gattissima Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 Blir stadig forundret over hvor mye usunn, masseprodusert og smakløs mat nordmenn putter i handlekurvene sine på super'n. Og at så mange er så ekstremt opptatt av at maten skal være billigst mulig. Mener å huske å ha lest at vi i Norge bruker mye mindre (i prosent) av inntekten vår på mat enn i de fleste andre europeiske land. Så selv om vi har såkalt dyr mat, har vi også høyere lønn enn i mange andre land. Mat er vel ikke kun noe vi putter i oss kun for å overleve? Når jeg hører folk diskutere matpriser, virker det som om mat er et nødvendig onde.... Bortsett fra i helgen, da folket vil "kose seg litt ekstra". Hvorfor ikke "kose seg" med maten hver dag?
Gjest piaf Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 Dette er jeg bare så hjertens enig i - som om jeg skulle skrevet det selv! Jeg fatter ikke "Rema 1000-prinsippet" om så billig mat som mulig, på bekostning av mangfold og kvalitet. Det skal sies at det ikke er noen særnorsk ordning, liknende butikker finnes andre steder også, men får muligens ikke så bred tilslutning som hos oss? Med det forbruksnivået vi har i Norge, hvorfor er vi så redde for å bruke for mye penger på akkurat noe så grunnleggende som mat? Jeg tenker at jeg investerer i maten jeg spiser, nærmest. Jeg vil ha gode, ferske, mangfoldige og rene råvarer, helst økologiske og lokalt produserte. Dermed investerer jeg også i egen egen helse og trivsel (å nyte god mat er en viktig del av livet!), og jeg fremmer miljø og kulturlandskap. Men det skal også sies at det har foregått en svært positiv utvikling i på dette feltet en stund nå, etableringen av Bondens Marked i flere norske byer de siste årene er feks et godt eksempel på det. Så jeg tror slett ikke at jeg er alene om å tenke som jeg gjør.
Latee Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 Jeg skulle gjerne øneske jeg hadde råd til å kjøpe slik mat, men det har jeg altså ikke. Det er rett og slett ikke alle som har råd til sånt.
Gjest LilSweetie Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 Jeg liker også å prioritere å kjøpe bedre og litt dyrere mat (og jeg har ikke god råd, er student!), for å lage noe ordentlig godt av det. Men har ikke tid/ender ikke opp med å gjøre det hver dag, og da synes jeg det er unødvendig å bruke pengene på dyrere basisvarer. Smaker ikke særlig forskjell på dyr og billig spaghetti, men smaker absolutt forskjell på frossen europshopper-laks og laks fra en god ferskvare, for å illusterere hva jeg mener.
Bobeline Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Når jeg handler alene, blir det mye b-matvarer i kurven. Men når romkameraten min handler, eller hvis han er med når jeg handler kommer a-matvarene raskt oppi handlekurven. Han har sagt at det er bare for meg å handle mat som jeg vil ha, og si at han skal lage det. Det er ikke pengene det står på, men min manglende innsatsvilje...
Arkana Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 Jeg er enig med LilSweetie. Jeg synes det er unødvendig å bruke ekstra penger på basisvarer som melk, smør, mel, sukker o.l. Derimot kjøper jeg aldri frossen fisk, bare fersk, kjøper aldri hel-/halvfabrikata (bortsett fra et par sauser) osv. Men jeg går heller ikke så langt som å bare kjøpe økologisk mat o.l., der føler jeg ikke at jeg får noe som er verdt den ekstra prisen.
Leo Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 Jeg skulle gjerne øneske jeg hadde råd til å kjøpe slik mat, men det har jeg altså ikke. Det er rett og slett ikke alle som har råd til sånt. ← Jeg er helt enig med gattissima og hvis man er litt aktiv og kreativ kan faktisk lokal, økologisk mat være langt billigere enn ferdigvarene i på Rema/Rimi! Vi kjøper f.eks. elgslakt hvert år som fryses og brukes som oksekjøtt. Siden det er billig, kan vi koste på oss å bruke alt som ikke er 100% som hundemat. Karbonadedeigen består f.eks. av helt rent kjøtt uten hinner og sener av noe slag og er selvfølgelig helt uten salt og vann. Prisen pr. kg. havner nok på ca. 50 kroner. I går fikk vi faktisk også tilbud om å få økologisk avlet gris til 12(!) kroner kiloen. Det forutsetter at vi takler å se en gris bli skutt og deltar i arbeidet med å slakte den, men slik er naturens gang... Noen få timers arbeid for å få så og si gratis kjøtt er det heller ingenting å si på. Å få til noe tilsvarende burde ikke være noe problem. Det står alltids en del annonser i lokalavisene om høsten vedr. slike ting. Jeg trodde også da jeg flyttet fra Oslo at det skulle bli et problem å få tak i spesielle matvarer her ute i provinsen, men der tok jeg feil! Hvis jeg planlegger litt skaffer en av de lokale matvareforretningene alt jeg måtte ønske meg av friske grønnsaker, urter og fersk fisk mens den lokale slakteren ordner hva det skulle være av kjøtt på kort varsel. (En slakter som for øvrig driver på "gammelmåten" og hvor vi kan møte opp med elg- og grisekjøttet vårt og få laget spekepølser og andre pølser for en billig penge). Har man lagt inn fast "bestilling" holder dessuten bakeren av godt brød til man henter det etter jobb. Det eneste jeg kjøper på Rema/Rimi er vel av og til melk, øl og dopapir og en del andre ting som det ikke er noen forskjell på. Å handle f.eks. middagsmat og brød der gjør meg direkte deprimert. Ikke voldsomt mye billigere, men helt katastrofalt når det kommer til kvalitet! Alt i alt bruker vi mye tid og penger på mat, men siden vi begge er glad i god mat og har lett for å legge på oss, synes jeg det er en god investering i fremtiden å satse på sunn kvalitetsmat.
Leo Skrevet 11. august 2006 #8 Skrevet 11. august 2006 Kom forresten på at både min lillebror og jeg så på det som et "must" å ha en liten fryser mens vi var studenter slik at vi kunne kjøpe f.eks. godt kjøtt og lagre det og dessuten lage større porsjoner av ting og fryse ned.
gattissima Skrevet 11. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 11. august 2006 Jeg skulle gjerne øneske jeg hadde råd til å kjøpe slik mat, men det har jeg altså ikke. Det er rett og slett ikke alle som har råd til sånt. ← Jeg vet ikke noe om din økonomi, Latee. Men det er kanskje andre ting man kan spare inn på? Evt. velge bort et bittelite utvalg av"verstingene" av matvarene fra supern. Min erfaring er også at hvis jeg handler mat litt mer bevisst, blir det ikke så veldig mye dyrere å unngå mat som ikke kommer fra storindustrien. Der jeg bor er det en spesialforretning/delikatesseforretning vegg-i-vegg med et supermarked. Og på flere typer produkter ligger prisene ganske likt. Men selvfølgelig er generelt sett "ordentlig" mat dyrere enn på supern.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #10 Skrevet 12. august 2006 Ferdigprodukter er jo ikke så billige, det går jo an å lage god matbillig også. Og mange av de som klager over hvor dyrt det er med mat, må jo bare ha en ny tv, ny mobil, ferieturer til "Syden", kjøper en haug med cd-er, må ha nye sko hver måned og nye klær hele tiden. Jeg har ikke mye penger, for øyeblikket har jeg dessverre ikke full stilling, men jeg har ikke tv, mobilen min er gammel og brukes ikke for mye. Datamaskinen min bruker fremdeles windows 98 ovs. Jeg trenger ingen dyre pleieprodukter; jeg kunne ha nevt mye mer. Jeg føler ikke at jeg har dårlig råd, men jeg har et lavere forbruk enn mange andre. Søstera mi (som er gift og begge er i full jobb) hevder hun ikke har råd til å komme å besøke meg og klager over hvor dyrt frukt er, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger hun han byttet mobil, de har en enorm tv, og hun sparer ikke potetgullet og sigarettene. Jeg er opptatt av å spise sunt. Jeg kjøper svært sjelden ferdigprodukter, jeg kjøper mye frukt og grønnsaker. Jeg kjøper fullkornpasta i stedet for den billigste spagettien. Det er faktisk ikke så dyrt. Jeg varierer det jeg kjøper etter årstidene. Om sommeren er mye billig som er rådyrt om vinteren. Ofte er det prioriteringene det kommer an på.
