Gjest fluesmekker Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 Dum som jeg er har jeg aldri helt fått med meg hva som skiller desinfisering med vanlig vasking. Hva slags middel skal man bruke for å desinfisere? Tenker det har noe med alkoholer å gjøre..? Hva skal man f.eks. bruke til å desinfiere klær, hud, golv, inventar..?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 Eks. klorhexidin, pyrisept ol. desinfiserer hud. Klor desinfiserer blant annet toalettet til en viss grad... Men å desinfisere er sjelden enn god ting da man trenger bakteriene rundt seg for å opprettholde et normalt, velfungerende immunforsvar. Desinfisere hud gjør man kun hvis man trenger å rengjøre sår ol. eller jobber f.eks. på sykehus...
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 Da jeg jobbet som tannhelsesekretær desinfiserte vi ting med 70 % sprit. Det er bedre enn 96 % av en aller annen snodig grunn. Instrumenter autoklaverte vi i en maskin som så ut som en safe. (Er vel et veldig trykk inni der mener jeg å huske).
Gjest fluesmekker Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 Takk for svar. Hva med desinfisering av klær, teksiler som har gått igjennom mye dritt og mange folk? Eller er det bare å hive klær som er så skitne at de bør desinfiseres?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Til hånd desinfeksjon brukes ofte en spesiell alkoholblanding med 70% alkohol(iallefall er den vi har på jobben det). Tørker ut hendene noe så helt vanvittig.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 Takk for svar. Hva med desinfisering av klær, teksiler som har gått igjennom mye dritt og mange folk? Eller er det bare å hive klær som er så skitne at de bør desinfiseres? ← Det spørs hva det er som skal bort. Skadedyr(lus og lignende) dør ofte ved høg eller lav varme. Vil tro at du også til en viss grad kan desinfisere i Klorin - men da går naturligvis farga ofte av i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå