Gå til innhold

hva er desinfisering?

Anbefalte innlegg

Gjest fluesmekker
Skrevet

Dum som jeg er har jeg aldri helt fått med meg hva som skiller desinfisering med vanlig vasking. Hva slags middel skal man bruke for å desinfisere? Tenker det har noe med alkoholer å gjøre..? Hva skal man f.eks. bruke til å desinfiere klær, hud, golv, inventar..?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eks. klorhexidin, pyrisept ol. desinfiserer hud. Klor desinfiserer blant annet toalettet til en viss grad...

Men å desinfisere er sjelden enn god ting da man trenger bakteriene rundt seg for å opprettholde et normalt, velfungerende immunforsvar.

Desinfisere hud gjør man kun hvis man trenger å rengjøre sår ol. eller jobber f.eks. på sykehus...

Skrevet

Da jeg jobbet som tannhelsesekretær desinfiserte vi ting med 70 % sprit. Det er bedre enn 96 % av en aller annen snodig grunn. Instrumenter autoklaverte vi i en maskin som så ut som en safe. (Er vel et veldig trykk inni der mener jeg å huske).

Gjest fluesmekker
Skrevet

Takk for svar. :)

Hva med desinfisering av klær, teksiler som har gått igjennom mye dritt og mange folk? Eller er det bare å hive klær som er så skitne at de bør desinfiseres? :P

Skrevet

Til hånd desinfeksjon brukes ofte en spesiell alkoholblanding med 70% alkohol(iallefall er den vi har på jobben det). Tørker ut hendene noe så helt vanvittig.

Skrevet
Takk for svar. :)

Hva med desinfisering av klær, teksiler som har gått igjennom mye dritt og mange folk? Eller er det bare å hive klær som er så skitne at de bør desinfiseres? :P

Det spørs hva det er som skal bort. Skadedyr(lus og lignende) dør ofte ved høg eller lav varme. Vil tro at du også til en viss grad kan desinfisere i Klorin - men da går naturligvis farga ofte av i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...