gattissima Skrevet 12. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. august 2006 Man får stort sett akkurat det man betaler for. Var akkurat og handlet nødvendigheter (vaskepulver, margarin og øl ) på supern. Og tok igjen en nærmere titt på de vakumpakkede kjøttvarene. Lurer på om folk egentlig vet hva de betaler for? Saltvann og tilsetningsstoffer i bøtter og spann. Billig? Ja, i utgangspunktet kanskje. Men prøv å trekk fra alle ingrediensene som brukes for å spe ut og øke vekten (blant annet saltvannet) .... Foretrekker å kjøpe nyoppskåret, anerkjent utenlandsk spekemat fra delikatessebutikken. Da vet jeg ihvertfall at den er laget på kjøtt og krydder, og ofte hos små produsenter som viderefører lange tradisjoner - og som før ville "skutt bestemora si" enn å sprøytet saltvann inn i kjøttvarene sine. Selvfølgelig finnes det gode norske kjøttprodukter også, men det er ikke mange butikker som distribuerer dette. På supermarkedene er det ofte miserabelt utvalg av gode, norske produkter. Men jeg har ikke kjøpt en eneste pølse fra finsbråten, gilde e.l. etter at jeg oppdaget Grøstad-produktene. Vær så snill, la oss få spesialbutikker som selger norske kvalitetsvarer. I hvertfall i de største byene bør det være marked for dette?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. august 2006 #12 Skrevet 12. august 2006 Hvor mange av dere som er opptatt av økologisk mat KJØRER til butikken for å kjøpe det? Så langt varte den økologitanken. I en husholdning med bare en person er slike råflotte vaner som å fylle fryseren med en hel gris eller elg helt uaktuelt. For meg som ikke har bil er det også uaktuelt å drive sightseeig med buss for å finne de beste produktene til enhver tid. Når det er sagt vil jeg gjerne beholde dagligvaren rett ned i gaten her, så selv om de er dyrere handler jeg der fordi jeg vil at de skal bestå. De er små, så det er dessverre vakumpakket mat (butikker med ferskvarebutikk er en sagablott utenfor de store kjøpesenterene). De har dessverre et elendig utvalg på frukt og grønt, og det lille som er har ofte sett bedre dager. Når jeg har tid og anledning prøver jeg å lage mat fra grunnen av fordi det rett og slett er sunnere. Frossenpizza og lignende spiser jeg ikke fordi det er så utrolig usunt. Jeg bruker lite kjøttdeig, men det hender jeg velger pølser og karbonader. Skulle gjerne kjøpt mer kjøtt i løs vekt - men dessverre strekker ikke den vanlige hverdagen til slikt. jeg skulle også gjerne laget mer fisk, men jeg er nok ikke noe flink til det, og selv om jeg synes det er godt når det er ordentlig tilberedt, synes jeg det er tilsvarende dårlig når det ikke er det.
Gjest Fruktfat Skrevet 12. august 2006 #13 Skrevet 12. august 2006 ' Og mange av de som klager over hvor dyrt det er med mat, må jo bare ha en ny tv, ny mobil, ferieturer til "Syden", kjøper en haug med cd-er, må ha nye sko hver måned og nye klær hele tiden. Ofte er det prioriteringene det kommer an på. ← nettopp! vi prioriterer forskjellig. for alle er ikke mat det viktigste, jeg drar heller en tur til syden og handler på rema resten av året. og det synes jeg er helt greit!
Gjest Fruktfat Skrevet 12. august 2006 #14 Skrevet 12. august 2006 Vær så snill, la oss få spesialbutikker som selger norske kvalitetsvarer. I hvertfall i de største byene bør det være marked for dette? ← helt enig. men det er jo bare de i de største byene som nyter godt av dette? her jeg bor finnes det ikke slakter (vi eter bare fisk og kylling av kjøttvarer allikevel, så ), det finnes ikke innvandrerbutikker med billige grønnsaker osv. jeg gidder ikke å kjøre 4mil for å komme meg til en innvandrerbutikk. for å ta grønnsaker; kiwi selger miniagurker til 15kr stk, og det synes jeg er dyrt ja. som et eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå