Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i et EØS-land i nesten ett år nå, ansatt av den norske stat.

Jeg har satt tilside penger som jeg kan klare meg på en stund, men er usikker på hvor lang tid det tar å få jobb. Jeg ønsker å bli her i utlandet og søke, da dette er mye billigere for meg, pluss at jeg har et sted å bo.

Jeg har sett litt på nettet, men jeg er virkelig dårlig på slike ting. Jeg vet at det er en tremåneders regel, men utover det vet jeg ikke.

Er det noen som vet hva jeg har krav på og hvilke krav de stiller til meg. Det sto noe om fire uker før utreise og det passer meg jo rimelig dårlig.

Kan nevne at jeg søker jobb som en gal, både i Norge og resten av verden.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som vet hva jeg har krav på og hvilke krav de stiller til meg.
Ja, det vet Trygdeetaten her i Norge.
Skrevet

Det jeg veit er at du skal ikke ha jobbet siste måneden før avreise, og at du må søke på forhånd...gjerne to måneder i forveien (de sier en, men aetat er et rotesystem av en annen verden, så start i god tid). Kontakt Aetat EØS..

Skrevet

1: Du må søke dagpenger i Norge for å senere overføre rettighetene dine til det landet du skal bo i, men da må du være fastboende i Norge når du søker.

2: Du må ha arbeidet i det landet/ hatt skattgivende inntekt i det landet du bor i i minnst 1 år før du kan søke dagpenger. Det du må gjøre da er å få sendt E-papier fra Norge for å dokumentere inntekt de siste 3 årene, i Norge og utenlands.

De arbeidsgiverene du har hadd de siste 3 årene må bekrefte at du har vært i arbeid hos dem og hvor stor stilling du har hatt da du jobbet.

Men det kan være noen forskjell i reglene,.. noe som avhenger av hvilket EØS land det er du skal bo i nå. Jeg flyttet fra Island og da var det skjema som kalles for E-304 jeg måtte levere til aetat for å vise skattgivende inntekt de siste 3 årene og overføre rettighetene jeg hadde opptjent gjennom arbeid på Island til Norge.

Håper detta har hjulpet litt :)

Men ellers finner du masse info på www.aetat.no

hilsen... Valkyrja.

Skrevet

.... Eller du søker dagpenger i Norge og sender meldekort gjennom aetat-internett og så reiser du bare til det landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...