Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal lage en rett ikveld og i henhold til oppskriften skal det være kanin i retten.Problemet var bar at butikken hadde ikke dette så jeg kjøpte hare istedet. Er det stor forskjell i smaken?

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du skal lage, men det er ganske stor forskjell på hare- og kaninkjøtt selv om dyrene ser temmelig like ut. Harekjøttet er mørkt og har en utpreget viltsmak som kanskje best kan sammenlignes med skogsfugl mens kaninkjøtt er lyst og vel best kan sammenlignes med kylling- eller kalkunkjøtt dog med noe mer smak.

Jeg pleier å erstatte kanin med nettopp stor kylling eller kalkun i oppskrifter, men jeg skal ikke påstå at du ikke kan bruke haren din. Jeg tror imidlertid du vil få ett litt annet smaksinntrykk enn du forventer og dette bør du bl.a. ta hensyn til når du velger vin.

Skrevet

Kom til å tenke på at jeg av og til lager stuffat tal-fenek (Maltesisk kaningryte) og da bruker jeg alltid kylling i stedet for kanin. Dette er egentlig kanin i en kraftig og smaksrik rødvins- og tomatbasert saus og i denne og lignende retter tror jeg det hadde fungert dårlig med hare. Den kraftige smaken av hare hadde rett og slett blitt "too much" sammen med de andre smakene. (Tenk deg rype i tomatsaus...).

I andre retter med f.eks. en mildere, fløtebasert saus kan sikkert hare fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...