Gå til innhold

milkshake og moffeloffer

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har et minne om at vi lærte å lage milkshake basert på iskrem på heimunnskapen på skolen... mener vi brukte vanlig håndmikser og tilsatte noe i isen.

noen som har oppskrift ?

og noen som har oppskrift på moffeloffer ? (små lapper stekt i stekepanne)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker blender når jeg lager iskrem (du kan sikkert bruke håndmikser, men det blir nok mer spruting). Begynner med masse iskrem, en del melk og litt vaniljesukker, og så har jeg i ønsket smakstilsetning f.eks. Oboy, sjokoladesaus, bananskiver, bær osv.

Muffeluffer

1 liter kulturmelk

3 dl rømme

4 egg

3 dl sukker

2 ts natron

½ ts salt

ca 10 dl hvetemel

Visp egg og sukker til eggedosis. Bland i melk, rømme og mel blandet med natron. Stek tykke sveler som serveres med syltetøy (jordbær) og rømme.

Skrevet

hm, sitter og prøver og minnes min barndoms moffeloff... mener det ikke var egg i den jeg ?

Skrevet

Prøv jordbær milkshake:

5 store rensede jordbær

1/2 ss sukker

2 kuler vanilje- eller jordbæris

1/2 dl kald melk

Kjør bærene med jordbærsaft eller sukker. Tilsett is og melk. Bland raskt sammen i en mikser.

Eller banan milkshake:

1 banan

1/2 ss sukker

2 kuler vaniljeis

1/2 liter melk

Pisk banan, sukker og is. Ha i melk. Bland raskt sammen i en mikser.

Gjest beekeeper
Skrevet

Er ikke moffeloff bare vanlig svele da?

Skrevet
Er ikke moffeloff bare vanlig svele da?

nei ikke smaksmessig men jeg husker ikke helt hva de består av... mener vi bare tok en kopp av det og en dæsj av det osv :)

Gjest beekeeper
Skrevet

Hehe, ja noe sånt ja..

Det er bare det at bestemoren min pleide å lage moffeloffer, og når jeg spurte henne for en stund siden etter oppskriften så sa hun at det bare var vanlige sveler! Synes hennes sine smakte helt annerledes enn andres jeg da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...