Gjest ayax Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Jeg er bånn fortvilet!!! Jeg har forsøkt ALT, funnet lure ord og argumenter, belønninger og "straffer"..... Saken er; vår 4-årige datter sluttet med bleier i vår, og tissingen gikk fint etter noen få dager med stjerne i boka hver gang hun sa fra og tisset på do. Men, fra før hun sluttet med bleie (og etterpå) har hun knepet igjen alt hun har hver gang hun skal bæsje. Og NEKTER å gå på do, da hyler hun!! Hun gjemmer seg heller bak sofaen og bæsjer i trusa. Ikke videre morsomt, hverken for henne eller oss. Dette skjer flere ganger om dagen, fordi hun holder igjen - og det kommer litt og litt. Vi har gitt henne Duphalac i perioder, så det ikke skal bli forstoppelse i magen. Magen hennes er også hard og oppblåst, og hun klager over vondt i magen ofte. Har forklart henne på enkel måte hvordan systemet fungerer, med mat som må ut osv. Har prøvd belønningsmetoden. Har prøvd gjøre noe hyggelig på do (lest bok). Har prøvd bli sint-metoden (ikke planlagt), blir oppgitt og frustrert!!! Nå prøver vi at hun kan si ifra når hun skal bæsje, så kan vi ta på bleie.... Det fungerer heller ikke. Da skjer det at hun holder seg hele dagen, både med tiss og bæsj, helt til vi tar på natt-bleien. Noen som har vært borti samme problem?? Og hvordan taklet dere det og hva er løsningen???
Gjest BagLady Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Kan dere ikke la henne bruke bleier ei stund igjen da, og så prøve igjen senere?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 Hva med å sette henne på do til faste tider, og la henne sitte der en stund. Gi henne et blad hun liker og prøv å gi henne pressetrening. Da ordner det eg nok, og do-stunden blir noe positivt
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 JEG STRESSET LITT MED Å FÅ DATTEREN VÅR TIL Å BÆSJE OGSÅ men hun var veldig opptatt av klistremerkene jeg ga så en dag sa jeg at hvis du klarer å bæsje på do så skal du få 3 klistre merker(istedet for 1).det gjorde hun,jeg fikk sjokk da hun ble mer interressert når hun fikk ta klistremerkene på selv og velge ut hvilken hun ville ha i butikken. lykke til.
Gjest Tweetypie Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Har de hatt noe form for forstoppelse eller vondt når de skal bæsje ? Min 3 åring begynte så fint å gå på do, men så fikk h*n forstoppelse og dermed også helt noia for alt som hadde med do å gjøre. Vi fortsatte med oppmuntrin, men null press og det gikk seg til. Jeg har ei venninne som gir klistremerker til sin for hver gang h*n bæsjer og tisser på do og det har fungert veldig bra.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 Min 2,5 åring slutter med bleier nå. Det holder at jeg skryter fælt av hvor flink hun har blitt.. Da er hun stolt som en hane (med god grunn.. storesøster var over 3 år da hun sluttet). Med den eldste var det også litt kinkig med bæsjingen.. Vet ikke hvorfor.. Det ble slik at hun holdt seg til hun fikk på nattbleie. Men da vi sluttet med nattbleie (3,5 år) forsvant også problemet med bæsjingen. Det kom av seg selv. Kanskje på tide å prøve noen netter uten bleie? (mange sier at de bør ha tørre nattbleier før man slutter, men det hadde ikke min eldste. Ikke var det et eneste uhell heller. De er så store at de kjenner om de skal på do...) Lykke til!
Loevinna Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 Jeg jobber i barnehage, og vi har det samme problemet med en 4 åring der. Foreldrene vet snart ikke hva de skal gjøre - de har prøvd det meste.. Og jeg har prøvd å belønne h*n med klistermerker, noe h*n egentlig er veldig opptatt av, men når det kommer til stykket så er "nærvøsiteten" for å bæsje på do større enn gleden over klistermerker.. Følger nysgjerrig med på tråden her, for å se etter gode råd.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #8 Skrevet 11. august 2006 Kan ungene bæsje på potte? Jeg syns det var veldig skummelt med ploppe-lyden og at det sprutet i rompa - bruker fortsatt å legge dopapir i do FØR jeg går på do for at det ikke skal sprute...
Loevinna Skrevet 11. august 2006 #9 Skrevet 11. august 2006 Kan ungene bæsje på potte? Jeg syns det var veldig skummelt med ploppe-lyden og at det sprutet i rompa - bruker fortsatt å legge dopapir i do FØR jeg går på do for at det ikke skal sprute... ← Hmm.. det har jeg faktisk ikke tenkt over.. Hørtes lurt ut!
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2006 #10 Skrevet 11. august 2006 En venninne av meg snakket akkurat om dette. En unge i barnehagen hun jobbet i brukte bleier pga doskrekk og foreldrene slet. Hennes løsning var å kjøpe sånn potte man setter på do. Da får de trening i å sitte på en do, men det blir mer som en potte. Dette barnet gikk på do med potte og etter en kort stund gikk h*n vanlig på do
Loevinna Skrevet 12. august 2006 #11 Skrevet 12. august 2006 En venninne av meg snakket akkurat om dette. En unge i barnehagen hun jobbet i brukte bleier pga doskrekk og foreldrene slet. Hennes løsning var å kjøpe sånn potte man setter på do. Da får de trening i å sitte på en do, men det blir mer som en potte. Dette barnet gikk på do med potte og etter en kort stund gikk h*n vanlig på do ← Vi har slik potte/doring-sak på jobben, men det hjelper iallefall ikke oss med den jenta jeg skrev om....
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #12 Skrevet 12. august 2006 Kan dere ikke la henne bruke bleier ei stund igjen da, og så prøve igjen senere? ← Enig i dette. Jenta vil ikke si i fra når hun må bæsje slik at hun kan få på seg bleie, nettopp forid hun vet at dette ikke er noe dere ønsker. Dere har jo i mange måneder prøvd alt dere kan for å få henne til å bæsje andre steder enn i bleien, så hun vet at dere innerst ikke vil at hun skal gjøre det i bleien. Derfor sier hun nei, selv om hun nok innerst inne ville ha foretrukket dette. Når nattbleie kommer på vet hun at det er fritt frem og bæsjer på seg. Sett henne i bleier igjen en periode til dette med avføringen normaliserer seg, også forsøk med pottetrening på nytt, men kanskje mer i hennes tempo.
Gjest ayax Skrevet 13. august 2006 #13 Skrevet 13. august 2006 Takk for alle svar!! ....gode råd alle sammen, det er bare det at vi har prøvd det meste av det. Nå har vi egentlig bare "gitt opp" og vasker bæsj ut av trusene, og setter henne på do etterpå..... Og setter på henne en bleie hvis vi ser på henne at hun skal noe. Vi har både potte og do-ring, vi har gjort do-besøket hyggelig ved å lese f.eks. Klistremerker har hun vært med og valgt, men som noen sa her; doskrekken er større enn gleden ved klistremerker. Så vi får bare håpe og tro at hun finner ut at det å gå på do er noe man bare må, og godta det. Fint å se at flere har problemer med dette, venter spent på flere innspill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå