige klesplagg nå, men det forandret jo ikke vekta mye.

Har ikke noe som veier spesielt mye nedi der heller... Kofferten veide sikkert endel før jeg kjøpte den. Men håper ikke at det er så veldig nøye. Og håndbagasjen bør ikke telle i 20kgs regelen... :)

Hehe, det er da vel ikke du som bestemmer det, men de forskjellige flyselskapenes regler. På de vanlige charterturene til syden, med selskaper som MyTravel, Novair og TUI, er det 20 kilo inkludert 5 kg håndbagasje.

Skrevet

Hos SAS kan man ha 20 kg bagasje som sendes med flyet, og 8 kg som håndbagasje. Koster 140,- pr kg overvekt, og nå har de nettopp begynt å være strenge på at ALLE må betale overvekt hvis de har det.

Skrevet
Hos SAS kan man ha 20 kg bagasje som sendes med flyet, og 8 kg som håndbagasje. Koster 140,- pr kg overvekt, og nå har de nettopp begynt å være strenge på at ALLE må betale overvekt hvis de har det.

40, ikke 140. Innen Skandinavia.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det står på billetten din hvor mye du har lov til å ha med. Jeg skal reise med Ving på torsdag og der står det på min billett tillatt bagasje 20 kg inkludert 5 kg håndbaggasje. Jeg har aldri hatt problemer med overholde dette på en ukes tur. Men så pleier jeg å ha små shampo og såpeflasker istedenfor de store på ferie. Det som veier er sko og vesker og bøker - kjøp bøker der nede - ofte har de nordiske bøker i butikken og disse kan du selge etterpå igjen.

Da jeg kjøpte min nåværende koffert i fjor valgte jeg den ut fra at den har lav egenvekt - disse hardplast koffertene har veldig høy egenvekt.

Skrevet
40, ikke 140. Innen Skandinavia.

:) Ja,selvfølgelig. Syns det så dyrt ut etter at jeg hadde skrevet det... :ler:

Skrevet

Når det er snakk om såpe/shampo og andre forbruksting, så pleier jeg å kjøpe sånt der jeg er på ferie. Ikke store utgiften og man slipper å tanke på at det beholderne/flaskene kan lekke ut i toalettmappa eller resten av kofferten. Jeg har en liten samling av sånne "prøvepakker" fra ukeblader o.l. som jeg tar med meg i stedet, slik at det holder for en dag eller to.

Om man er redd for å gå tom for klær og pakker en del ekstra pga dette, så er det ganske enkelt å skylle opp ynglingsplaggene i vasken eller badekaret på hotellet. Kjøp vaskepulver, eller aller helst flytende vaskemiddel, når du kommer frem.

Sats på pocketbøker i stedet for tunge bøker med perm. Ta med deg et par gode sko/sandaler som kan brukes til "alt" og kutt heller ut et eller to par av de andre du hadde tenkt å ta med. Om du skal ha med deg en jakke, så ta den på deg når du reiser (det du har på deg teller ikke som håndbagasje heller). reis gjerne i "tunge" klær generelt. f.eks jeans. Ikke så mye å spare på vekta for hver av disse tingene, men til sammen blir det gjerne en kilo eller to.

Om du kan, så sats på mix og match-klær, plagg som passer sammen med flere ting i garderoben.

Evt. pass på at den du reiser sammen med pakker lett ;) Da blir ikke totalvekten så høy selv om du ikke klarer å begrense deg.

Skrevet

Det er jo uansett greitt å prøve å pakke så lett som mulig. Du skal jo drasse rundt på bagasjen også. Er spent på hvor tung sekken min blir, skal på ferie neste uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...