momo Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 Pappan min er dement og er nok nå på det siste, han husker lite, klarer nesten ikke og prate og er aggresiv. Faren til pappa var og dement, og flere av søsknene til pappa har vært demente, de er alle døde nå. Og mamman til mamma hadde noe lignende, de vet ikke helt hva, men hun var glemsk og litt gal før hun døde. Bodde på hjem siste tiden. Alle har dødd i 60 åra. Dette er jo arvelige sykdommer, og jeg er sefølgelig redd for at dette skal ramme meg. Jeg lurer på om jeg kan finne ut på en eller annen måte om jeg er disponert for dette, eller om jeg kommer til og få det? Og finnes det noe jeg bør gjøre for og forhindre og få det eller noe jeg kan gjøre for og utsette det. Ser jo hvordan pappa har det nå, og jeg unner ikke min verste fiende og gå gjennom det samme.
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. august 2006 #2 Skrevet 12. august 2006 Det at det er arv inne i bildet, betyr jo ikke at du kommer til å få det. Selv om jeg selvfølgelig skjønner at du er engstelig. Vet ikke så mye om dette, men har jo hørt at det er positivt å være mentalt aktiv når man blir eldre. Lese mye, løse kryssord, høre på debatter, være sosialt aktiv. At man kanskje kan bremse en evt. demensprosess som er på vei. Ellers leste jeg nettopp at de driver og forsker på dette, for å finne ut hvem som er i faresonen. Dette hjelper jo ikke deg nå, men kanskje kommer noe etterhvert. Men jeg vet ikke om at det fins noen test i dag som kan avsløre demens før den bryter ut, kun tester for å sjekke om man er dement. Må også legge til at selv om det er mange friske og raske eldre, så er det ikke helt uvanlig med aldersdemens eller at man blir glemsk når man blir eldre. Det trenger altså ikke bety så mye at flere i familien din har vært eller virket demente. De fleste eldre blir litt mer glemske, og noen blir rare av andre årsaker enn demens. Så vidt jeg vet har ikke det at de har gått bort i 60-årene noen sammenheng med demens (hvis ikke noen vet noe jeg ikke vet). Vet hvertfall om mange svært gamle med demens.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Pappan min er dement og er nok nå på det siste Du skriver at alle har dødd i 60-årene. Det har nok ingen sammenheng med diagnosen alders demens,men noe annet. Når du sier faren din er på det siste,så er vel ikke det pga demensen?! Den er jo ikke livstruende. Ser jo hvordan pappa har det nå, og jeg unner ikke min verste fiende og gå gjennom det samme.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #4 Skrevet 12. august 2006 Det finnes mange forskjellige typer demens, aldersdemens er bare en av dem. Og i motsetning til hva gjesten over her skriver kan demens absolutt være dødelig. De fleste som blir demente i ung alder har Alzheimers. Utvikler man Alzheimers så forkorter man levetiden sin, hjernen sløves og kroppen blir stiv og "ubrukelig" etterhvert. Til slutt blir man sengeliggende. Det er jo en grusom sykdom, langsom død. Jeg har en nær slektning med Alzheimer, h*n ble diagnostisert for 6-7 år siden og er nå helt redusert, mange, mange år før tiden. Jeg vet jo ikke om det er Alzheimers pappaen din har, men om han er i 60-årene, og de andre i familien din har dødd i 60-årene så er det kanskje ikke vanlig aldersdemens? Når folk dør av demens såpass tidlig så er det som sagt ofte Alzheimer eller en annen type demens. Grusomt er det uansett, føler virkelig med deg . Men; til spørsmålet ditt; jeg vet ikke om det finnes en test som viser om man er disponibel til å få det. Vet bare at det er arvelig og det henger litt med gru over meg og. Det som slo meg er om du har tenkt på om du egentlig vil vite om du får sykdommen? Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du får vite at du kommer til å bli dement en gang i fremtiden hvordan blir hverdagen din da? Jeg ville ikke testet meg tror jeg, tenk å få beskjed om at du får denne jævlige sykdommen. Jeg vil ta vare på hver eneste dag i stedet og ikke vite det. Du har uansett min store medfølelse!
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #5 Skrevet 12. august 2006 Hei igjen! Jeg er gjest over her. Når det gjelder å "utsette" demens så er det som Frk. Åberg skriver over at det er viktig å holde hjernen i sving med kryssord, bøker osv. Samtidig så forskes det veldig på dette og det finnes medisiner som kan forsinke demensen, men de som er på markedet nå virker ikke like bra på alle dessverre. Det forskes også en del på betydningen av vitaminer og antioksidanter, tror bl.a det er E-vitamin som kan ha betydning. Ellers så er det jo viktig å holde seg fysisk i form også selvfølgelig, unngå hjerte/karsykdommer og "livsstilsykdommer".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå