Gå til innhold

Hoya

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en Hoya, eller Porselensblomst som det også kalles, i gave igår. Noen som vet hvordan den skal behandles?

Den står i en høy glassylinder - skal man vanne den så jorden står i vann, eller bare bitte litt vann innimellom?

Skrevet

Er det en sånn grønn "bladslynge" ??? (vanskelig å forklare..)

Såfall hiver jeg meg på denne.....

*dytte*

Skrevet

Jeg ville nok ha pottet den om i en vanlig potte.

Hoya Carnosa: (den vanligste)

Liker seg best i et øst eller vest-vendt vindu.

Dersom den får skygge kan den også stå i sørvendt vindu.

Setter pris på å stå i ro på samme stedet da flytting lett kan føre til knoppfall.

Blomstrer vanligvis i juni - oktober.

Skal ikke stå i vann. Gjennomvannes når jorda begynner å bli tørr.

Bruk fingeren som rettesnor.

Hoya Bella:

Vanskeligere å få til. Samme plassering og behandling. Blomstene har en deilig duft. H.B. ønsker seg en porøs, sterkt humusblandet jord, moderat med vann, gjevnlige dusjinger og en varm vokseplass.

Svake gjødselvanninger kan gis, men helst ikke under knoppdanning.

Jeg opplever H.C. som en villig plante. Ble fort stor og startet blomstringen raskt.

Kommer med mange "knopp-klaser" i løpet av en sesong. Meget vakre blomster.

Skrevet (endret)

Min står østvendt, uten sol. Den blomstrer nå for tredje gang i år. Jeg vanner den når bladene begynner å se slakke ut. Den står i en høy potteskjuler som er halvveis fylt opp med leca-steiner, så da kan jeg gi den en del vann når den først vannes.

Endret av Druscilla
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tror jeg vet akkurat hva du har - har solgt veldig mange av dem :)

Gi den litt vann en gang i uka, en cm eller to, la stå i ti minutter og hell av det som er igjen. Viktig at den ikke blir stående i vann, for den trenger forholdsvis lite. Sannsynligvis vil ikke din blomstre. Det er et utall forskjellige hoya-arter, og den vi hadde i glassylinder blomstrer i hvert fall ikke. La den stå ganske lyst, men ikke i full sol. I og med at den står i glass, så er det fort gjort at den får svimerker hvis den står for lyst.

Den kan godt få stå i sylinderen, og klarer seg helt fint der forholdsvis lenge, men hvis du blir lei eller den ser ut til å sture, så kan du plante den i en vanlig potte. Ikke like kult, da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...