Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trener ganske mye, og lurer derfor på om der finst noen retningslinjer om hvor mye/lite/hardt/forsiktig man bør trene mellom EL og IKM når man prøver, og etter klaff,.,.,

Kan man kjøre på som vanlig med vektløfting, løping og sånn helt til omtrent 2. semester? (tenker da spes. på løfting og bære tungt, og hopp og sprett).

Har hørt at man ikke skal trene så hardt i 1. trimester, men hva innebærer det egentlig? Ikke løfte tungt da heller? Ikke bli veldig tungpustet? Eller er det liksom bare trening på elitenivå man da bør unngå?

Sist jeg gikk gravid var jeg i 1 trimester i sommerferien, og trente derfor av diverse grunner ikke på treningsstudio. Men det skal jeg nå i høst, så lurer derfor på dette... :sjenert:

Endret av 83`
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veeeeeel, hvis alle solemerker er riktige så har jeg også fått leieboer iløpet av sommer'n ...hehe.....(føles litt uvirkelig dette...)

Nuvel, det jeg skulle si - jeg trener ca 2-3 ggr i uka på Sats. Styrke, sykkel (ikke spinning), roing, tredemølle og step. Jeg kommer til å fortsette med det men muligens jeg ikke tar sååå inni hampen godt i som før da. Men det er jo intet som sier at man ikke bør trene når man går gravid. Faktisk sier jo legene at man burde det.... Men, jeg villle kanskje - hvis jeg var det - moderere litt på _intensiteten_

Hvor trener du? Sats? Kanskje du kan spørre en av instruktørene der. Det skal jeg gjøre. Kanskje legge opp et eget treningsprogram...eller no' sånt.... :)

Skrevet

Har linka til denne siden før på gravidforumet, men jeg synes det er oversiktlig og fin og linker en gang til ;). Jeg kommer til å trene som vanlig fram mot en evt positiv test, etter det vil jeg redusere litt på intensiteten (gå fra harde til moderate økter). Nå har jeg jogging som hovedtreningsform, jeg vil se det litt an hvordan kroppen reagerer på det. Og etterhvert gå over til stavgang og sykling :). Jeg trener også poweryoga og da vil jeg bare gå over til gravidyoga. Jeg har mye tanker om hvordan jeg har lyst til å trene når jeg blir gravid, men det kan godt hende jeg ikke klarer noen ting :ler:

Skrevet

Jeg trener på 3T! Er klar over at det er vedlig bra å trene, men siden jeg løfter litt vekter og sånn lurer jeg på når det er lurt å kutte ut enkelte øvelser og sånn... Og på spinningtimer blir jeg jo veldig anpusten og sliten.. skal tro om det er no`bra når spiren skal festes og utvikle seg?!

Du får høre på sats hva de sier...(jeg er jo ikke gravid engang, så blir for dumt for meg å spørre,.. :ler: )

Skrevet

Legen sa til meg at jeg kunne fortsette å trene som normalt selv om jeg ble gravid. Etterhvert merker du selv hva du orker. Hvis du allerede trener så kan du kjøre det vanlige opplegget ditt.

Skrevet (endret)

Jeg trente brukbart før jeg ble gravid, og gjør det fortsatt. Gjorde ganske mye research i starten for å være sikker på at jeg ikke gjorde noe feil. Som Pi@ var inne på over så er det meste av kondisjonstrening ok, men du bør begrense intensiteten noe. Jeg droppet intervalltreningen umiddelbart, og øvrige økter har kroppen i grunnen justert selv. Går nok en del saktere nå enn i april, ja!

Når det gjelder styrke, så kan du kjøre alle øvelser i begynnelsen av graviditen, men de anbefaler at du unngår max styrke og bare kjører serier med 10 reps eller mer. Dette er fordi at hvis du løfter veldig tungt kan du sperre noe av blodtilstrømningen til morkaka, og dermed til den lille spiren. Dette er man ikke sikker på om er uheldig, men det anbefales i alle fall ikke.

Fra 12 uker bør du slutte med å trene rett magemuskler, ettersom denne deler seg rundt den tiden. Utfall og andre øvelser med "spredte" ben bør du være forsiktig med utover i 2. trimester, særlig hvis du får problemer med bekkenløsning. (Gjør det vondt i bekkenet så bør du la være å gjøre det!) Når du virkelig blir stor (3. trimester?) bør du unngå øvelser der du ligger flatt på ryggen, fordi du da kan sperre vena cava (stor vene i ryggen) og dermed svime av.

Jeg bestilte time på sats for å gå gjennom styrkeprogrammet mitt og gjøre justeringer i forhold til graviditeten. Hadde da selv økt lengden på seriene, men ellers ikke gjort noen endringer. Han så gjennom det jeg gjorde, og sa stort sett "Veldig bra, bare fortsett med det du gjør!" :)

Endret av Fjellrypa
Skrevet

Jeg trener karate og styrketrening. Styrketreningen vil jeg nok fortsette med som før (så lenge ryggen er god), men jeg tror ikke jeg klarer et "high kick" i karate om (forhåpentligvis) 7-8 måneder :ler:

• 3 uker senere...
Gjest idrettsjente som prøver
Skrevet

Jeg er eliteidrettsutøver og trener mer enn alle de som har skrevet her. Trener rundt 30 timer som et minimum pr uke. Både min trener, idrettslegen, fastlegen og fertilitetslegen (vi skal til ivf) mener dette er forsvarlig og har kun bedt meg om å kutte litt ned på treningen når jeg blir gravid.

Det er meget viktig å holde seg i god form både før, under og ikke minst etter et svangerskap. Man vil unngå mange plager ved at man er sterk i kroppen og i god form.

Kondisjonskrevende aktiviteter er anbefalt, selvsagtt skal man ikke føle ubehag under trening når man er gravid. Men som hovedregel kan man gjøre det samme under en graviditet som før man blir gravid.

Magemusklene og ryggmuskulaturen er det viktig å holde i form selv under en graviditet. De skrå bukmusklene er det særlig viktig å holde en viss tonus på selv under et svangerskap. De virker som et belte som er med på å holde magen på plass og for å avlaste ryggen.

Styrketrening kan med fordel gjøres når man er gravid, sats på mange reps med litt mindre belastning. F.eks. 15-20 reps og to-tre sett. Selv løfter jeg mer enn de aller fleste kvinner og har fått beskjed om at jeg ikke trenger å gå ned i belastning men at jeg heller ikke får øke belastningen når jeg går gravid.

Det å bli sliten og anpusten er ingen uting selv om man er gravid. Det er jo rett og slett med på å styrke hjertet ytterligere. Dessuten vil alt nødvendigvis være litt tyngre når man er gravid på grunn av vektøkningen. De aller fleste kvinner vil faktisk merke at de har bedre kondisjon etter et svangerskap enn før.

Har bare en ting å si: TREN SÅ MYE DU FØLER ER GODT FOR DEG. Du og din fremtidige spire i magen vil tjene på det, fødselen vil føles lettere og du kommer deg raskere til hektene igjen.

Ps. en av mine venninner løp marathon to uker etter sin fødsel. Hun løp helt til to dager før hun fødte sistemann.

Skrevet

Tusen takk for gode svar alle dere!!! Nå kan jeg trene med god samvittighet! :)

Måtte :hakeslepp: av denne spreke veninnen din, idrettsjente!!

Skrevet

Så godt å se at ikke alle bare setter seg til når de blir gravide! Vi er jo friske og sunne de aller fleste av oss. Kroppen vår er fantastisk flott, takler det meste og er laget for å bli brukt! Hva vi kan, jenter :danse:

Hurra for oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...