Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #1 Skrevet 11. august 2006 I en protestantisk dåp er det gudmor som bærer barnet til dåpen, "luemor" tar av og på luen, men hva gjør gudfaren? Har han noen spesiell oppgave? Har man flere i dåpen kalles vel disse bare faddere? Er det noen grense for hvor mange faddere man kan ha?
Malama Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 (endret) http://www.kirken.no/bakgrunn/daaben_tro.cfm Formelt skal man ha minst 2 fadder, hlyst 6 (hvordan det da gikk til at vår lille prins Sverre Magnus såvidt jeg husker har 7 faddere sliter jeg litt emd da, men det erhøyst 6 ifølge kriken ) "Luemor" og "gudmor/gudfar" er ikke noe som er en "formell sak", og en gudmor/gidfar er derfor sånnsett det samme som en fadder. Det er "luemor" også. Dette er dog i Den Norske statskirken, som er evangelisk-luthersk. Det finnes jo flere retninger innen protestantismen, og jeg kan ikke konkret si om dette er 100% slikt hos alle. Endret 11. august 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Det er den som barnet til dåpen som er gudfar/mor. så du kan ikke ha begge deler. De andre er faddere.
Gjest Tweetypie Skrevet 13. august 2006 #4 Skrevet 13. august 2006 Vi bar barna våre til dåpen selv. Har en Gudfar og en Gudmor og så har vi 2 faddere utenom. Gudmor og Gudfar tok seg av dåpslyset her. De har oppgaver alt etter hva foreldrene bestemmer selv.
ashera Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 Formelt sett har alle faddere samme status. De andre betegnelsene er populærbetegnelser. For mange oppleves det som mer ærefullt å være gudmor/far eller luefadder. Formelt er det altså ingen forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå