Gå til innhold

Familiebarnehage

Anbefalte innlegg

Gjest ettbarnsmamma
Skrevet

Vi har ( som så mange andre) ikke fått barnehageplass til vår lille jente. Står på venteliste, men sannsynligheten for at vi får plass er svært liten. Må jo da begynne å tenke i andre baner.. Å være hjemme og motta kontantstøtte har vi ikke råd til, så da blir det dagmamma eller familiebarnehage vi må satse på. Vet egentlig veldig lite om familiebarnehager. Er det "hvem som helst" som kan starte familiebarnehage eller må de ha noen form for utdannelse?Får man fortsatt kontantstøtte hvis man har barn hos dagmamma eller i familiebarnehage? Blir veldig glad hvis noen kan komme med erfaringer eller inspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å starte familiebarnehage som mottar tilskudd er det visse regler i forhold til areal pr barn, pedagogisk oppfølging osv. Har du barn i barnehage eller familiebarnehage som mottar statsstøtte får du ikke kontantstøtte. Kontantstøtten er jo nettopp ment å være tilsvarende sum til de familiene som ikke får disse pengene i form av barnehagetilskudd.

Familiebarnehager kan være så mangt. De skal jo ha pedagogisk opplegg og en pedagog tilknyttet. Ofte er pedagogen innleid noen timer i måneden for veiledning av assistentene som jobber fast med barna. Jeg tror en del slike barnehager blir mer som dagmamma å regne på godt og vondt. For de minste barna kan nok en slik løsning være grei.

Skrevet

Man trenger ingen form for utdannelse for å starte familiebarnehage. Men man plikter å ha pedagogisk veiledning hvis man selv mangler denne kompetansen.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Familiebarnehager varierer veldig i kvalitet! Har både hørt skrekkhistorier, og veldig fornøyde historier fra foreldre som har hatt barna sine i dem. Tror en god familiebarnehage kan være bedre enn en dagmamma, så hvis du forhører deg kan du be om nummeret til tidligere foreldre du kan ringe til? Så får du forhørt deg litt mer :)

Skrevet

Jeg har selv jobbet i familiebarnehage med ufaglærte. Jeg opplevde det som veldig fint. Det var opplegg for store og små hver dag, og vi var mye ute. Alle ble sett og tatt vare på.

Jeg jobbet senere i en kommunal barnehage med tilsvarende opplegg.

I 2005-2006 hadde jeg min sønn i en annen kommunal barnehage, med utdannet styrer og førskolelærer, den ene assistenten var barnepleier. Disse hadde sjelden opplegg for ungene, de surret rundt omkring og plaget hverandre. Om de voksne ikke sjabbet med hverandre, satt de til nød og lekte med de minste. Tror han hadde med seg 3 ting iløpet av året, som han hadde lagd der!

Hurra for skolestart.

Hør litt rundt med andre. Jeg skulle ikke skremme deg, men påpeke at det er menneskene og ikke nødvendigvis utdannelsen, det kommer ann på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...