Pepita Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 Har tenkt å kjøpe speilreflekskamera til mor i bursdagsgave. Tenkte på å legge i 5-6000. Hva/hvilket kamera anbefaler dere? Hun har bare et vanlig analogt kamera nå, men ønsker seg et digitalt speilreflekskamera. Men trenger ikke det aller mest avansert med andre ord. Et som er brukervennlig og bra!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 Anbefaler da å kjøpe Canon 350D,får med 18-55mm linse.Koster ca 5995 kr.Kjøpte det på Preus
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 http://www.mpx.no Men du må ha minnebrikke og helst veske med snute. Ring dem og hør.
Bertha Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Den 18-55mm linsa som følger med i mange kits til EOS350D, er ikke bra. Det er et "billig", og som gir merkbart dårligere bildekvalitet enn ordentlige objektiver - spesielt når du tar bilder i situasjoner med lite lys. Det er flere linser til analoge speilreflekskameraer som kan brukes på EOS350D, selv har jeg gjort det sånn. Jeg kjenner også til andre som har fått forhandlet seg fram til en annen pakkeløsning på butikken når de har kjøpt EOS350D, altså kamerahus + ei bedre linse mot et lite tillegg i prisen.
Caboodle Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Den 18-55mm linsa som følger med i mange kits til EOS350D, er ikke bra. Det er et "billig", og som gir merkbart dårligere bildekvalitet enn ordentlige objektiver - spesielt når du tar bilder i situasjoner med lite lys.← Den kan være bra, om du bruker den riktig. At den ikke fungerer så bra til portrett kan jeg være enig i, men tar du bildene i RAW-format og etterbehandler (som de fleste gjør), så får du ganske gode resultater. Alt kommer an på fotografen i deg.
Pasha Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 Har selv canon 350d og er storfornøyd. Forløplig har vi bare den linsen som fulgte med, og den er grei nok. Den tar uannsett bedre bilder enn vårt gamle kamera. Men siden vi skal til usa snart, skal vi kjøpe bedre linse der, og da vil vi nok merke forskjellen til den linsen vi har i dag.
Bertha Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Den kan være bra, om du bruker den riktig. At den ikke fungerer så bra til portrett kan jeg være enig i, men tar du bildene i RAW-format og etterbehandler (som de fleste gjør), så får du ganske gode resultater. Alt kommer an på fotografen i deg. ← Det er jeg overhodet ikke enig i. Jeg har selv kjørt en del tester med ulike objektiver som viser dette, samtidig som du også kan finne profesjonelle utallelser på nettet som underbygger det samme. Fotografi har for eksempel testet flere objektiver til EOS350D, og de anbefaler alt annet enn den medfølgende linsa. Lovprisningen av EOS350D som kommer fra nær og fjern, gjelder kamerahuset. Jeg har både EOS350D- og EOS50-kamera, og har derfor en del andre objektiver fra før som også kan brukes på dette nye digitale. Når man da fotograferer samme motivet med EOS350D med ulike linser men øvrige innstillinger identisk, så er det en KLAR forskjell på bildekvaliteten. Et RAW-format på bildefila har også sine begrensninger. Kvaliteten på dette er nemlig et direkte resultat av kamerainnstillinger og optikken i objektivet. Et bildebehandlingsprogram vil aldri klare å justere et dårlig bilde 100%. Den medfølgende 18-55mm linsa til EOS350D-kitet fungerer greit så lenge det er mye/skarpt lys, men så snart du skal ut og eksperimentere eller utfordre grensene/gjøre effekter, så ramler den rett gjennom. Helt greit til familieselskaper og partybilder, med andre ord - men da kunne man vel like godt ha kjøpt seg et kompaktkamera med zoom til 5-6 tusenlapper mindre.
Caboodle Skrevet 19. august 2006 #10 Skrevet 19. august 2006 Jeg er ikke enig, men meg om det. Jeg har god erfaring med 18-55mm, selv om det ikke er det objektivet jeg har til hjertet. Det er ikke av det skarpeste eller lyssterkeste, og det er ikke noe jeg ville satset på om man ikke kunne behandle bildene sine. Jeg legger ved noen få bilder jeg synes er greie til å være tatt med 18-55mm. Ganske vanlige bilder, men gode. 1 2 3 4 5 6 7 8
Azi Skrevet 19. august 2006 #11 Skrevet 19. august 2006 Er også ikke helt enig med Bertha. Jeg bruker min 18-55 ofte. Er fornøyd med de bilene vi tar med den!
Pepita Skrevet 19. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2006 Er det sånn at en bør drive litt med bilderedigerering og slikt hvis man har et speilreflekskamera??? Hva er de store forskjellene mellom et speilreflekskamera og et bra digital kompakt kamera?
Caboodle Skrevet 21. august 2006 #13 Skrevet 21. august 2006 Du MÅ ikke drive med bilderedigering, men det er en fordel å kunne det, dersom du har et bilde du er fornøyd med, men vil gå litt lengre med for eksempel. Men sånn er det vel med alle digitale kameraer, enten det er kompakt eller dSLR. Uansett synes jeg hvis en skal ha speilrefleks (analogt eller digitalt), så bør du også våge deg ut på de manuelle innstillingene, og ikke bare de automatiske. Vil du bare ha kameraet for å se stor og tøff ut, så velg noe annet, liksom. Vet om folk som har kjøpt Canon 5D, Nikon D2x (og lignende kameraer som krever at du kan noe) o.l. som ser ut som store spørsmålstegn og lurer på hvorfor det ikke går an å motiv se på LCD-skjermen... Så litt kunnskap og interesse for å lære er ikke å forakte.
Buster Skrevet 21. august 2006 #14 Skrevet 21. august 2006 Har selv Canon 350 og er super fornøyd med dette, nå skal sant sies at jeg ikke er noen fotograf. Derimot liker jeg godt å ta bilder, av både familie, natur og alt annet jeg finner interessant. I tillegg til standard linsen har jeg en 35-200 linse som jeg er meget fornøyd med. Standard linsen fungerer nok greit for de som ikke har så veldig store krav, men det er klart at man får bedre bilder med bedre utstyr. Ser at grunnpakken med kamera og standard linse nå selges for 5995.- og dette er ingen upris i forhold til mange andre overprisede kameraer. Ta deg en tur i en skikkelig fotobutikk hvor de et ute etter å hjelpe deg, og ikke bare tjene penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå